Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

“Kış Uykusu” Filminin Varoluşsal Yaklaşım Çerçevesinde Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 114 - 122, 17.04.2023
https://doi.org/10.56061/fbujohs.1184573

Öz

Varoluş felsefesi, özne ve nesne ilişkisiyle ortaya çıkmıştır ve evrenin bir bütün olduğu görüşünü savunmaktadır. Varoluşçu felsefenin temeli insanın varoluşunu, insanı ve insanın dünyayı algılama şeklini, anlama gayreti olarak aktarılmaktadır. Varlığını fark eden tek yaratığın insan olduğunu ve bunu fark ettiğinde nedenlerini sorguladığını, varlığına anlam aradığı dile getirilmektedir. Varoluşçuluğa göre insan daha önce tanımlanamamaktadır. Ancak sonradan bir şey olmakta ve kendini nasıl yaparsa öyle olmaktadır. Varoluşçulukta özgürlük olumlu bir kavram olarak düşünülmesinin yanı sıra insanın kendi seçimlerinden sorumlu olması anlamına gelmektedir. Ölüm, insanın sonlu olduğunun en keskin kanıtıdır. Yaşamın bir sonunun olduğunun bilinmesi hayatı anlamlı, heyecanlı uyanık yaşanmasını sağlamaktadır. Sartre, Camus, Heidegger, Kierkegaard ve Nietzche’nin bu yaklaşımdan etkilendikleri bilinmektedir. Sinema, yalnızca bir estetik yapı değil aynı zamanda toplumsal olay, sıkıntı ve toplumsal dönüşümlerden etkilenen bir yapıda olması nedeniyle sinema filmleri yoluyla felsefe, psikoloji ve psikiyatri kavramlarının aktarılması sıklıkla tercih edilmektedir. Bu derleme, “Kış Uykusu” filmini varoluşsal yaklaşım açısından değerlendirmek ve literatür bilgileri doğrultusunda açıklamak amacıyla hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Sarıoğlu, G. (2008). Tarih felsefesi alanında bir inceleme: varoluş felsefesi ve tarih anlayışı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5-9.
  • Gül, F. (2014). Varoluşçu felsefenin Türk düşünce hayatındaki yansımaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18.
  • Çelik, T. (2011). Gürsel Korat’ın tarihsel düzlemli romanlarında varoluşçuluk. Dil ve Edebiyat Dergisi, 8: 1.
  • Taşdelen, V. (2011). Varoluş felsefelerinde varoluşun özden önceliği sorunu. Beytulhikme an International Journal of Philosophy, Vol: 1, Issue: 1, Jun.
  • Bezirci, A. (2002). Varoluşçuluk (Önsöz), Say Yayınları, İstanbul.
  • Akış, Y. (2007). Albert Camus ve Jean Paul Sartre’da saçma’nın karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündoğdu, H. (2007). Varoluşçu felsefelerdeki bazı ortak özellikler. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Sayı: 1.
  • Çavuşoğlu, H. (2017). Genel olarak varoluşçuluğa bakış ve varoluşçuluk çeşitleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research, Vol:4.
  • Çelebi, V. (2013). J. P. Sartre ve S. Kıerkegaard’ın Varoluşçuluk düşüncelerinin karşılaştırılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 2, Sayfa: 247-262.
  • Deurzen, E.; Adams, M. (Çev: İçöz F,J.) (2017). Varoluşçu danışmanlıkta ve psikoterapide beceriler, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Günay, Ö.L., Subölen, S. (2016). Zeki Demirkubuz sineması’nda varoluşçuluk izleri: karanlık üzerine öyküler üçlemesi. SineFilozofi Dergisi, 1(2): 147-167.
  • Yokuş, G. (2020). Eğitim felsefesi dersindeki sinematografik deneyimler üzerine öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi: yavaş bakış. Journal of Advanced Educatıon Studıes, 2(2): 158- 172.
  • Çalgüner, E. (2019). Sinemada varoluşçuluk ve aronofsky. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 48, 291-308.
  • Avcı, İ. (2016). Jean Paul Sartre’ın varoluşçu düşüncesı̇nin ı̇zlerini modern sinemada aramak: Çölde Çay Fı̇lmı̇. Selçuk İletişim, 9( 3), 321-342.
  • Savaş, H. (2013). Sinema ve varoluşçuluk. Birinci Basım. İstanbul: Sözcükler Yayınevi.
  • Beyazperde (2022). Kış Uykusu https://www.beyazperde.com/filmler/film-218023/ 12.08.2022.
  • Bilgin, O. (2018). Türk arabesk müziğinin varoluşçu terapinin temel kavramları açısından incelenmesi. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 7, Sayı:3.
  • Frankl, V. (2016). İnsanın anlam arayışı” (S. Budak, Çev.) (30. baskı), Ankara, Öteki Yayınevi.
  • Sezgin, M., Güler, Ş. (2021). Öz’ün söz üzerine etkileri: kendilik tutarlılığı, beden imajı ve iletişim becerileri arasındaki ilişkilerin iletişim öğrencileri özelinde incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 206-234.
  • Çifteci, V. (2021). Otantik kendiliğin olanağı. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 32, ss. 139-154.
  • İçöz, F.J. (2020). Kendin olmanın dayanılmaz hafifliği. Doğan Egmont Yayıncılık, İstanbul.
  • Corey, G. (2007). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. Mentis Yayıncılık, Ankara.
  • Bilgili, H.; Acar, N. (2017). Martin eden romanın varoluşçu terapinin temel kavramları açısından incelenmesi. The Journal Of International Social Research, Sayı: 51.
  • Yalom, I. (2014). Varoluşçu psikoterapi. Z. İyidoğan-Babayiğit, Çev., İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • Yaman, Y. (2017). Mevlânâ ve kierkegaard’da benliğin gelişimi. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı:29.
  • Turhan, E.H. (2021). Death anxiety and coronavirus on the axis of death sociology. HABITUS Journal of Sociology, (2), 85-101.
  • Gashi, F. (2021). Ölüm psikolojisi ve ölüm konusunda dini inancın etkisi. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi, 7, 80-99.
  • Halıcı Kurtulan, M., Karaırmak, Ö. (2016). Ölüm kaygısı, tinsellik, dindarlık eğilimi ve varoluş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spiritual Psychology and Counseling, 1, 163‒187. http://dx.doi.org/10.12738/spc.2016.2.0007.
  • Malpas, J., Solomon R.C. (2017). Ölüm ve felsefe. Orijinal Adı: Death and Philosophy) (Çev: Nur Küçük), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6 (18), 4-10.
  • Kuçuradi, I. (1998). İnsan ve değerleri. Yankı yayınları, 1. Baskı, İstanbul.

Evaluation of the Movie "Winter Sleep" in the Framework of Existential Approach

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 114 - 122, 17.04.2023
https://doi.org/10.56061/fbujohs.1184573

Öz

The philosophy of existence emerged with the subject-object relationship and advocates the view that the universe is a whole. The basis of existential philosophy is conveyed as an effort to understand the existence of human beings, the way humans perceive the world, and humans. It is stated that the only creature that realizes its existence is human, and when it realizes this, it questions its reasons and seeks meaning for its existence. According to existentialism, human cannot be defined before. However, something happens afterwards, and it happens as it does itself. In existentialism, freedom means being responsible for one's own choices, as well as being considered a positive concept. Death is the sharpest proof that man is finite. Knowing that there is an end to life ensures that life is lived meaningfully and excitedly. It is known that Sartre, Camus, Heidegger, Kierkegaard and Nietzsche were influenced by this approach. Since cinema is not only an aesthetic structure, but also a structure that is affected by social events, distress and social transformations, it is often preferred to convey the concepts of philosophy, psychology and psychiatry through cinema films. This review has been prepared in order to evaluate the movie "Winter Sleep" in terms of existential approach and to explain it in line with the literature.

Kaynakça

  • Sarıoğlu, G. (2008). Tarih felsefesi alanında bir inceleme: varoluş felsefesi ve tarih anlayışı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5-9.
  • Gül, F. (2014). Varoluşçu felsefenin Türk düşünce hayatındaki yansımaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18.
  • Çelik, T. (2011). Gürsel Korat’ın tarihsel düzlemli romanlarında varoluşçuluk. Dil ve Edebiyat Dergisi, 8: 1.
  • Taşdelen, V. (2011). Varoluş felsefelerinde varoluşun özden önceliği sorunu. Beytulhikme an International Journal of Philosophy, Vol: 1, Issue: 1, Jun.
  • Bezirci, A. (2002). Varoluşçuluk (Önsöz), Say Yayınları, İstanbul.
  • Akış, Y. (2007). Albert Camus ve Jean Paul Sartre’da saçma’nın karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündoğdu, H. (2007). Varoluşçu felsefelerdeki bazı ortak özellikler. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Sayı: 1.
  • Çavuşoğlu, H. (2017). Genel olarak varoluşçuluğa bakış ve varoluşçuluk çeşitleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research, Vol:4.
  • Çelebi, V. (2013). J. P. Sartre ve S. Kıerkegaard’ın Varoluşçuluk düşüncelerinin karşılaştırılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 2, Sayfa: 247-262.
  • Deurzen, E.; Adams, M. (Çev: İçöz F,J.) (2017). Varoluşçu danışmanlıkta ve psikoterapide beceriler, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Günay, Ö.L., Subölen, S. (2016). Zeki Demirkubuz sineması’nda varoluşçuluk izleri: karanlık üzerine öyküler üçlemesi. SineFilozofi Dergisi, 1(2): 147-167.
  • Yokuş, G. (2020). Eğitim felsefesi dersindeki sinematografik deneyimler üzerine öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi: yavaş bakış. Journal of Advanced Educatıon Studıes, 2(2): 158- 172.
  • Çalgüner, E. (2019). Sinemada varoluşçuluk ve aronofsky. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 48, 291-308.
  • Avcı, İ. (2016). Jean Paul Sartre’ın varoluşçu düşüncesı̇nin ı̇zlerini modern sinemada aramak: Çölde Çay Fı̇lmı̇. Selçuk İletişim, 9( 3), 321-342.
  • Savaş, H. (2013). Sinema ve varoluşçuluk. Birinci Basım. İstanbul: Sözcükler Yayınevi.
  • Beyazperde (2022). Kış Uykusu https://www.beyazperde.com/filmler/film-218023/ 12.08.2022.
  • Bilgin, O. (2018). Türk arabesk müziğinin varoluşçu terapinin temel kavramları açısından incelenmesi. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 7, Sayı:3.
  • Frankl, V. (2016). İnsanın anlam arayışı” (S. Budak, Çev.) (30. baskı), Ankara, Öteki Yayınevi.
  • Sezgin, M., Güler, Ş. (2021). Öz’ün söz üzerine etkileri: kendilik tutarlılığı, beden imajı ve iletişim becerileri arasındaki ilişkilerin iletişim öğrencileri özelinde incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 206-234.
  • Çifteci, V. (2021). Otantik kendiliğin olanağı. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 32, ss. 139-154.
  • İçöz, F.J. (2020). Kendin olmanın dayanılmaz hafifliği. Doğan Egmont Yayıncılık, İstanbul.
  • Corey, G. (2007). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. Mentis Yayıncılık, Ankara.
  • Bilgili, H.; Acar, N. (2017). Martin eden romanın varoluşçu terapinin temel kavramları açısından incelenmesi. The Journal Of International Social Research, Sayı: 51.
  • Yalom, I. (2014). Varoluşçu psikoterapi. Z. İyidoğan-Babayiğit, Çev., İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • Yaman, Y. (2017). Mevlânâ ve kierkegaard’da benliğin gelişimi. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı:29.
  • Turhan, E.H. (2021). Death anxiety and coronavirus on the axis of death sociology. HABITUS Journal of Sociology, (2), 85-101.
  • Gashi, F. (2021). Ölüm psikolojisi ve ölüm konusunda dini inancın etkisi. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi, 7, 80-99.
  • Halıcı Kurtulan, M., Karaırmak, Ö. (2016). Ölüm kaygısı, tinsellik, dindarlık eğilimi ve varoluş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spiritual Psychology and Counseling, 1, 163‒187. http://dx.doi.org/10.12738/spc.2016.2.0007.
  • Malpas, J., Solomon R.C. (2017). Ölüm ve felsefe. Orijinal Adı: Death and Philosophy) (Çev: Nur Küçük), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6 (18), 4-10.
  • Kuçuradi, I. (1998). İnsan ve değerleri. Yankı yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Mehtap Kızılkaya 0000-0002-4000-8926

Ferhat Jak İçöz 0000-0002-0196-6662

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kızılkaya, M., & İçöz, F. J. (2023). “Kış Uykusu” Filminin Varoluşsal Yaklaşım Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Fenerbahçe University Journal of Health Sciences, 3(1), 114-122. https://doi.org/10.56061/fbujohs.1184573