Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Biyoloji Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenliği Programının Biyoloji Öğretmenlik Alan Bilgisi Testine Uygunluk Düzeyi

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 1, 40 - 51, 30.06.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı; biyoloji öğretmenlik alan bilgisi testinin BÖABT BiyolojiÖğretmenliği Programı kazanımları ile uygunluğunun belirlenmesine yönelik Biyolojiöğretmen adaylarının görüşlerinin tespit edilmesidir. Çalışmanın örneklemini, AtatürkÜniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi ve Fen Fakültesinde öğrenim görmekteolan 137 biyoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır. BÖABT sorularının BiyolojiÖğretmenliği Programı kazanımları ile uygunluğunu belirlemek amacıyla geliştirilen 25maddelik ölçek katılımcılara uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre,öğretmen adayları çoğunlukla BÖABT’ nde yer alan “alan eğitimi” sorularını çözmekiçin lisans eğitimi sırasında alınan eğitimin yeterli olmadığını ancak “alan bilgisi”sorularını çözmek için lisans eğitimi sırasında alınan eğitimin yeterli olduğunuvurgulamaktadırlar. BÖABT’ nde yer alan soruların eğitim fakültesi müfredatıylaörtüşmediği ve bu testi geçmek için mutlaka dershane desteği alınması gerektiğiöğretmen adayları tarafından ifade edilmiştir. Ayrıca hangi fakülteden mezun olacağıve sınıf düzeyi fark etmeksizin bayan ve erkek öğretmen adaylarının görüşleri genelanlamda benzerlik göstermektedir

Kaynakça

  • Atav, E., ve Sönmez, S.(2013). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’na İlişkin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı (1), 01-13.
  • Bahar, H. H. (2011). ÖSS Puanı ve Lisans Mezuniyet Notunun KPSS 10 Puanını Yordama Gücü. Eğitim ve Bilim, 36(162), 168-181
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes İt Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Berliner, D. C. (2005). The Near İmposibility of Testing for Teacher Quality. Journal of Teacher Education. 56(3), 205-213.
  • Can, S. & Can, İ. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı Öncesinde Öğretmen Adaylarının Stres Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3) 765-778.
  • Doğan T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt: 34, Sayı: 153.
  • Doğan, N. ve Şahin A. E. (2009). Öğretmen Adaylarının İlköğretim Okullarına Atanma Durumunu Yordayan Değişkenler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 183-199.
  • Ekici G. ve Kurt H., “Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Yönelik Kaygı ve Saldırganlık Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi” World Conference on Educational and Instructional Studies, Sayfa: 38, Antalya, 7-9 November, 2012.
  • Eraslan, L. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Girişte Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Yönteminin Değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,1(1), 1-31.
  • Eraslan, L. (2006). Yeni Öğretmen Yetiştirme Programlarının Değerlendirilmesi. Öğretmen Dünyası Dergisi, Ekim 2006, Ankara.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Göktaş O., Kurt H., Ekici G. Ve Gökmen A.(2014). Fen Ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının KPSS Kapsamındaki Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. 11. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi Adana 2014.Özetler Kitabı 955.
  • Gülten D.Ç. (2006). Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik mesleğine Yönelik mesleki kaygıları ve Matematik Öğretmeni olmaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13- 15 Eylül 568 2006, Muğla – Özetler, 563-565.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., Ve Turan, S. (2008). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 9(2), 35-43.
  • Hill, H. C., Sleep, L., Lewis, J., & Ball, D. (2007). Assessing Teachers‘ Mathematics Knowledge: What Knowledge Matters And What Evidence Counts? In F. Lester (Ed.), Second Handbook Of Research On Mathematics Teaching And Learning (Pp. 111–156). Charlotte, Nc: Information Age Publishing.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Yönelik Tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23, 1-18.
  • Karaçanta, H. (2009). Öğretmen Adayları İçin Kamu Personeli Seçme Sınavı Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi (Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 25, 50- 57.
  • Karataş, S., Ve Güleş, H. (2013). Öğretmen Atamalarında Esas Alınan Merkezi Sınavın (KPSS) Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Kurt M., Yalçın S., Kömek E., Karslı G. Ve Meydan M. (2014).Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi(ÖABT)’ne Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. 11. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi Adana 2014.Özetler Kitabı 1055.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Secondary Teachers‘ Knowledge And Beliefs About Subject Matter And Their İmpact On İnstruction. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (Pp. 95-132). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • ÖSYM (2013). 2013 Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Kılavuzu-Lisans Düzeyi (A Grubu Ve Öğretmenlik). Ankara
  • Semerci N. Ve Özer B. (2006). Üniversite Öğretim elemanları Ve Öğrencilerinin KPSS Sınavın Yönelik Algıları 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13- 15 Eylül 2006, Muğla - Özetler 1291
  • Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth İn Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge And Teaching: Foundations Of The New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Şahin, Ç. & Arcagök S. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Algıları. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20-22mayıs 2010), Elazığ, S.624-629.
  • Temur, H. B., Özkan, O. Z., Mustafa, A. T. L. I., & Zırhlıoğlu, G.(2011). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Kamu Personeli Seçme Sınavı İle İlgili Kaygı Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Ulusal Beden Eğitimi Ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs 2011, Van/Yyü Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı,154-168
  • Tösten, R., Elçiçek, Z., Ve Kılıç, M. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi (Kars İli Örneği). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 109-123.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme Ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7), 63-82.
  • Varış, F. (1978). Eğitimde Program Geliştirme Teori Ve Teknikleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Yüksel. S. (2004). Öğretmen Atamalarında Merkezi Sınav Uygulamasının (KPSS) Değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında Sunulmuş Sözlü Bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye. Http://Www.Pegem.Net/Dosyalar/Dokuman/118.Pdf Adresinden Alınmıştır.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Özay Köse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özay Köse, E. (2015). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenliği Programının Biyoloji Öğretmenlik Alan Bilgisi Testine Uygunluk Düzeyi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(1), 40-51.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR