Retro pazarlama; takımların veya markaların geçmiş zamanlarda üretmiş oldukları ürünleri günümüz teknolojisi ile harmanlayarak yeniden piyasaya sürmesidir. Dünya futbolu geneli ve Avrupa futbolu özelinde futbol kulüpleri, çeşitli maddi gelirlere ihtiyaç duymaktadır. Bu gelirlere ulaşabilmek adına farklı pazarlama faaliyetlerine yönelmektedir. Avrupa futbolunda köklü futbol kulüpleri geçmiş başarıların kalıcılığını sağlamak, taraftarlar ile kulüp arasındaki bağı canlı tutabilmek için satış ve pazarlama stratejilerinden birisi olan retro pazarlamaya yer vermektedir. Bu çalışma, Avrupa futbol kulüpleri için retro reklamın taşıdığı önemi ve retro ürün tercihlerini inceleyerek, bu stratejinin hangi tüketicilerle duygusal bağların kurulmasının hedeflendiğini açıklamak için yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi “Temel Nitel Araştırma”, araştırmada veri toplama tekniği “Doküman Analizi” olarak belirlenmiştir. Araştırmada verilerin analizinde betimsel bir analiz formu olan Miles-Huberman modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Dünya ve Avrupa futbol tarihinde önemli turnuvalarda başarılar elde etmiş köklü takımlar oluşturmaktadır. Örneklemini ise şampiyon olan köklü futbol takımlarının resmi retro pazarlama ürünleri oluşturmaktadır. Kulüplerin retro ürün tercihlerinde önceliği “forma” kategorisindeki ürünlere ve “erkek” müşterilere yoğunlaşarak pazarlama stratejisine yöneldikleri saptanmıştır. Araştırmada özellikle İngiliz futbol kulüplerinde retro ürün sayılarının yüksek olduğu, genel olarak ise kulüp tarihi ve önemli başarıları temsil eden ve anımsatan en önemli figürün “forma” ürünleri ile temsil edildiği anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3 |