The aim of this study is to determine the relationship between emotional labor behaviors and work engagement of high school teachers. The study is in the relational screening model. 251 teachers determined by the appropriate sampling method participated in this study. In the study, "Emotional Labor Scale" and "Business Engagement Scale" were used as data collection tools. According to the findings of the research, it was observed that high school teachers often show deep role-playing behaviors and natural emotions, which are among the emotional labor behaviors, while they rarely show superficial role-playing behaviors. It has been observed that teachers show a high level of emotional engagement behaviors, mostly physical and cognitive engagement behaviors for work engagement. While there was a negative meaningful relationship between the superficial role-playing dimension and the emotional engagement dimension, there was a positive meaningful relationship between the natural emotions dimension and the emotional engagement, physical engagement and cognitive engagement dimensions. This relationship is mostly among the dimensions of emotional engagement and natural emotions. Emotional labor behaviors were seen to be a significant predictor of emotional and cognitive engagement behaviors other than physical engagement behaviors.
Bu araştırmanın amacı, lise öğretmenlerinin duygusal emek davranışları ile işle bütünleşmeleri arasındaki ilişkiyi saptamaktır. İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmaya uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 251 öğretmen katılmıştır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak “Duygusal Emek Ölçeği” ve “İşle Bütünleşme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, lise öğretmenlerinin duygusal emek davranışları arasında yer alan derinden rol yapma davranışlarını ve doğal duyguları çoğu zaman sergiledikleri, yüzeysel rol yapma davranışlarını ise nadiren sergiledikleri görülmüştür. İşle bütünleşmeye yönelik ise en fazla fiziksel ve bilişsel bütünleşme davranışları olmak üzere yüksek düzeyde duygusal bütünleşme davranışları gösterdikleri görülmüştür. Yüzeysel rol yapma boyutu ile duygusal bütünleşme boyutu arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki yer alırken, doğal duygular boyutu ile duygusal bütünleşme, fiziksel bütünleşme ve bilişsel bütünleşme boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Bu ilişki en çok da duygusal bütünleşme ve doğal duygular boyutları arasındadır. Duygusal emek davranışlarının, işle bütünleşme davranışlarından fiziksel bütünleşme hariç duygusal ve bilişsel bütünleşme davranışlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Mevcut Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |
The open access statement