Edebiyata coğrafya merkezli bir okuma biçimiyle yaklaşan çalışmalar; metinlerde
mekânın nasıl temsil edildiğini, hangi işlevleri üstlendiğini ve ne tür anlamlar taşıdığını
inceler. Bu yaklaşımlar; yazarların coğrafi deneyimlerini, fiziksel ve insana
özgü coğrafya ögelerini, kültürel coğrafyayı, jeopolitik konuları, yazınsal türler
coğrafyasını, çevre sorunlarını farklı kuramsal ve yöntemsel çerçevelerle ele alır.
Coğrafya merkezli okuma, yazınsal metinlerde yer alan uzamları yalnızca betimsel
olarak değerlendirmez. Metinlerde yer alan coğrafi ögeler aracılığıyla metinlerin
kültürel, tarihsel ve toplumsal bağlamını çözümleyerek daha derinlikli bir okuma
olanağı sunar. Ayrıca yazınsal üretimi mekânın insan üzerindeki şekillendirici gücüyle
birlikte düşünmeye olanak tanır. Bu yönüyle coğrafya merkezli okuma, disiplinlerarası
eleştirel yaklaşımlar içinde özgün ve dönüştürücü bir konumdadır. Bu ça-
lışmada, Behçet Aysan’ın şiirlerinde yer alan mekânlar ile coğrafyaya özgü ögeler,
coğrafya merkezli okuma yöntemiyle incelenmiştir. Bu doğrultuda çalışma, nitel
araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Edebiyat coğrafya ilişkisi, edebiyat coğrafyası, coğrafya merkezli okuma ve
Behçet Aysan’a dair kuramsal bilgiler, alan yazını tarama yoluyla elde edilmiştir.
Veri toplama sürecinde, akademik yayınlar ve güvenilir çevrim içi kaynaklar kullanılmıştır.
Elde edilen bulgular doğrultusunda Behçet Aysan’ın şiirleri analiz edilmiştir. Çalışma
sonunda Aysan’ın, şiirlerinde coğrafyaya özgü ögeleri çok yönlü biçimde işlediği
görülmüştür. Şairin şiirlerinde mekân yalnızca fiziksel bir arka plan değil bireysel
ve toplumsal deneyimlerin yansıtıldığı, şiirsel anlamı derinleştiren bir yapıdır.
A geographical reading approach is a methodological framework that involves
examining how space is represented in literary texts, the functions it assumes, and the
meanings it conveys. This approach enables scholars to analyze how geographical
concepts and theories influence textual representations of space. Geographical reading
approaches address the geographical experiences of writers, physical and social
geographical elements, cultural geography, geopolitical issues, the geography of literary
genres, and environmental problems through different theoretical and methodological
frameworks. Geographical reading does not merely evaluate the spaces in literary texts
descriptively. It provides a more profound reading experience by examining the texts’
cultural, historical, and social contexts through the lens of geographical elements. It
also facilitates the integration of literary production with the shaping power of space
on human beings. In this respect, geographical reading occupies a distinctive and
transformative position within interdisciplinary critical approaches. In this study, the
places and geographical elements in Behçet Aysan’s poems are examined through the
lens of the geographical reading method. To this end, the present study was conducted
using the survey model, which is one of the qualitative research designs. Theoretical
information about the literature-geography relationship, literary geography, geographical
reading, and Behçet Aysan was obtained through a literature review. The data collection
process involved the utilization of academic publications and reliable online sources.
The analysis of Behçet Aysan’s poems was conducted by the findings obtained. Upon
conclusion of the study, it was observed that Aysan’s poetic compositions address
geographical elements in a multifaceted manner. In his poems, space functions not only
as a physical background but also as a structural element that reflects individual and
social experiences, thereby deepening the poem’s poetic meaning.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Modern Türk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 2 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 124 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)