Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Sayı: 8, 37 - 46, 31.12.2020

Öz

Her ulusal veya uluslararası niteliğe sahip havalimanı bir yangın ekibine sahiptir. Bu ekipler özel olarak kurulur ve yönetilirler. Yangın ekiplerinin havalimanı içerisine kurulmasının sebebi ise hava aracı yangınlarının hızlı bir şekilde olup bitmesidir. Kurulan yangın ekipleri özel teçhizat ve araçlara sahip olmaktadır. Bu araçlardan en önemlisi Havalimanı Yangına Müdahale Aracıdır. Araç, uçak yangınları için özel olarak tasarlanmıştır. Aracın bütün ekipmanları, bütün sistemleri tamamı ile hava aracı yangınları ile mücadele için teçhiz edilmiştir. Gerek motor yangınları ile mücadelede gerek ise gövde içinde çıkan yangınlarla mücadelede bu araçlar oldukça etkilidir. Bu çalışmada Havalimanı Yangına Müdahale Aracında bulunan, uçaklarda meydana gelen gövde içi yangınları söndürme maksatlı kullanılan Uzatmalı Çatı Monitör sistemini inceleyeceğiz. Uzatmalı Çatı Monitörü uçak gövde içi yangınına dışarıdan müdahale etmemizi sağlayan bir sistemdir.

Kaynakça

  • DHMİ Genel Müdürlüğü Uçak Kaza Kırım Kurtarma ve Yangınla Mücadele, 2016.
  • USA Air Force Research Laboratory, Test and Evaluation of Next Generation 65-Foot, High-Reach Extendable Turret, 2011.
  • NFPA 403 Standard for Aricraft Rescue and Fire-Fighting Services at Airports, 2018.
  • ICAO 9137-AN/898 Airport Service Manuel Part 1, Rescue and Fire Fighting, 2014.
  • SHGM Annex 14 Havaalanları, Cilt 1 Havaalanı Tasarım ve İşletimi, 2010.
  • Airport Standards Directive 702, Rescue and Fire Fighting, Airport Division Department of Civil Aviatiın Malaysia, 4, 2016.
  • NFPA 414 Standard for Aircraft Rescue and Fire-Fighting Vehicles, 2012.
  • Türkel S., Park Halindeki Uçaklarda Gövde İçi Yangınların Söndürülmesi İçin Bir Model Önerisinin Geliştirilmesi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yangın ve Yangın Güvenliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisan Tezi, 2020.
  • https://www.istairport.com/tr/yolcu/ucus-bilgileri/onemli-bilgiler/guvenlik-ve-bagaj, Erişim Tarihi: 04.01.2021
  • NFPA 402 Aircraft Rescue and Fire-Fighting Operations, 2019.
  • https://www.rosenbauer.com/en/int/rosenbauer-world/products/fire-fighting–systems/ stinger, Erişim Tarihi: 19.10.2019.
  • SketchUp 2019 programında tasarlanan hazır şekillerden alınmıştır.
  • FAA ARFF Vehicle and High Reach Extandable Turret (HRET) Operation, Training and Qualifications, 2010.

INVESTIGATION OF HİGH REACH EXTENDABLE TURRET (HRET) SYSTEM USED FOR FIGHTING IN-FUSELAGE FIRES IN AIRCRAFT

Yıl 2020, Sayı: 8, 37 - 46, 31.12.2020

Öz

Each national or international airport has a fire crew. These teams are set up and managed exclusively. The reason for the establishment of fire teams in the airport is that aircraft fires occur quickly. Established fire crews have special equipment and vehicles. The most important of these vehicles is the Airport Fire Fighting Vehicle. The vehicle is designed specially for aircraft fires. All equipment and systems of the vehicle are fully equipped to combat aircraft fires. These vehicles are very effective both in fighting engine fires and in fighting fires in-fuselage. In this study, we will examine The High Reach Extendable Turret (HRET) system on the Airport Fire Fighting Vehicle, which is used to extinguish in-fuselage fires that occur in aircraft. The High Reach Extendable Turret (HRET) is a system that allows us to intervene in an aircraft in-fuselage fire from the outside.

Kaynakça

  • DHMİ Genel Müdürlüğü Uçak Kaza Kırım Kurtarma ve Yangınla Mücadele, 2016.
  • USA Air Force Research Laboratory, Test and Evaluation of Next Generation 65-Foot, High-Reach Extendable Turret, 2011.
  • NFPA 403 Standard for Aricraft Rescue and Fire-Fighting Services at Airports, 2018.
  • ICAO 9137-AN/898 Airport Service Manuel Part 1, Rescue and Fire Fighting, 2014.
  • SHGM Annex 14 Havaalanları, Cilt 1 Havaalanı Tasarım ve İşletimi, 2010.
  • Airport Standards Directive 702, Rescue and Fire Fighting, Airport Division Department of Civil Aviatiın Malaysia, 4, 2016.
  • NFPA 414 Standard for Aircraft Rescue and Fire-Fighting Vehicles, 2012.
  • Türkel S., Park Halindeki Uçaklarda Gövde İçi Yangınların Söndürülmesi İçin Bir Model Önerisinin Geliştirilmesi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yangın ve Yangın Güvenliği Ana Bilim Dalı Yüksek Lisan Tezi, 2020.
  • https://www.istairport.com/tr/yolcu/ucus-bilgileri/onemli-bilgiler/guvenlik-ve-bagaj, Erişim Tarihi: 04.01.2021
  • NFPA 402 Aircraft Rescue and Fire-Fighting Operations, 2019.
  • https://www.rosenbauer.com/en/int/rosenbauer-world/products/fire-fighting–systems/ stinger, Erişim Tarihi: 19.10.2019.
  • SketchUp 2019 programında tasarlanan hazır şekillerden alınmıştır.
  • FAA ARFF Vehicle and High Reach Extandable Turret (HRET) Operation, Training and Qualifications, 2010.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Türkel 0000-0003-1257-2092

Hakan Serhad Soyhan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Türkel, S., & Soyhan, H. S. (2020). UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Yakıtlar Yanma Ve Yangın Dergisi(8), 37-46.
AMA Türkel S, Soyhan HS. UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ. FCE Journal. Aralık 2020;(8):37-46.
Chicago Türkel, Sinan, ve Hakan Serhad Soyhan. “UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Yakıtlar Yanma Ve Yangın Dergisi, sy. 8 (Aralık 2020): 37-46.
EndNote Türkel S, Soyhan HS (01 Aralık 2020) UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Yakıtlar Yanma Ve Yangın Dergisi 8 37–46.
IEEE S. Türkel ve H. S. Soyhan, “UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ”, FCE Journal, sy. 8, ss. 37–46, Aralık 2020.
ISNAD Türkel, Sinan - Soyhan, Hakan Serhad. “UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Yakıtlar Yanma Ve Yangın Dergisi 8 (Aralık 2020), 37-46.
JAMA Türkel S, Soyhan HS. UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ. FCE Journal. 2020;:37–46.
MLA Türkel, Sinan ve Hakan Serhad Soyhan. “UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Yakıtlar Yanma Ve Yangın Dergisi, sy. 8, 2020, ss. 37-46.
Vancouver Türkel S, Soyhan HS. UÇAKLARDA ÇIKAN GÖVDE İÇİ YANGINLARLA MÜCADELEDE KULLANILAN UZATMALI ÇATI MONİTÖR SİSTEMİNİN İNCELENMESİ. FCE Journal. 2020(8):37-46.