This study aims to make various determinations pertaining to the past and present
of the music culture by addressing Mardin’s traditional music structure and draw
attention to the effects of globalization. The main questions in this study include
determining the views on the effects of traditionalism and globalization in Mardin’s
music culture and examine traditional structural elements of Mardin’s music culture
of Mardin along with the effect of globalization. In the study, an examination of the
existing literature pertaining to Mardin’s music was conducted, and the interview
technique, a qualitative research method, was employed. The sample for this
study consisted of 18 participants. The semi-structured interview form consisted
of eight open-ended questions prepared by the researchers and content analysis
was conducted to analyze the data. Findings suggest that there are considerable
influences from Arab, Kurdish, Turkish and Syriac cultures on Mardin’s music
culture and lullabies, as the names of and the folk songs reflect this diversity. It
was seen that religious music had a special place in Mardin’s traditional music
structure and music culture. People from different religions tend to include music
in their beliefs in religious ceremonies. The research revealed that familiarity with
figures from the Arab art world via radio and television in the past had a significant
impact on the musical preferences of the first group of participants, whereas the
second group of participants, who represented a younger demographic, developed
a distinct musical taste under the influence of media and technological tools. An
examination of the current state of Mardin’s music shows that some of its traditions
are on the verge of extinction due to the effects of globalization
Bu çalışmada Mardin müziğinin, geleneksel yapısını ele alıp küreselleşmenin
etkisine dikkat çekerek müzik kültürünün dünü ve bugünü hakkında çeşitli
tespitlerde bulunmak amaçlanmıştır. Araştırmanın problemini oluşturan Mardin
müzik kültüründe geleneksellik ve küreselleşmenin etkilerine ilişkin görüşlerin
tespiti doğrultusunda; Mardin müzik kültüründe geleneksel yapıya ilişkin unsurlar
ile Mardin müzik kültüründe küreselleşmenin etkisi hakkındaki sorulara cevap
aranmıştır. Araştırmada Mardin müziği ile ilgili alanyazın incelenmiş olup, nitel
araştırma yöntemlerinden görüşme tekniğine yer verilmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu 18 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
hazırlanan açık uçlu sekiz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmış, verilerin çözümlenmesinde içerik analizine yer verilmiştir. Araştırma
sonucunda; Mardin müzik kültüründe ağırlıklı olarak Arap, Kürt, Türk ve Süryani
etkileri görüldüğü, ninnilerin, oyun adlarının ve türkülerin bu çeşitliliği yansıttığı
belirlenmiştir. Mardin müzik kültüründe dini müziğin geleneksel yapı içerisinde
özel bir yeri olduğu, farklı dinlere mensup kişilerin dini törenlerde kendi inançları
doğrultusunda müziğe yer verdikleri görülmektedir. Araştırmanın birinci katılımcı
grubunda yer alan kişilerin geçmişte radyo ve televizyon aracılığıyla Arap sanat
dünyasından isimleri yakından takip ederek etkisinde kaldıkları, daha genç kesimi
temsil eden ikinci gruptaki katılımcıların ise medya ve teknolojik araçların etkisiyle
daha farklı bir müzik anlayışına sahip oldukları belirlenmiştir. Mardin müziğinin
günümüzdeki durumuna bakıldığında küreselleşmenin etkisiyle bazı geleneklerin
kaybolmaya yüz tuttuğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)