Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ortaöğretim öğrenme ve öğretme süreciyle bütünleştirilmesi: Sorunlar ve çözüm önerileri

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 193 - 208, 25.12.2024
https://doi.org/10.70325/eyyad.1565399

Öz

Bu çalışmanın amacı, bilgi ve iletişim teknolojilerinin ortaöğretim öğrenme-öğretme süreçleriyle bütünleştirilmesine ilişkin sorunları ve ortaya konulan çözümleri öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı olarak incelemektir. Bu çalışma bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın katılımcıları, Fırsatları Artırma ve Teknoloji İyileştirme Hareketi Projesi'nin uygulandığı Antalya ilindeki üç farklı ortaöğretim kurumunda çalışan öğretmen ve okul yöneticileridir. Verilerin toplanmasında anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde temel betimsel istatistikler, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin sınıflarda çoğunlukla bilgisayar, akıllı tahta, yazıcı ve web uygulamalarından yararlandıkları, ancak bazen tablet ve Eğitim Bilişim Ağı'nı kullandıkları bulunmuştur. Süreçte karşılaşılan sorunlar akıllı tahta ve tabletlerin işlevselliği, uygun materyallerin seçimi, hizmet içi eğitimler, müfredat ve öğrenciler tarafından amaçlanmayan şekilde kullanılması ile ilgilidir. Bulgulara dayalı olarak, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki teknik sorunların giderilmesi, öğretim programı ve mesleki gelişim programlarında değişiklik yapılması ve bu süreçten etkilenen paydaşların farkındalığının artırılmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Ayan, E., (2018). Öğretmenlerin eğitim bilişim ağı içeriğini kullanma ve e-içerik geliştirme durumlarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Babbie, E. (2010). The practice of social research. (11. Ed). Wadsworth Yayıncılık.
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/ 2008.1573.
  • BECTA (2003). Becta report: Primary schools –ICT and standarts.
  • Bingimlas, A. K. (2010). Evaluationg the quality of science teachers’ practices in ICT-supported learning and teaching environments in Saudi primary schools. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. RMIT Üniversitesi.
  • Bozkuş, K., & Karacabey, M. F. (2019). Fatih projesi ile eğitimde bilişim teknolojilerinin kullanımı: ne kadar yol alındı?. Yaşadıkça Eğitim, 33(1), 17-32.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı).A Pegem Akademi.
  • Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834. https://doi.org/10.3102/0002831203800481
  • Demir, Ö. (2024). Another brick in the wall of ed-tech failures? A systematic literature review of the FATIH project in Turkey from the perspective of in-service teachers. Learning, Media and Technology, 49(1), 20-34.
  • Durak, H., & Sarıtepeci, M. (2017). Investigating the effect of technology use in education on classroom management within the scope of the FATİH project. Cukurova University Faculty of Education Journal, 46(2), 441-457.
  • Earle, R. S. (2002). The integration of instructional technology into public education: Promises and challenges. Educational technology-saddle Brook Then Englewood Cliffs NJ-, 42(1), 5-13. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic87187.files/Earle02.pdf
  • Ertmer, A.P. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration?. Educational Technology, Research and Development.53 (4), 25-39.
  • Göktaş, Y. (2006). The current status of information and communication technologies integration into schools of teacher education and K-12 in Turkey [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gündoğdu, T. (2014). Bir öğretme-öğrenme aracı olarak akıllı tahta. The Journal of Academic Social Science, (6), 392-401.
  • Hew, F. K. & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55, 223-252. https://doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5
  • Ismail, S. N., Omar, M. N., & Raman, A. (2021). The authority of principals' technology leadership in empowering teachers' self-efficacy towards ICT use. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 878-885. DOI: 10.11591/ijere.v10i3.21816
  • İşman, A. (2003). Technology. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 28-33.
  • Kabakçı, I. (2009). A Proposal of framework for professional development of turkish teachers with respect to information and communication technologies. Turkish Journal of Distance Education. 10 (3), 14, 204-216.
  • Karaduman, H., Sarıkaya, M. & Seferoğlu, S. (2011). Eğitimde Fatih Projesi’nin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim 2011. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kaya, G. & Usluel Koçak Y. (2011). Öğrenme-öğretme süreçlerinde BİT entegrasyonunu etkileyen faktörlere yönelik içerik Analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 48-67.
  • Kılıç Koçak, P. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı'nda bulunan biyoloji dersi elektronik içeriklerinin değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Konstantinos, T., Andreas, A. & Karazika, T. (2013). Views of ICT teachers about the introduction of ICT in primary education in Greece. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 12(1), 200-209.
  • Korkmaz, Ö. (2013). İlk ve Orta Öğretimde öğretimsel amaçlı teknoloji kullanımı. K Çağıltay ve Y Göktaş (Ed.) Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (s:431-446). Pegem Akademi.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2001). Research in education: A conceptual introduction (5th ed.). Addison Wesley Longman.
  • MEB (2010). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Mirzajani, H., Mahmud, R., Fauzi Mohd Ayub, A., & Wong, S. L. (2016). Teachers’ acceptance of ICT and its integration in the classroom. Quality Assurance in Education, 24(1), 26-40. https://doi.org/10.1002/pits.22938
  • Mumtaz, S. (2000). Factors affecting teachers' use of information and communications technology: a review of the literature. Journal of information technology for teacher education, 9(3), 319-342.
  • Özgüler, A., & Özgüler, N. (2020). Ülkemizde Uzaktan Eğitim (Eba) sisteminin yeterlilik ve sınırlılıkları: öğretmen ve öğrenci açısından değerlendirilmesi. International Social Sciences Studies Journal, 6(62), 2167-2173.
  • Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37(2), 163-178.
  • Saban, A. (2007). Okul teknolojisi, planlaması ve koordinasyon (1.baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Şendurur, P. (2012). Temel eğitim okulları 4-8. sınıflarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Uluyol, Ç., & Şahin, S. (2016). Elementary school teachers' ICT use in the classroom and their motivators for using ICT. British Journal of Educational Technology, 47(1), 65-75. https://doi.org/10.1111/bjet.12220
  • Usluel Koçak, Y., Kuskaya Mumcu, F. & Demiraslan Çevik, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
  • Uşun, S. (2003). Undergraduate students’ attitudes towards educational uses of internet. Interactive Educational Multimedia, 7, 46-62.
  • Turgut, Y. E., & Aslan, A. (2021). Factors affecting ICT integration in TURKISH education: A systematic review. Education and Information Technologies, 26(4), 4069-4092. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10441-2
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (2005). Vizyon- 2023 Teknoloji öngörü projesi, eğitim ve insan kaynakları sonuç raporu ve strateji belgesi. TÜBİTAK.
  • Xu, J., & Zhu, Y. (2023). Factors influencing the use of ICT to support students' self‐regulated learning in digital environment: The role of teachers in lower secondary education of Shanghai, China. Psychology in the Schools, 60(11), 4312-4331. https://doi.org/10.1002/pits.22938
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (10. baskı). Nobel Yayınevi.
  • Yıldırım, S. (2007): Current utilization of ICT in turkish basic education schools: A review of teacher’s ICT use and barriers to integration. International Journal of Instructional Media. 34(2), 171-186.
  • Yıldırım, Y. (2020). Fatih projesi kapsamında düzenlenen uzaktan hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 76-90.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, C., Acun, İ., Tarman, B. & Mete, T. (2010). A model to explore turkish teacher’s ICT integration stages. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 9(4), 1-9.

Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 193 - 208, 25.12.2024
https://doi.org/10.70325/eyyad.1565399

Öz

The aim of this study is to examine the problems and solutions regarding the integration of information and communication technologies into secondary education learning-teaching processes based on the views of teachers and school administrators. This study is a case study. The participants of this study are teachers and school administrators working in three different secondary education institutions in Antalya, where the Enhancing Opportunities and Technology Improvement Movement Project was implemented. To collect data, a survey questionnaire and semi-structured interviews were used. Basic descriptive statistics were employed for the analysis of quantitative data, and content analysis was employed to analyze qualitative data. It was found that teachers mostly benefit from computers, smart boards, printers, and web applications in the classroom. However, they sometimes use tablets and the Educational Informatics Network. The problems encountered in the process were related to the functionality of smart boards and tablets, the selection of appropriate materials, in-service training sessions, the curriculum, and the unintended use by students. Based on the findings, several suggestions were made for addressing technical issues in information and communication technologies, making changes to curricula and professional development programs, and raising awareness among stakeholders affected by this process.

Kaynakça

  • Ayan, E., (2018). Öğretmenlerin eğitim bilişim ağı içeriğini kullanma ve e-içerik geliştirme durumlarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Babbie, E. (2010). The practice of social research. (11. Ed). Wadsworth Yayıncılık.
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/ 2008.1573.
  • BECTA (2003). Becta report: Primary schools –ICT and standarts.
  • Bingimlas, A. K. (2010). Evaluationg the quality of science teachers’ practices in ICT-supported learning and teaching environments in Saudi primary schools. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. RMIT Üniversitesi.
  • Bozkuş, K., & Karacabey, M. F. (2019). Fatih projesi ile eğitimde bilişim teknolojilerinin kullanımı: ne kadar yol alındı?. Yaşadıkça Eğitim, 33(1), 17-32.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı).A Pegem Akademi.
  • Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834. https://doi.org/10.3102/0002831203800481
  • Demir, Ö. (2024). Another brick in the wall of ed-tech failures? A systematic literature review of the FATIH project in Turkey from the perspective of in-service teachers. Learning, Media and Technology, 49(1), 20-34.
  • Durak, H., & Sarıtepeci, M. (2017). Investigating the effect of technology use in education on classroom management within the scope of the FATİH project. Cukurova University Faculty of Education Journal, 46(2), 441-457.
  • Earle, R. S. (2002). The integration of instructional technology into public education: Promises and challenges. Educational technology-saddle Brook Then Englewood Cliffs NJ-, 42(1), 5-13. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic87187.files/Earle02.pdf
  • Ertmer, A.P. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration?. Educational Technology, Research and Development.53 (4), 25-39.
  • Göktaş, Y. (2006). The current status of information and communication technologies integration into schools of teacher education and K-12 in Turkey [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gündoğdu, T. (2014). Bir öğretme-öğrenme aracı olarak akıllı tahta. The Journal of Academic Social Science, (6), 392-401.
  • Hew, F. K. & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55, 223-252. https://doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5
  • Ismail, S. N., Omar, M. N., & Raman, A. (2021). The authority of principals' technology leadership in empowering teachers' self-efficacy towards ICT use. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 878-885. DOI: 10.11591/ijere.v10i3.21816
  • İşman, A. (2003). Technology. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 28-33.
  • Kabakçı, I. (2009). A Proposal of framework for professional development of turkish teachers with respect to information and communication technologies. Turkish Journal of Distance Education. 10 (3), 14, 204-216.
  • Karaduman, H., Sarıkaya, M. & Seferoğlu, S. (2011). Eğitimde Fatih Projesi’nin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim 2011. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kaya, G. & Usluel Koçak Y. (2011). Öğrenme-öğretme süreçlerinde BİT entegrasyonunu etkileyen faktörlere yönelik içerik Analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 48-67.
  • Kılıç Koçak, P. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bilişim Ağı'nda bulunan biyoloji dersi elektronik içeriklerinin değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Konstantinos, T., Andreas, A. & Karazika, T. (2013). Views of ICT teachers about the introduction of ICT in primary education in Greece. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 12(1), 200-209.
  • Korkmaz, Ö. (2013). İlk ve Orta Öğretimde öğretimsel amaçlı teknoloji kullanımı. K Çağıltay ve Y Göktaş (Ed.) Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (s:431-446). Pegem Akademi.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2001). Research in education: A conceptual introduction (5th ed.). Addison Wesley Longman.
  • MEB (2010). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Mirzajani, H., Mahmud, R., Fauzi Mohd Ayub, A., & Wong, S. L. (2016). Teachers’ acceptance of ICT and its integration in the classroom. Quality Assurance in Education, 24(1), 26-40. https://doi.org/10.1002/pits.22938
  • Mumtaz, S. (2000). Factors affecting teachers' use of information and communications technology: a review of the literature. Journal of information technology for teacher education, 9(3), 319-342.
  • Özgüler, A., & Özgüler, N. (2020). Ülkemizde Uzaktan Eğitim (Eba) sisteminin yeterlilik ve sınırlılıkları: öğretmen ve öğrenci açısından değerlendirilmesi. International Social Sciences Studies Journal, 6(62), 2167-2173.
  • Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37(2), 163-178.
  • Saban, A. (2007). Okul teknolojisi, planlaması ve koordinasyon (1.baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Şendurur, P. (2012). Temel eğitim okulları 4-8. sınıflarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Uluyol, Ç., & Şahin, S. (2016). Elementary school teachers' ICT use in the classroom and their motivators for using ICT. British Journal of Educational Technology, 47(1), 65-75. https://doi.org/10.1111/bjet.12220
  • Usluel Koçak, Y., Kuskaya Mumcu, F. & Demiraslan Çevik, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
  • Uşun, S. (2003). Undergraduate students’ attitudes towards educational uses of internet. Interactive Educational Multimedia, 7, 46-62.
  • Turgut, Y. E., & Aslan, A. (2021). Factors affecting ICT integration in TURKISH education: A systematic review. Education and Information Technologies, 26(4), 4069-4092. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10441-2
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (2005). Vizyon- 2023 Teknoloji öngörü projesi, eğitim ve insan kaynakları sonuç raporu ve strateji belgesi. TÜBİTAK.
  • Xu, J., & Zhu, Y. (2023). Factors influencing the use of ICT to support students' self‐regulated learning in digital environment: The role of teachers in lower secondary education of Shanghai, China. Psychology in the Schools, 60(11), 4312-4331. https://doi.org/10.1002/pits.22938
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (10. baskı). Nobel Yayınevi.
  • Yıldırım, S. (2007): Current utilization of ICT in turkish basic education schools: A review of teacher’s ICT use and barriers to integration. International Journal of Instructional Media. 34(2), 171-186.
  • Yıldırım, Y. (2020). Fatih projesi kapsamında düzenlenen uzaktan hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 76-90.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, C., Acun, İ., Tarman, B. & Mete, T. (2010). A model to explore turkish teacher’s ICT integration stages. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 9(4), 1-9.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Öğretim Teknolojileri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ipek Önal 0000-0002-7701-2742

Erken Görünüm Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2024
Kabul Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Önal, I. (2024). Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(2), 193-208. https://doi.org/10.70325/eyyad.1565399
AMA Önal I. Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions. EYYAD. Aralık 2024;7(2):193-208. doi:10.70325/eyyad.1565399
Chicago Önal, Ipek. “Integration of ICT into Secondary Education Learning and Teaching Processes: Problems and Recommended Solutions”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2024): 193-208. https://doi.org/10.70325/eyyad.1565399.
EndNote Önal I (01 Aralık 2024) Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 7 2 193–208.
IEEE I. Önal, “Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions”, EYYAD, c. 7, sy. 2, ss. 193–208, 2024, doi: 10.70325/eyyad.1565399.
ISNAD Önal, Ipek. “Integration of ICT into Secondary Education Learning and Teaching Processes: Problems and Recommended Solutions”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 7/2 (Aralık 2024), 193-208. https://doi.org/10.70325/eyyad.1565399.
JAMA Önal I. Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions. EYYAD. 2024;7:193–208.
MLA Önal, Ipek. “Integration of ICT into Secondary Education Learning and Teaching Processes: Problems and Recommended Solutions”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, c. 7, sy. 2, 2024, ss. 193-08, doi:10.70325/eyyad.1565399.
Vancouver Önal I. Integration of ICT into secondary education learning and teaching processes: Problems and recommended solutions. EYYAD. 2024;7(2):193-208.