Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin yardımseverlik algılarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmış ve uygulanmıştır.
Materyal-Metot: Araştırma İstanbul’da bulunan, bir vakıf üniversitesinde gerçekleştirilmiş; araştırmanın evrenini hemşirelik bölümüne kayıtlı olan 121 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul 119 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Kasım-Aralık 2020 tarihlerinde Google Forms aracılığı ile öğrencilere gönderilen online anket formu kullanılarak ve onamları alınarak elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Öğrenci Kişisel Bilgi Formu” ve “Yardımseverlik Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %74,8’i (n=89) 18-20 yaş aralığında olup ortalaması 20,12±2,3’tür, %71,4’ü (n=85) kadın, %95,8’i (n=114) lise mezunu iken %4,2’si (n=5) ön lisans ve lisans mezunu olduklarını belirtmiştir. Öğrencilerin %88,2’si (n=105) çekirdek ailesi ile yaşadığını, %97,5’i (n=116) kardeşinin olduğunu, %66,4’ü (n=79) il merkezinde yaşadığını belirtmiştir. Öğrencilerin %60,5’i (n=72) birinci sınıf, %39,5’i (n=47) ikinci sınıf düzeyindedir ve %91,6’sı (n=109) Hemşirelik Bölümü’nü isteyerek seçmiştir. Öğrencilerin Yardımseverlik Ölçek maddeleri puan ortalamaları yüksek olmakla birlikte, toplam puan ortalamaları 31,62±2,74’tür. Öğrencilerin yaşlarına, cinsiyetine, aile tipine, kardeş durumuna, yaşadıkları yer, eğitim düzeylerine, sınıf düzeylerine, Hemşirelik Bölümü’nü isteyerek seçme durumlarına göre ölçek toplam puan ortalamaları karşılaştırıldığında puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Öğrencilerin hemşireliği isteyerek seçtiği ve yardımseverlik ölçek maddeleri puan ortalamalarının yüksek olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda hemşireliğin en temel görevi olan bakım uygulamalarında başarıya ulaşmada yardımseverlik algısının önemli olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: hemşirelik, öğrenci, yardımseverlik, algı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |