Bu çalışmada 1950 kuşağı hikâyecileri içinde Batı edebiyatını ve sanatını takip etmek
anlamında önemli bir birikim ortaya koyan Ferit Edgü’nün, modernist sanatın
ilkelerine bağlılığıyla birlikte yerli bir özne inşa etmek amacını hangi argümanları
ileri sürerek gerçekleştirmek istediği açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır. Oksidentalizmin
ben-öteki arasındaki teorik anlamlandırmanın pratik karşılığı olduğu
varsayımıyla Ferit Edgü’nün ben-öteki arasındaki ilişkiyi nasıl anlamlandırdığı, bu
anlamlandırma biçimi ekseninde de hangi tür bir oksidentalist tavır ortaya koyduğu
gösterilmiştir. II. Dünya savaşı sonrası ortaya çıkan ulusçuluk hareketlerinin kültürel
anlamda antiemperyalizm tartışmalarına ne gibi tesirlerde bulunduğu, bu tartışmalar
ekseninde Edgü’nün ben-öteki meselesine, sömürgeciliğe, Avrupamerkezci zaman
kurgusuna nasıl yaklaştığı açıklığa kavuşturulmuştur. Anouar Abdul-malek, Hasan
Hanefi gibi isimlerin Marksist görüş ekseninde oksidentalizm teorilerini geliştirdikleri
göz önüne alındığında benzer ideolojiye sahip Ferit Edgü’nün bu isimlerle hangi
noktalarda yakınlaştığı belirlenmiştir. 1980 sonrasında Çin’de ortaya çıkan Menglong
şiir akımının tavrını, Mao Dönemi resmî oksidentalizm karşısında gayrî resmi
oksidentalizm şeklinde değerlendiren Xiaomei Chen’in yaklaşımı dikkate alınarak
Edgü ve kuşağının tavrının Çin’deki bu edebî eğilimin benzer toplumsal süreçler ve
benzer tesirler altında bir erken belirişi olduğu gösterilmiştir.
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu çalışma, orijinal veriler temelinde hazırlanmış özgün bir araştırma makalesidir. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olup başka bir yere yayımlanmak üzere gönderilmemiştir. Yazar, araştırma sürecinde etik ilkelere ve kurallara uymuştur. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Bu çalışma ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
This study aims to clarify the arguments through which Ferit Edgü, a notable
figure among the 1950s generation of storytellers for his engagement with Western
literature and art, seeks to construct an indigenous subject while adhering to the
principles of modernist art. Assuming that Occidentalism functions as the
practical counterpart to the theoretical interpretation of the self-other relationship,
this paper examines how Edgü conceptualizes this relationship and the particular
Occidentalist stance he adopts in this context. The impact of post-World War II
nationalist movements on cultural anti-imperialism debates, along with Edgü’s
perspectives on the self-other issue, colonialism, and Eurocentric temporal
constructs, is elucidated. Considering that figures such as Anouar Abdul-Malek
and Hasan Hanafi developed theories of Occidentalism within a Marxist
framework, this study identifies points of convergence between these thinkers and
Ferit Edgü, who shares a similar ideological orientation. Additionally, drawing on
Xiaomei Chen’s interpretation of the Menglong poetry movement, which emerged
in post- 1980 China as an unofficial form of Occidentalism in response to the
official Occidentalism of the Mao era, the study demonstrates that the stance taken
by Edgü and his contemporaries represents an early manifestation of this literary
trend, shaped by comparable social dynamics and historical conditions.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Modern Türk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 14 Nisan 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 123 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)