Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hikâye Kahramanlarının Gözünden Sosyolojik Bir Simge: Marşal Katırı Hikâyesinde Traktör

Yıl 2022, , 83 - 96, 01.02.2022
https://doi.org/10.22559/folklor.1893

Öz

Traktör, teknolojik gelişmelerin bir sonucu olarak icat edilmiş, tarım alanında pek çok yenilik ve değişimin öncüsü olmuştur. Ekonomi bağlamında kalkınma ve üretim için ana etken olabilecek nitelikte dönüşümlerin yaşanmasını sağlayan bu teknolojik aracın, sosyolojik açıdan da birçok alanda etkisi ortaya çıkmış ve sosyolojik olgular bağlamında da çokça çalışmaya konu olmuştur. Türkiye, Marshall Yardımlarının ardından 1950’li yıllarda traktör ile tanışmış, bu tanışmanın etkilerini ise kısa ve uzun vadede çok yönlü olarak görmüştür. Bu çalışmada, edebiyat sosyolojisi özelinde toplumcu gerçekçiliğin niteliklerini yansıtan Fahri Erdinç’in Marşal Katırı hikâyesinde tema olan traktör, hikâye kahramanlarının gözünden toplumsal görünürlük açısından incelenmiş ve nitel araştırma yoluyla metin-içerik analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada, toplumcu gerçekçilik akımından söz edilmiş ve Marşal Katırı hikâyesinin söz konusu akımın bir örneği olduğu açıklanmıştır. Ardından traktörün sosyolojik bir olgu olarak değişim kavramına etkilerinden bahsedilmiştir. Sonrasında hikâye içinde var olan kahramanların traktör ile ilgili bakış açıları, sosyolojik bakımdan aktarılmıştır. Değişime kapalı köy toplumu özelliği, söz konusu hikâyede tespit edilmiştir. Bu bağlamda, farklı sosyal bilimlerde yapılan köy çalışmalarının yanında, edebiyatın yazınsal bir türüne örnek olan Marşal Katırı hikâyesinde de aynı niteliğin varlığına erişildiği gösterilmiştir. Traktörün, tarım ile uğraşan sosyal tabakada ortaya çıkardığı olumsuz sonuçlar, çalışmanın temel bulgusunu oluşturmuştur. Elde edilen bulgular neticesinde, çalışma, toplumsal açıdan başka incelemelerin de yapılması gerektiğini gösterir sorular ile tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • Çetişli, İ. (2010). Batı edebiyatında edebî akımlar (11. bs.). Akçağ.
  • Erdinç, F. (1998). Diriler mezarlığı (3. bs.). Çağdaş.
  • Kıray, M. B. (2006). Toplumsal yapı toplumsal değişme (2. bs.). Bağlam.
  • Kongar, E. (1995). İmparatorluktan günümüze Türkiye’nin toplumsal yapısı cilt 1-2 (9. bs.). Remzi.
  • Macionis. J. J. (2015). Sosyoloji (13. bs.). (V. Akan. Çev.) Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013).
  • Moran, B. (2012). Edebiyat kuramları ve eleştiri (22. bs.). İletişim.
  • Özcan, F. C. (2016). Ellili yıllarda Türkiye ekonomisi. (M. K. Kaynar Ed.) Türkiye’nin 1950’li yılları (2. bs.) içinde (s. 39-67). İletişim.
  • Özdemir, E. (1981). Gerçekçilik. Türk Dili Dergisi Yazın Akımları Özel Sayısı,42 (349), 97-138.
  • Özkırımlı, A. (1981). Türk yazın tarihinde akımlar. Türk Dili Dergisi Yazın Akımları Özel Sayısı,42 (349), 411-435.
  • Yalçın, A. (2005). Siyasal ve sosyal değişmeler açısından cumhuriyet dönemi çağdaş Türk romanı 1946-2000 (2. bs.). Akçağ.

A Sociological Symbol Through the Perspective of Story Heroes: The Tractor in the Marşal Katırı Story

Yıl 2022, , 83 - 96, 01.02.2022
https://doi.org/10.22559/folklor.1893

Öz

The tractor was invented as a result of technological developments and has been the pioneer of many innovations and changes in the field of agriculture. This technological vehicle, enabling transformations leading development and production in the context of economy, has had an impact in many areas in sociological terms and has been the subject of many studies.
After Marshall Aids, Turkey met the tractor in the 1950s and observed its effects in the short and long term. In this study, the tractor which is the theme in Fahri Erdinç's Marşal Katırı (eng. Marshall Mule) story reflecting the characteristics of social realism, was examined in terms of social visibility from the story heroes’ point of view and this was made using the text-content analysis method. The social realism movement was mentioned with the Marşal Katırı story as an example. After the effects of tractor on the change concept were mentioned, heroes’ points of view about it were transferred from a sociological perspective. The characteristics of village society closed to change have been observed in the story. In this context, in addition to the village studies conducted in different social sciences, the same characteristic was found in the Marşal Katırı story. The negative results the tractor revealed in the social layer dealing with agriculture constituted the key finding of the study showing that further social studies are needed.

Kaynakça

  • Çetişli, İ. (2010). Batı edebiyatında edebî akımlar (11. bs.). Akçağ.
  • Erdinç, F. (1998). Diriler mezarlığı (3. bs.). Çağdaş.
  • Kıray, M. B. (2006). Toplumsal yapı toplumsal değişme (2. bs.). Bağlam.
  • Kongar, E. (1995). İmparatorluktan günümüze Türkiye’nin toplumsal yapısı cilt 1-2 (9. bs.). Remzi.
  • Macionis. J. J. (2015). Sosyoloji (13. bs.). (V. Akan. Çev.) Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013).
  • Moran, B. (2012). Edebiyat kuramları ve eleştiri (22. bs.). İletişim.
  • Özcan, F. C. (2016). Ellili yıllarda Türkiye ekonomisi. (M. K. Kaynar Ed.) Türkiye’nin 1950’li yılları (2. bs.) içinde (s. 39-67). İletişim.
  • Özdemir, E. (1981). Gerçekçilik. Türk Dili Dergisi Yazın Akımları Özel Sayısı,42 (349), 97-138.
  • Özkırımlı, A. (1981). Türk yazın tarihinde akımlar. Türk Dili Dergisi Yazın Akımları Özel Sayısı,42 (349), 411-435.
  • Yalçın, A. (2005). Siyasal ve sosyal değişmeler açısından cumhuriyet dönemi çağdaş Türk romanı 1946-2000 (2. bs.). Akçağ.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Janset Günaydın 0000-0001-6408-5179

Tülay Uğuzman 0000-0002-5637-9238

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Günaydın, J., & Uğuzman, T. (2022). Hikâye Kahramanlarının Gözünden Sosyolojik Bir Simge: Marşal Katırı Hikâyesinde Traktör. Folklor/Edebiyat, 28(109), 83-96. https://doi.org/10.22559/folklor.1893

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)