Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Masalların Dil Becerilerinin Gelişirilmesine Katkısı: Öğretmen Adayları Örneği

Yıl 2020, , 509 - 526, 01.08.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1242

Öz

Masallar toplumun kültürel ve sosyal normlarını hayal ürünü motiflerle ve olağanüstü kahramanlarla dinleyiciye ulaştıran bir edebi türdür. Bu çalışma öğretmen adaylarına göre masalların dil becerilerinin geliştirilmesine katkısının olup olmadığını, öğretmen adaylarının konu ile ilgili bilgi birikimlerinin neler olduğunu ve masala ilişkin dersin üniversite eğitiminde yer alıp almamasına ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın katılımcıları Pamukkale Üniversitesi Türkçe, Sınıf ve Okul Öncesi Bölümü 3. Sınıf 30 öğretmen adayından oluşmuştur. Katılımcılara açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu eşliğinde sorular sorulmuştur. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının masala ilişkin açıklama ve ifadeleri nitel veri analiz çeşitlerinden içerik analizine göre çözümlenmiştir. Çalışma sonunda Türkçe, sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının masal farkındalıkları karşılaştırıldığında okul öncesi öğretmen adaylarının masal farkındalıklarının daha yüksek olduğu tespit edilirken masal türünün içeriğine dair üç branştaki öğretmen adaylarının yeterli bilgiye sahip olmadıkları saptanmıştır

Kaynakça

  • Ashliman, D. L. (2004). Folk and fairy tales. USA: Greenwood.
  • Bakan, S. (2006). Kelile ve Dimne’de yer alan masalların dinî ve ahlâkî eğitime katkıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Ü. SBE, Erzurum.
  • Boratav, P. N. (1958). Zaman zaman içinde, İstanbul: Remzi.
  • Boratav, P. N. (1995). Zaman zaman içinde, İstanbul: Adam.
  • Dilidüzgün, S. (1996). Çağdaş çocuk yazını, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı.
  • Harmer, J. (2007). The practise of English language teaching. fourth edition. England: Pearson.
  • Kaplan, M. (1976). Kültür ve medeniyeti meydana getiren unsurlar. Türk Kültür ve Medeniyeti Dergisi, S. 1, ss. 68.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, S. 5(3), ss. 463-47.
  • Kindersley, D. (1998). Illustrated Oxford dictionary. London: Oxford University.
  • Lazar, G. (1993). Literatüre and language teaching. Great Britain: Cambridge University.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
  • Öztürk, A.O. (2008). Masalları uyutmak, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, S. 1/3, ss. 49 4-499.
  • Sakaoğlu, S. (2002). Masal araştırmaları, Ankara: Akçağ.
  • Temizyürek, F. ve Vargelen, H. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının masal farkındalığı ve bu farkındalığın kültürel değerlerin aktarılmasındaki önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, S. 5, ss. 60-70.
  • Turan, Ş. (1990). Türk kültür tarihi, Ankara: Bilgi.
  • Ülgen, G. ve Fidan E. (1997). Çocuk gelişimi. İstanbul: Millî Eğitim.
  • Van Gundy, A. (2005). 101 activities for teaching creativity and problem solving. San Francisco: John Wiley&Sons.
  • Yavuz, M. H. (2002). Masallar ve eğitimsel işlevleri, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (Binbir Gece Masalları Örneği). SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 25, ss. 299-306.
  • Yücel, F. (2015). Kültürel yozlaşma bağlamında okul öncesi -ilkokul öğrencilerinin masal ve çizgi filmle ilgili algıları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 30, ss. 119-135.
  • Skopinskaya, L. (1996). A handbook of English language teaching. Tallinn: Koolibri.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Zekerya Batur Bu kişi benim 0000-0002-7918-5305

Hatice Altun Bu kişi benim 0000-0003-3324-774X

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Batur, Z., & Altun, H. (2020). Masalların Dil Becerilerinin Gelişirilmesine Katkısı: Öğretmen Adayları Örneği. Folklor/Edebiyat, 26(103), 509-526. https://doi.org/10.22559/folklor.1242

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)