Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapılandırmacı Yaklaşımın 7E Öğrenme Modelinin 8.sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi “Mitoz ve Mayoz Bölünme” Konusunda Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 2, 65 - 77, 30.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin "Mitoz ve Mayoz Bölünme" konusundaki başarılarına ve edindikleri bilgilerin kalıcılığına Yapılandırmacı Yaklaşımın 7E Öğrenme Modeli’nin etkisini araştırmaktır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. 2012-2013 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde MEB’e bağlı iki farklı ortaokulun 8.sınıflarında öğrenim görmekte olan 64 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak yazarlar tarafından geliştirilen “Mitoz ve Mayoz Başarı testi” kullanılmıştır. Veri analizinde ilişkisiz t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, uygulama sonrasında uygulanan başarı testinden alınan puanlara göre kontrol ve deney grubu arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Sonuçta yapılandırmacı yaklaşımın 7E Modeli’nin MEB onaylı kılavuz kitapta kullanılan öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu görülmüştür. Mitoz ve mayoz bölünme konusunun 7E modeline göre anlatılmasının öğrenci başarısı üzerindeki olumlu etkileri bu çalışmayla ortaya koyulmuştur. Çalışmada hazırlanmış olan etkinlikler ve ders planları örnek teşkil edecek nitelikte olup öğretmenler tarafından kullanılabilir.

Kaynakça

  • Avcıoğlu, O. (2008). Lise 2 fizik dersinde Newton yasaları konusunda 7e modelinin başarıya etkisinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Avşar, G. (2009). İlköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji dersinde yapılandırmacı yaklaşımda işlenen konuların öğrenci akademik başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Boddy, N., Watson, K., & Aubusson, P. (2003). A trial of the five es: A referant model for constructivist teaching and learning. Research in Science Education 33, 27-42.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In Search of Understanding The Case For Constructivist Classrooms. Alexandria, Virginia: ASCD Pres.
  • Bybee, R.W., Taylor, J.A., Gardner, A., Scotter, P.V., Powell, J.C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Origins and Effectiveness. A Report Prepared for the Office of Science Education National http://science.education.nih.gov/houseofreps.nsf/b82d55fa138783c2852572c9004f5566/$FILE/Append ix%20D.pdf (Erişim tarihi Ocak 2015). of Health.
  • Ceylan Soylu, H. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürlerinin 7e öğrenme modeline göre hazırlanmış bir etkinlik örneği: yaşamımızdaki elektrik. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya.
  • Çekiç Toroslu, S.(2011). Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile desteklenen 7e öğrenme modelinin öğrencilerin enerji konusundaki başarı, kavram yanılgısı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ebrahim, A. (2004). The effects of traditional learning and a learning cycle inquiry learning strategy on students' science achievement and attitudes toward elemantary science. Unpublished master thesis, Ohio University, USA,
  • Eisenkraft, A., Heltzel, C., Johnson, D., & Radcliffe, B. (2006). Artist as Chemist. Science Teacher, 73 (8), 33-37 (ERIC Document Reproduction Service No. EJ758670)
  • Fer, S. (2009). Social constructivism and social constructivist curricula in Turkey for the needs of differences of young people: Overview in light of the PROMISE project. In T. Tajmel & S. Klaus (Eds.), Science education unlimited: Approaches to equal opportunity in learning science (pp. 179-199). Munster: Waxmann Verlag co. Publisher.
  • Fer, S., & Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & İnan, C. (2006). The effect of the computer assisted teaching and 7e model of the constructivist learning methods on the achievements and attitudes of high school students. Tojet, 5(4), 82-88.
  • Kanlı, U., & Yağbasan, R. (2008). 7E Modeli Merkezli Laboratuvar Yaklaşımının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmedeki Yeterliliği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1) 91-125.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel
  • Kocakaya, S., & Gönen, S. (2010). The effects of computer-assisted ınstruction designed according to 7e model of constructivist learning on physics student teachers ‘achievement, concept learning, self-efficacy perceptions and attitudes. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 2010, 11 (3).
  • Martin, D. J. (2000). Elementary science methods: A constructivist approach. Belmont, CA: Wadsworth/Thomason Learning
  • Mecit, Ö. (2006). The effect of 7e learning cycle model on the improvement of fifth grade students’ critical thinking skills. Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Osborne, R., & Freyberg, P. (1996). Children’s Science, (Ed: Osborne, R., Freyberg, P.,) Learning in science: The implications of children’s science, Heinemann Education, Hong Kong.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 14-27.
  • Özmen, H. (2006). Öğrenme Kuramları ve Fen Bilimleri Öğretimindeki Uygulamaları. Salih Çepni (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s.24-77). Ankara: PegemA
  • Salman, M. (2006). Ülkemizde biyoloji öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımla ilgili çalışmaların kısa bir değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Konya.
  • Siribunnam, R., & Tayraukham, S.(2009). Effects of 7E, KWL and conventional instruction on analytical thinking, learning achievement and attitudes toward chemistry learning. Journal of Social Sciences 5 (4), 279–282.
  • Şaşan, H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 74, 49-52.
  • Vygotsky, L S. (1978). Educational implications. In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner & E. Souberman (Eds.), Mind in society: The development of higher psychological processes (pp. 79-153). Cambridge: Harvard University Press.
  • Wilder, M., & Shuttleworth, P. (2004). Cell inquiry cycle lesson: A 5E learning cycle lesson. Science Activities 41(1), 25-31.
  • Yaşar, S. (1998). Yapısalcı Kuram ve Ögrenme-ögretme Süreci, Vll. Ulusal Egitim Bilimleri Kongresi, Bildiriler Kitabı, Konya, 695–701.
  • Yenilmez, K., & Ersoy, M. (2008). Opinions of mathematics teacher candidates towards applying 7e ınstructıonal model on computer aided ınstruction environments. International Journal of Instruction, 1(1), 49-60.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sibel Gürbüzoğlu Yalmancı Bu kişi benim

Elif Yenice Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürbüzoğlu Yalmancı, S., & Yenice, E. (2015). Yapılandırmacı Yaklaşımın 7E Öğrenme Modelinin 8.sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi “Mitoz ve Mayoz Bölünme” Konusunda Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 65-77.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR