Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Bilişim Ağının Kullanımına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi (Tekirdağ/Çorlu Örneği)

Yıl 2022, , 466 - 485, 20.12.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1178022

Öz

Araştırma ortaöğretim kademesinde görev yapan öğretmenlerin, fen bilimleri dersinde EBA kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada fen öğretiminde EBA’nın kullanım amacı, EBA’nın rolü, EBA’da tercih edilen uygulamalar, EBA’nın öğretmenlere sağladığı yararlar, EBA’nın geliştirilmesine yönelik öneriler, EBA kullanımını yaygınlaştırmak için yapılması gerekenler ve karşılaşılan sorunlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışmasıdır. Tekirdağ ili Çorlu ilçesinde bulunan devlet ortaokullarında görev yapan 44 Fen Bilimleri öğretmeni rastgele (seçkisiz) örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, veriler betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre fen bilimleri öğretmenlerinin EBA’yı kullanım amaçları dersi görsel ve işitsel açıdan desteklemesi, daha zevkli hale getirmesi ve kalıcı öğrenme sağlamasıdır. Derslerde EBA kullanımının öğretmenlere ve öğrencilere sağladığı yararlar EBA’nın kullanım amacı ile birebir örtüşmektedir. EBA’da video, konu anlatımı, test soruları ve deney simülasyonları kullanılmaktadır. EBA kullanımının öğretmenler tarafından tamamen uygulanabilmesi için bazı yeniliklerin getirilmesi gerektiği özellikle vurgulanmıştır. Ayrıca fen bilimleri öğretmenleri; öğrenciler okul dışında EBA kullanımına teşvik edilmeli, EBA’nın içeriği zenginleştirilmeli ve EBA’nın alt yapı eksikliğinin tamamlanması gerektiğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akpınar, E. (2006). Fen öğretiminde soyut kavramların yapılandırılmasında bilgisayar desteği: yaşamamızı yönlendiren elektrik ünitesi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Arkan, A. ve Kaya, E. (2018). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve 2023 Eğitim Vizyonu. Seta Perspektif, 221, 1-5.
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5 (3) , 105-117. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/suje/issue/20640/220103
  • Çakmak, Z. ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (EBA) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 284-295.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Akademi Kitabevi.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. ve Alemdar, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin Fatih projesine ilişkin görüşleri.11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Rize.
  • Demir, D., Özdinç, F. & Ünal, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2) , 407-422 . DOI: 10.17556/erziefd.402125.
  • Demirarslan, Y. & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. Turkish Journal of Educational Technology, 47-61.
  • Durkaya, F. & Lokumcu, G. (2022). Investigation of the correlation between science teachers’ level of use of the education information network and their level of use of technology . Participatory Educational Research, 9 (3) , 263-280 . DOI: 10.17275/per.22.65.9.3
  • Ekici, M., Arslan, I. & Tuzun, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) web portali kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi. In A. Isman, H. F. Odabasi, & B. Akkoyunlu (Eds.), Egitim teknolojileri okumaları içinde (pp. 273–297). Ankara, Turkey: TOJET.
  • Fidan, N. K., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı'ndan yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Güvendi, G. M. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı'nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitimde Bilişim Ağı(EBA) örneği. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin eğitim bilişim ağı (EBA)'ya ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kuyubaşıoğlu, M. ve Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eğitimde bilişim ağı (EBA) kullanım düzeylerinin incelenmesi. İleri Eğitim Çalışmaları Dergisi (Journal of Advanced Education Studies) 1(1):32- 52.
  • Miles, M.B. ve Huberman, M.A. (1994). An expanded Sourcebook Qualitative Data analysis. Thousand Oaks: California Sage Publications.
  • Pala, F. K., Arslan, H. ve Özdinç, F. (2016). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi 2(1), 24-38.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousands Oaks: Sage Publications.
  • Öğreten, B. ve Uluçınar, Sağır, Ş. (2013). 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde interaktif öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 1-18.
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2018). Teknoloji dostu fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12, 1, 493-526.
  • Şimşek, F. (2017). Fen bilimleri dersinde animasyon ve simülasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarısı ve bilgilerin kalıcılığı üzerine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3 (3) , 112-124.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. Türker, A., & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine İlişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278- 296.
  • Üçışık, S. & Tuna, F. (2013). Orta öğretim kurumlarında coğrafya anlatım becerisinin bilgisayar destekli anlatımla geliştirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 0 (9). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/456/3660
  • Ünal, B. B. ve Hastürk, H. G. (2018). Fen bilimleri dersinde eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımının ortaokul öğrencilerinin dolaşım sistemi başarı testi sonuçlarına etkisi. International Journal of Humanities and Education, 4, 7, 327-342.
  • Varışoğlu, B. (2019). Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies - Social Sciences, 14, 6, 3511-3521.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yirci, R. ve Bulduk, E. (2018). 5. Uluslararası Eğitim Bilimleri Sempozyumu. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, 187-204.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Figen Durkaya 0000-0002-5639-717X

Gizem Lokumcu 0000-0002-6564-3440

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Durkaya, F., & Lokumcu, G. (2022). Eğitim Bilişim Ağının Kullanımına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi (Tekirdağ/Çorlu Örneği). Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(2), 466-485. https://doi.org/10.56423/fbod.1178022

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR