Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Antropolog Lloyd A. Fallers’ın 1960’lardaki Türkiye Çalışmaları

Yıl 2023, , 1129 - 1150, 02.11.2023
https://doi.org/10.22559/folklor.2485

Öz

Antropoloji disiplini Soğuk Savaş dönemi Amerikan sosyal bilimlerinin temel
yapıtaşı olan modernleşme paradigmasının etkisiyle 1950’lerden itibaren ilgi odağına
ilkel toplumların yanı sıra gelişmekte olan ulus-devletleri de dahil etmeye başlamıştı.
Bu bağlamda, dönemin siyaset bilimi literatüründe özgün bir demokrasi örneği
olarak görülen Türkiye Batılı antropologların analiz nesnesi olmaya aday ‘yeni
ulus’lardan biriydi. Böylece Amerikan antropoloji tarihinde ilk defa 1960’larda bir
seri Türkiye etnografileri ortaya çıktı. Bu yeni yönelimin yoğunlaştığı kurum ise
Chicago Üniversitesi Antropoloji Bölümü’ydü. Bu makale, Chicago’da antropoloji
profesörü olan Lloyd A. Fallers’ın akademik portresini ve Türkiye çalışmalarını
gün ışığına çıkarmaktadır. Fallers on yıldan uzun bir süre Türkiye üzerine çalışmış,
toplamda iki yıl Türkiye’de yaşayarak derinlikli alan araştırması yapmış ve doktora
tezlerine danışmanlık yapmıştır. Erken ölümü sebebiyle Türkiye araştırması
büyük ölçüde yayınlanmamış kalan Fallers’ın çalışmaları, Chicago Üniversitesi
kütüphanesinde korunan arşivlere ve yazarın Fallers’ı tanımış olan kişilerle yaptığı
sözlü tarih görüşmelerine dayanarak analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • El-Zein, A. H. (1974). The sacred meadows: a structural analysis of religious symbolism in an east African town. Northwestern University.
  • Fallers, L. A. (1967). The meaning and end of religion: a new approach to the religious traditions of mankind. American Anthropologist, 69 (1), 120-121.
  • Fallers, L. A. (2017). The social anthropology of the nation-state. Routledge.
  • Flowers, R. B. (1984). Religion in strange times: the 1960s and 1970s. Mercer University.
  • Gilman, N. (2003). Mandarins of the future: modernization theory in cold war America. The Johns Hopkins University.
  • Handler, R. (1991). An Interview with Clifford Geertz. Current Anthropology, 32 (5), 603-613.
  • Lewis, B. (1952). Islamic revival in Turkey. International Affairs, 28 (1), 38-48.
  • Lewis, H. S. (2018). Anthropology’s Camelot myth—and what we can learn from it. R. Darnell ve F. W. Gleach (Ed.), Tracking anthropological engagements içinde (213-228). University of Nebraska.
  • Reed, H. A. (1954). Revival of Islam in secular Turkey. Middle East Journal, 8 (3), 267-282.
  • Robbins, J. (2006). Anthropology and theology: an awkward relationship? Anthropological Quarterly, 79 (2), 285-294.
  • Sahlins, M. (2009). The teach-ins: anti-war protest in the old stoned Age. Anthropology Today, 25 (1), 3-5.
  • Sipahi, A. (2021). In pursuit of intellectual discovery: an interview with Michael E. Meeker. New Perspectives on Turkey, 65, 100-119.
  • Sipahi, A. (2022). Peter Benedict: Türkiye etnografi tarihinden bir portre. Antropoloji, 44, 4-19. https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.1081152
  • Stirling, P. (1958). Religious change in Republican Turkey. Middle East Journal, 12 (4), 395-408. Turan, Ö. (Ed.). (2019). 1968: İsyan, devrim, özgürlük. Tarih Vakfı.
  • Warner, B. (2011). Dialogical history and the history of a dialogue: three visions of the Committee for the Comparative Study of New Nations at the University of Chicago. https://bijanwarner. files.wordpress.com/2016/05/warner_ccsnn_may21_2011.pdf

Anthropologist Lloyd A. Fallers’ Research in Turkey during the 1960s

Yıl 2023, , 1129 - 1150, 02.11.2023
https://doi.org/10.22559/folklor.2485

Öz

Due to the influence of the modernization paradigm, as the main axis of the
American social sciences during the Cold War, and since the 1950s, the field
of anthropology has shown interest in the developing nation-states in addition
to primitive societies. Within this context, Turkey was one of the ‘new nations’ to
become a potential object of analysis for Western anthropologists as Turkey
was already praised as an exemplary democracy in the political science literature.
As a result, for the first time in the history of American anthropology, a series of
ethnographies pertaining to Turkey were generated in the 1960s. This article brings
to light the academic portrait of the anthropology professor Lloyd A. Fallers at
Chicago University and his studies on Turkey. Fallers worked on Turkey for more than ten
years, did long-term fieldwork during his residences in Turkey for a total of two
years, and supervised dissertations about Turkey. Fallers’ work, which has mostly
remained unpublished due to his early death, is analyzed by relying on the archives
deposited in the Chicago University library and on oral history interviews conducted
by the author with people who had known Fallers.

Kaynakça

  • El-Zein, A. H. (1974). The sacred meadows: a structural analysis of religious symbolism in an east African town. Northwestern University.
  • Fallers, L. A. (1967). The meaning and end of religion: a new approach to the religious traditions of mankind. American Anthropologist, 69 (1), 120-121.
  • Fallers, L. A. (2017). The social anthropology of the nation-state. Routledge.
  • Flowers, R. B. (1984). Religion in strange times: the 1960s and 1970s. Mercer University.
  • Gilman, N. (2003). Mandarins of the future: modernization theory in cold war America. The Johns Hopkins University.
  • Handler, R. (1991). An Interview with Clifford Geertz. Current Anthropology, 32 (5), 603-613.
  • Lewis, B. (1952). Islamic revival in Turkey. International Affairs, 28 (1), 38-48.
  • Lewis, H. S. (2018). Anthropology’s Camelot myth—and what we can learn from it. R. Darnell ve F. W. Gleach (Ed.), Tracking anthropological engagements içinde (213-228). University of Nebraska.
  • Reed, H. A. (1954). Revival of Islam in secular Turkey. Middle East Journal, 8 (3), 267-282.
  • Robbins, J. (2006). Anthropology and theology: an awkward relationship? Anthropological Quarterly, 79 (2), 285-294.
  • Sahlins, M. (2009). The teach-ins: anti-war protest in the old stoned Age. Anthropology Today, 25 (1), 3-5.
  • Sipahi, A. (2021). In pursuit of intellectual discovery: an interview with Michael E. Meeker. New Perspectives on Turkey, 65, 100-119.
  • Sipahi, A. (2022). Peter Benedict: Türkiye etnografi tarihinden bir portre. Antropoloji, 44, 4-19. https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.1081152
  • Stirling, P. (1958). Religious change in Republican Turkey. Middle East Journal, 12 (4), 395-408. Turan, Ö. (Ed.). (2019). 1968: İsyan, devrim, özgürlük. Tarih Vakfı.
  • Warner, B. (2011). Dialogical history and the history of a dialogue: three visions of the Committee for the Comparative Study of New Nations at the University of Chicago. https://bijanwarner. files.wordpress.com/2016/05/warner_ccsnn_may21_2011.pdf
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Dışındaki Türk Halk Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Ali Sipahi 0000-0001-6160-2601

Yayımlanma Tarihi 2 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Sipahi, A. (2023). Antropolog Lloyd A. Fallers’ın 1960’lardaki Türkiye Çalışmaları. Folklor/Edebiyat, 29(116), 1129-1150. https://doi.org/10.22559/folklor.2485

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)