This qualitative study aims to explore the significance of the social studies course in the development of environmental literacy skills. In line with this objective, the study examines the goals outlined in the 1968 Primary School History, Geography, and Homeland Knowledge Curriculum, which represents the first formal inclusion of social studies in the national education program. The findings are expected to contribute to enhancing social studies teachers' understanding of environmental literacy and to support the development of their pedagogical practices in this area. The study employs a document analysis design, one of the qualitative research methods, selected for its suitability in examining the curriculum objectives in depth. The data obtained through document analysis were interpreted using content analysis. In this context, four specific objectives within the curriculum that reference environmental literacy skills were analyzed. The analysis revealed that the first objective enabling students to recognize and identify works of art in their immediate surroundings contributes meaningfully to the development of environmental literacy. The second objective encouraging students to understand their own environment and, by extension, the broader World was found to facilitate the acquisition of environmental literacy skills. The third objective helping students gain knowledge about Turkey’s economic development through their relationships with others and with the environment—was seen as significant in fostering connections between environmental concepts and everyday life. Finally, the fourth objective promoting awareness of economic values and national resources in the local environment was also found to support the development of environmental literacy, similarly to the first objective. These findings underscore the foundational role that early curriculum objectives in social studies can play in fostering environmental awareness and literacy, thereby offering valuable insights for contemporary curriculum development and teacher training programs.
Bu nitel araştırmanın amacı çevre okuryazarlık becerisinin oluşumunda sosyal bilgiler dersinin önemini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda sosyal bilgiler dersinin ilk defa yer aldığı öğretim programı olan 1968 İlkokul Tarih, Coğrafya ve Yurt Bilgisi Dersleri Öğretim Programı’nın amaçları incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular sosyal bilgiler öğretmenlerinin çevre okuryazarlığı becerileri konusundaki mevcut bilgilerini geliştirmelerine ve eksiklerini tamamlamalarına yardımcı olması açısından önem taşımaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi deseni (model) tercih edilmiştir. Doküman analizinin tercih edilmesinin nedeni sosyal bilgiler dersinin amaçlarının detaylı bir şekilde incelenmek istenmesidir. Doküman analizi yöntemiyle elde edilen içerikler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Bu bağlamda ilgili programda sosyal bilgiler dersinin amaçlarında çevre okuryazarlığı becerisi ile ilgili ifade geçen 4 madde analiz edilmiştir. Analiz sonucunda birinci maddedeki bireyin yakın çevresindeki sanat eserlerini fark etmesi ve tanıması amacının çevre okuryazarlığı becerisinin kazanılmasına katkı sağladığı görülmüştür. İkinci maddedeki bireyin kendi çevresini ve bundan yola çıkarak dünyayı tanıması amacının da çevre okuryazarlığı becerisinin kazanılmasını kolaylaştıracağı belirlenmiştir. Üçüncü maddedeki bireylerin birbirleriyle ve çevresiyle olan ilişkilerinden yola çıkarak Türkiye’nin ekonomik kalkınması hakkında bilgi sahibi olması amacının ise çevre okuryazarlığı becerisinin kazanılmasında kavramları gündelik yaşam ile ilişkilendirmesi bakımından önemli görülmüştür. Son maddedeki bireyin yakın çevresindeki ekonomik değer ve milli kaynakları tanıması amacının da tıpkı birinci maddede olduğu gibi çevre okuryazarlığı becerisini kazandırmada kolaylaştırıcı etkisi olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Dergimizde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.