Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hegemonic Masculinity in Yaşar Kemal’s Demirciler Çarşısı Cinayeti and Yusufçuk Yusuf Novels

Yıl 2021, , 1075 - 1092, 01.11.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1875

Öz

In recent years, with the widespread use of gender approaches in the
literature of social sciences, the phenomenon of masculinity has become one
of the central issues of the disciplines of sociology and cultural anthropology. In
addition, in studies within the sociology of literature and literature, analyzes have
gained momentum via conceptualizations such as patriarchy, gender inequality,
masculine domination, and masculinity. Considering that novels, which can work
on social reality around cultural, political and economic conditions, are a serious
object of study for the sociology of literature, it can be understood why these
conceptualizations come to the fore front. Eventually, literature does not correspond
to an autonomous field outside of social history, and the reality of masculinity is
not external to this history. Yaşar Kemal, one of the important representatives of
modern Turkish literature, presents the social and cultural structure and relations of
production of the period to the reader in his own unique style. The phenomenon of
masculinity emerges as the junction point of socio-economic, cultural and political
structure and human relations, which it analyzes especially through the Çukurova
region. From this point of view, in this study, his novel Akçasazın Ağaları, in which
consists of two volumes as Demirciler Çarşısı Cinayeti and Yusufçuk Yusuf, opens
to a discussion within the framework of hegemonic masculinity.

Kaynakça

  • Aksu, N. (2003). Akçasaz’da yitenlerin ardından (S. Oğuzertem. Ed.) Geçmişten geleceğe Yaşar Kemal içinde (ss. 140-156). Adam.
  • Arık, E. (2016). Erkeklik çalışmaları (F. Saygılıgil. Ed.) Toplumsal cinsiyet tartışmaları içinde (ss. 231-248). Dipnot.
  • Arslan, A. D. (2019). Öteki, iktidar ve erkeklik ekseninde Murathan Mungan’ın “Binali ile Temir” ve “Dumrul ile Azrail” öyküleri. folklor/edebiyat Dergisi, 100 (25), 985-995.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril tahakküm (B. Yılmaz. Çev.) Bağlam.
  • Bribiescas, R. G. (2021). Evolutionary and life history insights into masculinity and warfare: Opportunities and limitations. Current Anthropology, 62 (23), 38-53.
  • Carrigan, T., Connell, B., Lee, J. (1985). Toward a new sociology of masculinity. Theory and Society, 14, 551-604.
  • Connell, W. R. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir. Çev.) (2.bs.). Ayrıntı.
  • Çelik, G. (2016). “Erkekler de ağlar!”: Toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında erkeklik inşası ve şiddet döngüsü. Fe Dergi, 8, 1-12.
  • Doorn, G. V., March, E. (2020). Hegemonic masculinity, gender, and social distance: The mediating role of perceived dangerousness. Journal of Gender Studies, 30 (3), 306-316.
  • Gedik, E. (2016). Bir tüketim kültürü ürünü olarak anti-kahraman erkek imajları. Vira Verita Dergisi, 4, 37-58.
  • Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: Kimlikler ve toplumsal dönüşümler (A. Bora, F. Sayılan, F. Özbay, H. Tapınç, Ş. Tekeli. Çev.) (5.bs.). Metis.
  • Kemal, Y. (1998). Demirciler Çarşısı Cinayeti. Akçasazın ağaları 1. (3.bs.). Adam.
  • Kemal, Y. (1999). Yusufçuk Yusuf. Akçasazın ağaları 2. (3.bs.). Adam.
  • Kepekçi̇, E. (2012). (Hegemonik) erkeklik eleştirisi ve feminizm birlikteliği mümkün mü? Kadın Araştırmaları Dergisi, 11, 59-86.
  • Kıray, M. (1999a). Toplumsal yapı toplumsal değişme. Bağlam.
  • Kıray, M. (1999b). Seçme yazılar. Bağlam.
  • Laloğlu, P. (2018). Hegemonik erkeklik ve şiddet. Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 393-397.
  • Lax, J. B., Mertig, A. G. (2020). The perceived masculinity of meat: Development and testing of a measure across social class and gender. Food, Culture&Society, 23 (3), 416-426.
  • Lindisfarne, N., Cornwall, A. (2016). Dislocating masculanity. (2.ed.). Routledge.
  • Martin, D. L. (2021). Violence and masculinity in small-scale societies. Current Anthropology, 62 (23), 169-181.
  • Mutluer, N. (2013). Türkiye’de cinsiyet hâllerinin sınırları: “Namussallaştırma” (N. Mutluer. Ed.) Cinsiyet hâlleri içinde (ss. 14-30). Varlık.
  • Parın, K. (2019). Erkekliğin kitabı: Türk romanında erkeklik ve milliyetçilik (1908-1923). Söylem Filoloji Dergisi, 4 (2), 586-591.
  • Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkânsız iktidar: Ailede, piyasada ve sokakta erkekler. Metis.
  • Sezer Şanlı, A. (2019). Kültür çalışmaları ve feminizm bağlamında erkeklik çalışmalarına dair bir literatür analizi. İmgelem, 3 (5), 287-304.
  • Soysal Eşi̇tti̇, A. (2020). Kürk Mantolu Madonna’da eril iktidarın yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, 32, 111-136.
  • Şeker, A., Özcan, E. (2021). Ekonomi-politik yönleriyle karşılaştırmalı roman analizi: Gazap Üzümleri, Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufçuk Yusuf. Söylem Filoloji Dergisi, 6 (1), 79-91.
  • Tharaud, B. C. (2017). Çukurova Yaşar Kemal edebiyatının temelleri (T. Çulhaoğlu, Çev.) Yapı Kredi.
  • Türk, H. B. (2015). ‘Şiddete meyyalim vallahi dertten’: Hegemonik erkeklik ve şiddet (B. Yarar. Ed.) Şiddetin cinsiyetli yüzleri içinde (ss. 85-111). İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Utanır Karaduman, A. (2020). İhsan Oktay Anar’ın romanlarında erkekler ve erkeklikler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 526-542.
  • Yanıkkaya Aydemir, P. (2012). Antropolojide sınıf ve toplumsal cinsiyet gerilim hattında Marksist ve feminist yaklaşımlar. İstanbul Üniversitesi İnsanbilim Dergisi, 1 (2), 108-120.

Yaşar Kemal’in Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufçuk Yusuf Romanlarında Hegemonik Erkeklik

Yıl 2021, , 1075 - 1092, 01.11.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1875

Öz

Sosyal bilimler literatüründe son yıllarda toplumsal cinsiyet yaklaşımlarının yaygınlaşmasıyla erkeklik olgusu, sosyoloji ve kültürel antropoloji disiplinlerinin
önemli konularından biri hâline gelmiştir. Bununla birlikte edebiyat ve edebiyat sosyolojisi içerisindeki çalışmalarda da ataerkillik, toplumsal cinsiyet eşitsizliği, eril tahakküm ve erkeklik gibi kavramsallaştırmalar üzerinden analizler hız kazanmıştır. Özellikle toplumsal gerçekliği; kültürel, politik ve ekonomik koşullar etrafında işleyebilen romanların edebiyat sosyolojisi için ciddi bir inceleme nesnesi olduğu dikkate alındığında, bu kavramsallaştırmaların neden öne çıktığı anlaşılabilmektedir. Nihayetinde edebiyat, toplumsal tarihin dışında özerk bir sahaya karşılık gelmediği gibi erkeklik gerçeği de bu tarihe dışsal değildir. Çağdaş Türk edebiyatının önemli temsilcilerinden Yaşar Kemal eserlerinde içinde bulunduğu dönemin toplumsal, kültürel yapısını ve üretim ilişkilerini kendine özgü üslubuyla okura sunar. Yapıtlarındaki erkeklik olgusu ise özellikle Çukurova bölgesi üzerinden çözümlediği sosyo-ekonomik, kültürel ve politik yapı ile insan ilişkilerini boydan boya kesen önemli bir konu olarak ortaya çıkmaktadır. Bu noktadan hareketle, çalışmada onun Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufçuk Yusuf adlarıyla iki ciltten oluşan Akçasazın Ağaları eseri hegemonik erkeklik olgusu çerçevesinde tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Aksu, N. (2003). Akçasaz’da yitenlerin ardından (S. Oğuzertem. Ed.) Geçmişten geleceğe Yaşar Kemal içinde (ss. 140-156). Adam.
  • Arık, E. (2016). Erkeklik çalışmaları (F. Saygılıgil. Ed.) Toplumsal cinsiyet tartışmaları içinde (ss. 231-248). Dipnot.
  • Arslan, A. D. (2019). Öteki, iktidar ve erkeklik ekseninde Murathan Mungan’ın “Binali ile Temir” ve “Dumrul ile Azrail” öyküleri. folklor/edebiyat Dergisi, 100 (25), 985-995.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril tahakküm (B. Yılmaz. Çev.) Bağlam.
  • Bribiescas, R. G. (2021). Evolutionary and life history insights into masculinity and warfare: Opportunities and limitations. Current Anthropology, 62 (23), 38-53.
  • Carrigan, T., Connell, B., Lee, J. (1985). Toward a new sociology of masculinity. Theory and Society, 14, 551-604.
  • Connell, W. R. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir. Çev.) (2.bs.). Ayrıntı.
  • Çelik, G. (2016). “Erkekler de ağlar!”: Toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında erkeklik inşası ve şiddet döngüsü. Fe Dergi, 8, 1-12.
  • Doorn, G. V., March, E. (2020). Hegemonic masculinity, gender, and social distance: The mediating role of perceived dangerousness. Journal of Gender Studies, 30 (3), 306-316.
  • Gedik, E. (2016). Bir tüketim kültürü ürünü olarak anti-kahraman erkek imajları. Vira Verita Dergisi, 4, 37-58.
  • Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: Kimlikler ve toplumsal dönüşümler (A. Bora, F. Sayılan, F. Özbay, H. Tapınç, Ş. Tekeli. Çev.) (5.bs.). Metis.
  • Kemal, Y. (1998). Demirciler Çarşısı Cinayeti. Akçasazın ağaları 1. (3.bs.). Adam.
  • Kemal, Y. (1999). Yusufçuk Yusuf. Akçasazın ağaları 2. (3.bs.). Adam.
  • Kepekçi̇, E. (2012). (Hegemonik) erkeklik eleştirisi ve feminizm birlikteliği mümkün mü? Kadın Araştırmaları Dergisi, 11, 59-86.
  • Kıray, M. (1999a). Toplumsal yapı toplumsal değişme. Bağlam.
  • Kıray, M. (1999b). Seçme yazılar. Bağlam.
  • Laloğlu, P. (2018). Hegemonik erkeklik ve şiddet. Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 393-397.
  • Lax, J. B., Mertig, A. G. (2020). The perceived masculinity of meat: Development and testing of a measure across social class and gender. Food, Culture&Society, 23 (3), 416-426.
  • Lindisfarne, N., Cornwall, A. (2016). Dislocating masculanity. (2.ed.). Routledge.
  • Martin, D. L. (2021). Violence and masculinity in small-scale societies. Current Anthropology, 62 (23), 169-181.
  • Mutluer, N. (2013). Türkiye’de cinsiyet hâllerinin sınırları: “Namussallaştırma” (N. Mutluer. Ed.) Cinsiyet hâlleri içinde (ss. 14-30). Varlık.
  • Parın, K. (2019). Erkekliğin kitabı: Türk romanında erkeklik ve milliyetçilik (1908-1923). Söylem Filoloji Dergisi, 4 (2), 586-591.
  • Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkânsız iktidar: Ailede, piyasada ve sokakta erkekler. Metis.
  • Sezer Şanlı, A. (2019). Kültür çalışmaları ve feminizm bağlamında erkeklik çalışmalarına dair bir literatür analizi. İmgelem, 3 (5), 287-304.
  • Soysal Eşi̇tti̇, A. (2020). Kürk Mantolu Madonna’da eril iktidarın yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, 32, 111-136.
  • Şeker, A., Özcan, E. (2021). Ekonomi-politik yönleriyle karşılaştırmalı roman analizi: Gazap Üzümleri, Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufçuk Yusuf. Söylem Filoloji Dergisi, 6 (1), 79-91.
  • Tharaud, B. C. (2017). Çukurova Yaşar Kemal edebiyatının temelleri (T. Çulhaoğlu, Çev.) Yapı Kredi.
  • Türk, H. B. (2015). ‘Şiddete meyyalim vallahi dertten’: Hegemonik erkeklik ve şiddet (B. Yarar. Ed.) Şiddetin cinsiyetli yüzleri içinde (ss. 85-111). İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Utanır Karaduman, A. (2020). İhsan Oktay Anar’ın romanlarında erkekler ve erkeklikler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 526-542.
  • Yanıkkaya Aydemir, P. (2012). Antropolojide sınıf ve toplumsal cinsiyet gerilim hattında Marksist ve feminist yaklaşımlar. İstanbul Üniversitesi İnsanbilim Dergisi, 1 (2), 108-120.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Aziz Şeker 0000-0001-5634-0221

Emre Özcan 0000-0002-0877-2457

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şeker, A., & Özcan, E. (2021). Yaşar Kemal’in Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufçuk Yusuf Romanlarında Hegemonik Erkeklik. Folklor/Edebiyat, 27(108), 1075-1092. https://doi.org/10.22559/folklor.1875

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)