Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevre Eğitiminde Belgesel Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamasına İlişkin Öğrenci Görüşleri

Yıl 2022, , 281 - 298, 20.12.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1119286

Öz

Bu çalışma kapsamında çevre eğitiminde dış ve iç mekan öğrenme ortamını birbirine bağlayan belgesel temelli artırılmış gerçeklik uygulamalarına dayalı öğretime yönelik ortaöğretim öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenmiş olan bu çalışmada, gönüllülük esası baz alınarak 37 ortaöğretim öğrencisi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabii tutulmuş ve güvenirliği sağlayabilmek adına kodlayıcılar arası güvenirlik hesaplanmıştır (r=0.97). Çalışma sonuçları, çevre eğitiminde kullanılan belgesel temelli artırılmış gerçeklik uygulamasının ders motivasyonunu olumlu yönde etkilediğini, göz ardı edilebilir olumsuzluklarının yanında bilişsel ve duyuşsal boyut öğrenmelere yönelik önemli katkılar sunduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Abdüsselam, M. S. ve Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(4), 170-181.
  • Alahmari, M., Issa, T., Issa, T., & Nau, S. Z. (2019). Faculty awareness of the economic and environmental benefits of augmented reality for sustainability in Saudi Arabian universities. Journal of Cleaner Production, 226, 259-269.
  • Alkış, S. (2002). İlköğretimde tarihi çevre eğitimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Alias, M., Lashari, T. A., Akasah, Z. A. & Kesot, M. J. (2014). Translating theory into practice: İntegrating the affective and cognitive learning dimensions for effective instruction in engineering education. European Journal of Engineering Education, 39(2), 212-232.
  • Ardoin, N. M., K. Biedenweg, & K. O’Connor. 2015. Evaluation in Residential Environmental Education: An Applied Literature Review of Intermediary Outcomes. Applied Environmental Education & Communication, 14(1), 43–56. doi:10.1080/1533015X.2015.1013225.
  • Balak, M. V. ve Kısa, M. (2016). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin teknik resim eğitimi üzerindeki etkilerinin araştırılması. Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 1(2), 17-26.
  • Barbas, T. A., Paraskevopoulos, S., & Stamou, A. G. (2009). The effect of nature documentaries on students’ environmental sensitivity: A case study. Learning, Media and Technology, 34(1), 61-69.
  • Bonnett, M. (2007). Environmental education and the issue of nature. Journal of Curriculum Studies, 39(6), 707-721.
  • Bulut, M. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin çevresel risk algısı, tutum ve bilgi düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Chang, C. S., Chen, T. S. & Hsu, W. H. (2011). The study on integrating webquest with mobile learning for environmental education. Computers & Education, 57(1), 1228-1239.
  • Chang, H. Y., Wu, H. K. & Hsu, Y. S. (2013). Integrating a mobile augmented reality activity to contextualize student learning of a socioscientific issue. British Journal of Educational Technology, 44(3), 95-99.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2. Press). USA: SAGE Publications.
  • Çeliker, H. D., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Di Serio, Á., Ibáñez, M. B. & Kloos, C. D. (2013). Impact of an augmented reality system on students' motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586-596.
  • DPT (1996). Yedinci beş yıllık kalkınma planı (1996–2000). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Yedinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1996-2000.pdf Erişim Tarihi: 29.04.2022
  • DPT (2019). Onbirinci beş yıllık kalkınma planı (2019-2023). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/07/OnbirinciKalkinmaPlani.pdf Erişim Tarihi: 29.04.2022
  • Ekici, M. ve Yeşilbursa, C.C. (2021). Artırılmış gerçekliğin sosyal bilgiler dersinde kullanımı hakkında ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 289-302.
  • Ersoy, H., Duman, E. ve Öncü, S. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı: deneysel bir çalışma. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 5(1), 39-44.
  • Estapa, A. & Nadolny, L. (2015). The effect of an augmented reality enhanced mathematics lesson on student achievement and motivation. Journal of STEM education, 16(3).
  • Faridi, H., Tuli, N., Mantri, A., Singh, G. & Gargrish, S. (2021). A framework utilizing augmented reality to improve critical thinking ability and learning gain of the students in Physics. Computer Applications in Engineering Education, 29(1), 258-273.
  • Gümbür, Y. (2019). Sosyal bilgiler dersinde artırılmış gerçeklik uygulaması kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Han, J., Jo, M., Hyun, E. & So, H. J. (2015). Examining young children’s perception toward augmented reality in fused dramatic play. Educational Technology Research and Development, 63(3), 455-474.
  • Hollweg, K. S., Taylor, J. R., Bybee, R. W., Marcinkowski, T. J., McBeth, W. C., & Zoido, P. (2011). Developing a framework for assessing environmental literacy. Washington, DC: North American Association for Environmental Education.
  • Howell, R. A. (2014). Investigating the long-term impacts of climate change communications on individuals’ attitudes and behavior. Environment and Behavior, 46(1), 70-101.
  • Huang, T. C., Chen, C. C. & Chou, Y. W. (2016). Animating eco-education: To see, feel, and discover in an augmented reality-based experiential learning environment. Computers & Education, 96, 72-82.
  • İbili, E. ve Şahin, S. (2013). Artırılmış gerçeklik ile interaktif 3D geometri kitabı yazılımın tasarımı ve geliştirilmesi: ARGE3D. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-8.
  • Janpol, H. L. & Dilts, R. (2016). Does viewing documentary films affect environmental perceptions and behaviors?. Applied Environmental Education & Communication, 15(1), 90-98.
  • Karaçam, S., Mirza, Y. ve Elitok, S. (2013). Fen konularına ilişkin belgesel izleme sıklığı ve cinsiyetin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlar üzerine etkisi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 62-85.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. ve Yılmaz, R. (2019). Artırılmış gerçekliğin uygulamalarının eğitsel amaçlı kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi. II. Uluslararası Eğitimde ve Kültürde Akademik Çalışmalar Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kamarainen, A. M., Metcalf, S., Grotzer, T., Browne, A., Mazzuca, D., Tutwiler, M.S. & Dede, C. (2013). Eco mobile: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education, 68, 545-556. doi:10.1016/j.compedu.2013.02.018
  • Kapucu, M. S. (2013). Fen ve teknoloji dersinde belgesel kullanılmasının 8. sınıf öğrencilerinin hücre ile kuvvet konularındaki başarılarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaufmann, H., Schmalstieg, D. & Wagner, M. (2000). Construct 3D: A virtual reality application for mathematics and geometry education. Education and Information Technologies, 5(4), 263-276.
  • Kırıkkaya, E. B. ve Şentürk, M. (2018). Güneş sistemi ve ötesi ünitesinde artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanılmasının öğrenci akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 181-189.
  • Koutromanos, G., Tzortzoglou, F. & Sofos, A. (2018). Evaluation of an augmented reality game for environmental education: “Save Elli, save the environment”. In Research on e-Learning and ICT in Education, 231-241
  • Lu, S. J. & Liu, Y. C. (2015). Integrating augmented reality technology to enhance children's learning in marine education. Environmental Education Research, 21(4), 525-541.
  • Marin, C. M. ve Yıldırım, U. (2004). Çevre sorunlarına çağdaş yaklaşımlar-ekolojik, ekonomik, politik ve yönetsel perspektifler. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Martín-Gutiérrez, J., Luís Saorín, J., Contero, M., Alcañiz, M., Pérez-López, D. C. & Ortega, M. (2010). Design and validation of an augmented book for spatial abilities development in engineering students comput. Graph, 34, 77–91.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı (9-12.Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20182215535566-Biyoloji%20d%C3%B6p.pdf Erişim Tarihi: 28.04.20223
  • Öztaş, S. (2008). Tarih öğretimi ve filmler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 543-556.doi:10.1080/13504622.2013.838749.
  • Öztaşkın, Ö. B. (2013). Sosyal bilgiler derslerinde belgesel film kullanımının akademik başarıya ve bilinçli farkındalık düzeylerine etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 147-162.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pintrich, P. R. (2003). Motivation and classroom learning. Handbook of Psychology, 103-122. https://doi.org/10.1002/0471264385
  • Radu, I. (2012). Why should my students use AR? A comparative review of the educational impacts of augmented-reality. IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR), 313-314.
  • Reis, G. & Roth, W. M. (2009). A feeling for the environment: Emotion talk in/for the pedagogy of public environmental education. The Journal of Environmental Education, 41(2), 71-87.
  • Shelton, B. E. & Hedley, N. R. (2002). Using augmented reality for teaching earth-sun relationship to undergraduate geography students. The First IEEE International Augmented Reality Toolkit Workshop. Darmstadt, Germany.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting qualitative data: Methods for analysing talk, text and interaction (2nd Press). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Stern, M. J., R. B. Powell, & D. Hill. (2014). Environmental education program evaluation in the new millennium: What do we measure and what have we learned?. Environmental Education Research, 20 (5), 581–611.
  • Taş, M., ve Düz, İ. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(20), 180-188.
  • Uçar, A. ve Karakuş, U. (2017). 6. sınıf sosyal bilgiler dersi çevre konularının öğretiminde belgesel kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 993-1009.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Çakırlar-altuntaş 0000-0002-3566-8655

Levent Turan 0000-0002-8006-9731

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çakırlar-altuntaş, E., & Turan, L. (2022). Çevre Eğitiminde Belgesel Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(2), 281-298. https://doi.org/10.56423/fbod.1119286

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR