Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen bu çalışma, fen bilgisi ve ilköğretimmatematik öğretmenliği öğrencilerinin FBÖÖ, İMÖÖ “ışık” kavramına ilişkin algılarınıve alternatif kavramlarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.Çalışma 2013-2014 öğretim yılında, 32 FBÖÖ ve 37 İMÖÖ ile yürütülmüştür. Verilermetafor kalıplarının bulunduğu bir form kullanılarak elde edilmiştir. Öğrenciler ışıkkavramını açıklayabilmek için ışığınişlevi, hareketi ve yapısıyla ilgili ilişkilendirmeleryapmışlardır. Işığın ne olduğu ile ilgili doğrudan açıklama yapmadıkları ve ışıkkavramına bilimsel anlamından daha çok duygusal anlamlar yükledikleri tespitedilmiştir. Kavrama duygusal anlamlar yükleme İMÖÖ’de FBÖÖ’den daha fazlagörülmektedir. FBÖÖ’nün ışık kavramını açıklarken İMÖÖ’ye göre daha fazla bilimseliçerikli metafor kaynağı seçmesi ve ilişkilendirmeler yapmış olması günlük hayatın içineokulda edinilen deneyimlerin de katılmasıyla açıklanabilir. Ayrıca her iki grupta da ışığıişleviyle eş tutma, enerji ve fotonları ışıktan ayrı bir olgu olarak algılama, ışığa yansıtmave sonsuzluk özellikleri atfetmeyle ışığı maddesel bir yapı olarak algılama gibi alternatifkavramlar tespit edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.
Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.
Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.
EDİTÖR