Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE POPÜLER MEDYA KAYNAKLARININ ÖĞRENCİLERİN BİYOLOJİ DERSİNE VE BİLİME YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 3, 364 - 380, 07.12.2017

Öz

Bu araştırmada popüler medya kaynaklarının
öğrencilerin biyoloji dersine ve bilimine yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı
deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Veri toplama araçları kontrol ve
deney gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Kontrol grubunda düz
anlatıma dayalı geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda ise popüler medya
kaynaklarından hazırlanan bir kitapçık ile biyoloji öğretimi uygulanmıştır.
Deneysel uygulama öncesinde, kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin biyoloji
dersindeki ve bilime yönelik tutum düzeylerini belirleyebilmek amacıyla veri
toplama araçları ön test olarak uygulanmıştır. Bu veri toplama araçları,
deneysel işlemin sonunda kontrol ve deney gruplarındaki öğrencilere tekrar
uygulanarak, araştırma süreci öncesi ve süreç sonundaki puanları arasında
anlamlı seviyede fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Biyoloji
dersine ve bilime yönelik tutumlarını belirleyebilmek için “Biyoloji Dersine
Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Bilime Yönelik Tutum Ölçeği” ön test ve son test
olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplar
için t- Testi ve Bağımlı Gruplar için t-Testi analizleri kullanılmıştır.
Geleneksel yöntem kullanılarak işlenen biyoloji dersinin kontrol grubundaki
öğrencilerle, popüler medya kaynakları uygulanarak işlenen dersteki deney grubu
öğrencilerin biyoloji dersine yönelik ve bilime yönelik tutum düzeyleri
arasında, deneysel işlem sürecinin sonunda anlamlı seviyede bir fark
oluşmamıştır. Bu alanda yapılan araştırmaların
çok sınırlı olması nedeniyle bu alanda çalışmaların devam ettirilmesi tavsiye
edilmektedir. Popüler medya kaynakları uygulamasının
etkililiği; cinsiyet, sınıf seviyesi, okul türü gibi değişkenler açısından
araştırılabilir. 

Kaynakça

  • Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve akılda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Barman, C. (1997). Students Views of Scientist and Science: Results from A NationalStudy. Science and Children, 35, 18-23. Bozyılmaz, B. (2005). 4. Sınıf ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının bilim okuryazarlığı açısından analizi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Büyükkaragöz, S. & Çivi, C. (1997). Genel öğretim metotları. İstanbul: Öz Eğitim. Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler: Ön test-Son test Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem. Candan, A.S. (2003). Tarih öğretiminde ayrıntılı okuma becerilerinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ceyhan, E., Yiğit, B. (2004). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Anı. Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. London: Routledge & Falmer Pres. Ertürk, S. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan. Fidan, N. & Erden M. (2001). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım. George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn and Bacon. Güler, T. & Akman, B. (2006). 6 Yaş Çocuklarının Bilim ve Bilim İnsanı Hakkındaki Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1): 55-56. Işık, H. (2008). Tarih öğretiminde doküman kullanımının öğrencilerin tarihsel düşünme becerilerine ve başarılarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2): 389-402. İnceoğlu, M. (1993). Tutum Algı İletişim. Ankara: Verso. Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim. Keser, F. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Bilim Ve Bilim İnsanına Yönelik Görüşlerinin Ve Bu Görüşleri Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara. Koçakoğlu, M. & Türkmen, L. (2010). Biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2): 229-245. Laugksch, R. C. & Spargo, P. E. (1999). Scientific literacy of selected south african matriculants entering tertiary education: a baseline survey. South African Journal of Science, 95, 427-432. Likert, R. (1932). The Method of Constructing an Attitude Scale. Fishbein M. (Ed.). Readings in attitude theory and measurement (pp. 90-95). New York: John Wiley& Sons. Paykoç, F. (2003). Tarih Öğretimi. Eskişehir: A.Ü. AÖF. Prokop, P. & Tunnicliffe, S. D. (2007). Is biology boring? Student attitudes towards biology. Educational Research. 42 (1): 36-39. Saruhan, C. Ş. & Özdemirci, A. (2011). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Beta. Scheibe, C. & Rogow, F. (2006, Mayıs). Media literacy and visual literacy. Invited plenary. Wolfsonian Institute Annual Conference, Miami Beach, FL. Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı. Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği. Thurmond, C. K. & Lee, O. (2000). Perceptions of Scientific Literacy and Elementary Teacher Preparation Held by Science Professors and Science Education Professors. Florida Journal of Educational Research, 40 (1): 5-27. Toğrol, A. (2000). Öğrencilerin Bilim İnsanı ile İlgili İmgeleri. Eğitim ve Bilim, 25 (118): 49-57. Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe sözlük. Ankara: TDK. Ünlüer, G. (2008). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Yakmacı, B. (1998). Biyoloji, Kimya ve Fizik öğretmenlerinin bilimsel okuryazarlığının bir boyutu olan '' bilimin doğası ve özellikleri'' konusundaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul. Yalın, H. İ. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel. Yalın, H. İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 3, 364 - 380, 07.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve akılda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Barman, C. (1997). Students Views of Scientist and Science: Results from A NationalStudy. Science and Children, 35, 18-23. Bozyılmaz, B. (2005). 4. Sınıf ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının bilim okuryazarlığı açısından analizi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Büyükkaragöz, S. & Çivi, C. (1997). Genel öğretim metotları. İstanbul: Öz Eğitim. Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler: Ön test-Son test Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem. Candan, A.S. (2003). Tarih öğretiminde ayrıntılı okuma becerilerinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ceyhan, E., Yiğit, B. (2004). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Anı. Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. London: Routledge & Falmer Pres. Ertürk, S. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan. Fidan, N. & Erden M. (2001). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım. George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn and Bacon. Güler, T. & Akman, B. (2006). 6 Yaş Çocuklarının Bilim ve Bilim İnsanı Hakkındaki Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1): 55-56. Işık, H. (2008). Tarih öğretiminde doküman kullanımının öğrencilerin tarihsel düşünme becerilerine ve başarılarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2): 389-402. İnceoğlu, M. (1993). Tutum Algı İletişim. Ankara: Verso. Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim. Keser, F. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Bilim Ve Bilim İnsanına Yönelik Görüşlerinin Ve Bu Görüşleri Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara. Koçakoğlu, M. & Türkmen, L. (2010). Biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2): 229-245. Laugksch, R. C. & Spargo, P. E. (1999). Scientific literacy of selected south african matriculants entering tertiary education: a baseline survey. South African Journal of Science, 95, 427-432. Likert, R. (1932). The Method of Constructing an Attitude Scale. Fishbein M. (Ed.). Readings in attitude theory and measurement (pp. 90-95). New York: John Wiley& Sons. Paykoç, F. (2003). Tarih Öğretimi. Eskişehir: A.Ü. AÖF. Prokop, P. & Tunnicliffe, S. D. (2007). Is biology boring? Student attitudes towards biology. Educational Research. 42 (1): 36-39. Saruhan, C. Ş. & Özdemirci, A. (2011). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Beta. Scheibe, C. & Rogow, F. (2006, Mayıs). Media literacy and visual literacy. Invited plenary. Wolfsonian Institute Annual Conference, Miami Beach, FL. Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı. Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği. Thurmond, C. K. & Lee, O. (2000). Perceptions of Scientific Literacy and Elementary Teacher Preparation Held by Science Professors and Science Education Professors. Florida Journal of Educational Research, 40 (1): 5-27. Toğrol, A. (2000). Öğrencilerin Bilim İnsanı ile İlgili İmgeleri. Eğitim ve Bilim, 25 (118): 49-57. Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe sözlük. Ankara: TDK. Ünlüer, G. (2008). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Yakmacı, B. (1998). Biyoloji, Kimya ve Fizik öğretmenlerinin bilimsel okuryazarlığının bir boyutu olan '' bilimin doğası ve özellikleri'' konusundaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul. Yalın, H. İ. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel. Yalın, H. İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Mevcut Sayı
Yazarlar

Gülsüm Yazır

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yazır, G. (2017). BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE POPÜLER MEDYA KAYNAKLARININ ÖĞRENCİLERİN BİYOLOJİ DERSİNE VE BİLİME YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 364-380.

The open access statement