Gedness refers to a stage in life where various physical deficiencies and disorders
are seen. However, agedness, in traditional societies, generally depicts individuals
who transmit their knowledge and experiences. The elders have helped the people
in their societies solve the social and political problems through mentoring. It
is for these reasons that a gerontocratic structure forms by benefitting from the
administrative experiences of the elders. Gerontocracy, which refers to the
governing of social life by elders, is a social structure still dominant in various
societies. In Turkish societies where it the eldest son who has a say in all family
matters after the father, who is head of the household. Nevertheless, according to
Chinese sources, more importance was placed on younger people among the Huns;
hence the gerontocratic structure had not been formed. However, the existence of
within this structure can be seen in the Oghuz Khan Epic, written in the Uighur
language and during the Islamic period. While older people were not given much
importance during the Hun era, due to nomadic lifestyle circumstances, the opposite
can be seen in the above-mentioned epics where older people have a voice in
society which is in line with the gerontocratic ruling style. In this study, formation
of the gerontocratic structure in the Turkish culture was examined using associated
literary and historical texts and the gerontocratic structure and its reflections in the
epic were examined using historical method
Yaşlılık, fiziki birtakım eksikliklerin ortaya çıktığı bir evreyi ifade eder. Ancak
geleneksel toplumlarda yaşlılık, genellikle tecrübe ve bilginin aktarıcısı olan bireyleri
betimler. Geçmişle ilgili deneyim, bilgi ve tecrübe sahibi olan yaşlı bireyler,
mensubu oldukları toplumlarda akıl hocalığı yaparak toplumsal ve siyasi temelli
sorunların çözümüne yardımcı olur. Bu etmenlerden dolayı yaşlı kişilerin yönetimsel
tecrübelerinden yararlanılarak toplum içerisinde gerontokratik bir yapı teşekkül
eder. İçtimai hayatın yaşlı erkekler tarafından yönetilmesini ifade eden gerontokrasi,
çeşitli toplumlarda hâkim olan sosyal bir yapılanmadır. Türklerde veraset,
babadan oğula geçer. Babadan sonra evde söz sahibi olan büyük oğul, aynı zamanında
tahtın da sahibidir. Buna rağmen Çin kaynaklarından edinilen bilgilere göre
Hunlarda gençlere daha çok önem verilmiştir. Buradan hareketle Hun döneminde
gerontokratik yapılanmanın henüz oluşmadığı söylenebilir. Ancak Uygur harfli ve
İslami Dönem Oğuz Kağan Destanlarında bu durumun dönüşüme uğradığı görülür.
Hunlarda konargöçer yaşamın koşulları gereği yaşlılar önemsenmezken söz
konusu olan destanlarda gerontokratik yönetim tarzına uygun olarak yaşlı kişilerin
söz hakkının olduğu ve toplumsal sorunların çözümünde yol gösterdikleri ifade
edilebilir. Bu bilgilerden hareketle gerontokratik yapının Türk kültüründe nasıl teşekkül
ettiği edebî ve tarihî metinlerden hareketle açıklanmıştır. Makalede sözlü
tarih yöntemi kullanılarak gerontokratik yapı ve bu yapının destana yansıması ortaya konulmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)