Türk siyasal düşüncesinin yapısına, işleyişine ve nasıl olması gerektiğine ilişkin
ilk örneklere, Türk tarihi açısından olduğu kadar Türk felsefe tarihi açısından da
hatırı sayılır bir konuma ve öneme sahip olan Orhon Yazıtları’nda rastlanmaktadır.
Yazıtlarda karşılaşılan ve özellikle siyasal yönetimle ilişkisi bakımından öne
çıkan en temel kavram ya da anlayış ise kuttur. Bu nedenle kutun anlam dünyasının
çözümlenebilmesi adına, yazıtlarda yer alan ifadeler incelenmiştir. Öncelikle
kut sözcüğünün geçtiği ifadeler, ardından ise kut sözcüğünün geçmediği ancak kut
anlayışına işaret eden ifadeler detaylıca incelenmiş ve kut kavramının siyasal yönetime
nasıl zemin oluşturduğuna bağlı olarak tanımı yapılmıştır. Buna göre kut, yazıtlarda
Tanrının yönetici olacak kişiye bağışladığı, inanç temelli bir üstün nitelik
olarak betimlenirken siyasal otoriteye/egemenliğe bir tür gerekçe olarak sunulan
bir anlam dünyasına sahip bir kavram olarak tanımlanmıştır. Ardından ise Max
Weber’in otorite/egemenlik konusundaki düşünceleri irdelenerek kut anlayışıyla
karşılaştırmalar yapılmış ve çalışmanın da temelini oluşturan karizma düşüncesi
detaylıca ortaya konularak Weber’in dile getirdiği karizmatik otorite/egemenlik
ekseninde kutun karizma olup olamayacağı değerlendirilerek tartışılmıştır. Yapılan
değerlendirmede kutun; Tanrı vergisi olma, kriz durumlarında ortaya çıkma,
ekonomik kaygılardan uzak olma, aynı ailedeki başka kişilerde de görülme gibi
karizmayla benzer yönlerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Ancak kut sahibi olan bir
kağanda karizmada olduğu gibi karizmadan alınan güçle yönetilenlerin efendisi
olmasına benzer bir yönetici kimliğinin görülmeyişi, kutun nasıl görüldüğüne ilişkin
ya da nasıl bir kabullenmenin gerçekleştiğine yönelik olarak yazıtlarda yönetilenlerin
perspektifinden herhangi bir ifadenin yer almıyor olması ve karizmanın
ortadan kalkmasına benzer şekilde kutun geri alınmasının ya da ortadan kalkmasının
gözlemlenmiyor olması gibi farklılaşan yönlerinin bulunduğu da görülmüştür.
Araştırma ve Yayın Etiği Beyanı: Bu makale, orijinal veriler temelinde hazırlanmış özgün bir araştırma makalesidir. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olup başka bir yere yayımlanmak üzere gönderilmemiştir. Yazar, araştırma sürecinde etik ilkelere ve kurallara uymuştur. Yazarların Katkı Düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik Komite Onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal Destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar Çatışması: Bu çalışma ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
The first examples of Turkish political structure, how it operates, and what it should
resemble can be found in the Orkhon Inscriptions, which hold significant importance
in Turkish history and the history of Turkish philosophy. The primary concept
highlighted in the inscriptions, particularly in relation to political administration,
is kut. Therefore, the inscriptions were scrutinized to unpack the meaning of kut.
Initially, expressions containing the term kut were examined, followed by those
indicating its meaning even without explicitly using the word. This exploration
aimed to define how kut formed the basis of political authority. Accordingly, in
the inscriptions, kut is portrayed as a divine gift of superior quality bestowed upon
an individual by God to assume a leadership role. It is defined as a concept that
encompasses a world of meanings, serving as justification for political authority
and sovereignty. Subsequently, Max Weber’s theories on authority and sovereignty
were reviewed and compared with the concept of kut. The study discussed whether
kut could be considered a form of charisma, as defined by Weber, which forms the
focal point of this study. It was found that kut shares similarities with charisma,
such as being a divine gift, emerging during crises, being detached from economic
concerns, and appearing in different members of the same family. However, some
distinctions were identified, such as the absence of a distinct administrative identity
akin to that of a charismatic leader with kut, and the inscriptions do not provide
perspectives from the administered regarding how kut is realized or acknowledged,
akin to the acknowledgment of charisma. Furthermore, the reclaiming of kut,
similar to the dissolution of charisma, was observed.
Research and Publication Ethics Statement: This article constitutes an original research paper based on original data. It has neither been published previously nor submitted for publication elsewhere. The author has adhered to ethical principles and guidelines throughout the research process. Authors’ Contributions: The article is authored solely by one individual. Ethics Committee Approval: Ethical committee approval is not required for this study. Financial Support: No financial support was obtained for this research. Conflict of Interest: There are no potential conflicts of interest related to this study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Dışındaki Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)