BibTex RIS Kaynak Göster

AN IDEOLOGICAL APPROACH TO MUSIC GENRES: CENSORSHIP AT TRT BETWEEN 1970-1990

Yıl 2010, Cilt: 16 Sayı: 61, 169 - 178, 01.04.2010

Öz

The reform of music was an important part of cultural modernization project in Turkey
which was planned both as nationalization and Europeanization.The aim of Westernization
project is to try to construct a national music and that is what Turkish people needs. Traditional
Turkish Art Music was left because ideologists declare that this music was not originaly Turk
and source reach over to Arabic and Byzantine music. Government declared that this music
was undesirable and banned from the radio station in 1934. The same thing was seen in popular
music during 1970s. The TRT tried to form and control the musical taste of people by the rules of
Music Auditing Committee. This paper examines the censorship at Turkish Radio-TV between
1970-1990 and discussing the editorial control.

Kaynakça

  • Akbaş, Arzu: Arabesk Kavgası Yine Alevlendi, Hürriyet, 28.5.2002.
  • Bailey, John: “The Role of Music in the Creation of an Afghan National Identity”, Ethnicity, Identity and Musi, ed. Martin Stokes, Berg, Oxford-New York, 1997.
  • Barnes, Ken: “Top 40 Radio”, Facing The Music, ed. Simon Frith, Pantheon Books, New York, 1992.
  • Eliot, T.S.: Kültür Üzerine Düşünceler, çev: Sevim Kantarcıoğlu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1981.
  • Gökalp, Ziya: Türkçülüğün Esasları, Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1990. (ilk basım 1923).
  • Hasgül, Necdet: “Türkiye Popüler Müzik Tarihinde Anadolu Pop Akımının Yeri”, Folklora Doğru, Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü sayı: 62, İstanbul, 1996.
  • Hindemith, Paul: Türk Küğ Yaşamının Kalkınması İçin Öneriler, çev: Gültekin Oransay, Küğ Yayını, İzmir, 1983.
  • Kantarcıoğlu, Selçuk: Türkiye Cumhuriyeti Hükümet Programlarında Kültür, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987.
  • Keskin, Adnan: Terketmedi Sansür Bizi, Radikal, 8.12.2001.
  • Kutluk, Fırat: Türkiye’deki Pop Müzik Akımlarının Kültürel Çözümlemesi, (yayınlanmamış doktora tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1994.
  • Oransay, Gültekin: “Çoksesli Musiki”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c: 6, İletişim Yayınları, İstanbul, 1983.
  • Oransay, Gültekin: Atatürk ve Küğ, Küğ Yayını, İzmir, 1985.
  • Özbek, Meral; Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 1991.
  • Rothenbuhler, E.W - McCourt, T.: “Ticari Radyo ve Popüler Müzik: Seçim Süreçleri ve Etki Faktörleri”, Popüler Müzik ve İleşitim, ed. James Lull, çev: Turgut İblağ, Çivi Yazıları, İstanbul, 2000.
  • Savage, John: “The Enemy Within: Sex, Rock and Identity”, Facing The Music, ed. Simon Frith, Pantheon Books, New York, 1992.
  • Stokes, Martin: The Arabesk Debate, Clarendon Press, Oxford, 1992.
  • Stokes, Martin: Ethnicity, Identity and Music, Berg, Oxford-New York 1997.
  • Tura, Yalçın: “Cumhuriyet Döneminde Türk Musikisi”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c: 6, İletişim Yayınları, İstanbul, 1983.
  • TRT 1. Hafif Türk Müziği Özel Danışma Kurulu Toplantısı, TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları no: 22, Ankara, 1980.
  • TRT Hafif Müzik Repertuvarı 1966-1990, Müzik Dairesi Başkanlığı, Müzik Dairesi Yayınları, Yayın no: 49, Ankara.
  • TRT Hafif Müzik 3. Özel Danışma Kurulu Toplantısı, Müzik Dairesi Başkanlığı, Ankara, 1990.
  • TRT 2001 Genel Yayın Planı, Yayın Planlama Koordinasyon ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Türkiye Radyoları 2001 Yılı Söz ve Müzik Programları Yapım ve Uygulama Talimatı, Radyo Dairesi Başkanlığı, Ankara, 2001.

MÜZİK TÜRLERİNE İDEOLOJİK YAKLAŞIM: 1970-1990 YILLARI ARASINDAKİ TRT SANSÜRÜ

Yıl 2010, Cilt: 16 Sayı: 61, 169 - 178, 01.04.2010

Öz

Kültürel modernleşmenin önemli bir parçası sayılan müzik reformu, Türkiye’de ulusallaşma
ve batılılaşma idealleri doğrultunda gelişir. Amaç, Türk halkının gereksinimini duyduğu ulusal
bir müzik yaratmaktır. Kökeni Arap ve Bizans müziğine dayandırılan Geleneksel Türk sanat
müziğinden uzaklaşma çabaları, 1934 yılındaki radyo yayın yasağıyla sonuçlanır. Aynı şey
1970’lerde popüler müzikler için de görülür. Müzik Denetleme Kurulu, yayınlanacak parçaları
denetlemekle yükümlüdür ve TRT, halkın müzik beğenisini kontrol etmek gibi bir misyon
üstlenmiştir. Yazı, TRT’nin 1970 ve 1990 yılları arasındaki bu uygulamalarını konu etmekte ve
denetim mekanizmasını tartışmaktadır.

Kaynakça

  • Akbaş, Arzu: Arabesk Kavgası Yine Alevlendi, Hürriyet, 28.5.2002.
  • Bailey, John: “The Role of Music in the Creation of an Afghan National Identity”, Ethnicity, Identity and Musi, ed. Martin Stokes, Berg, Oxford-New York, 1997.
  • Barnes, Ken: “Top 40 Radio”, Facing The Music, ed. Simon Frith, Pantheon Books, New York, 1992.
  • Eliot, T.S.: Kültür Üzerine Düşünceler, çev: Sevim Kantarcıoğlu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1981.
  • Gökalp, Ziya: Türkçülüğün Esasları, Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1990. (ilk basım 1923).
  • Hasgül, Necdet: “Türkiye Popüler Müzik Tarihinde Anadolu Pop Akımının Yeri”, Folklora Doğru, Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü sayı: 62, İstanbul, 1996.
  • Hindemith, Paul: Türk Küğ Yaşamının Kalkınması İçin Öneriler, çev: Gültekin Oransay, Küğ Yayını, İzmir, 1983.
  • Kantarcıoğlu, Selçuk: Türkiye Cumhuriyeti Hükümet Programlarında Kültür, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987.
  • Keskin, Adnan: Terketmedi Sansür Bizi, Radikal, 8.12.2001.
  • Kutluk, Fırat: Türkiye’deki Pop Müzik Akımlarının Kültürel Çözümlemesi, (yayınlanmamış doktora tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1994.
  • Oransay, Gültekin: “Çoksesli Musiki”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c: 6, İletişim Yayınları, İstanbul, 1983.
  • Oransay, Gültekin: Atatürk ve Küğ, Küğ Yayını, İzmir, 1985.
  • Özbek, Meral; Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 1991.
  • Rothenbuhler, E.W - McCourt, T.: “Ticari Radyo ve Popüler Müzik: Seçim Süreçleri ve Etki Faktörleri”, Popüler Müzik ve İleşitim, ed. James Lull, çev: Turgut İblağ, Çivi Yazıları, İstanbul, 2000.
  • Savage, John: “The Enemy Within: Sex, Rock and Identity”, Facing The Music, ed. Simon Frith, Pantheon Books, New York, 1992.
  • Stokes, Martin: The Arabesk Debate, Clarendon Press, Oxford, 1992.
  • Stokes, Martin: Ethnicity, Identity and Music, Berg, Oxford-New York 1997.
  • Tura, Yalçın: “Cumhuriyet Döneminde Türk Musikisi”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c: 6, İletişim Yayınları, İstanbul, 1983.
  • TRT 1. Hafif Türk Müziği Özel Danışma Kurulu Toplantısı, TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları no: 22, Ankara, 1980.
  • TRT Hafif Müzik Repertuvarı 1966-1990, Müzik Dairesi Başkanlığı, Müzik Dairesi Yayınları, Yayın no: 49, Ankara.
  • TRT Hafif Müzik 3. Özel Danışma Kurulu Toplantısı, Müzik Dairesi Başkanlığı, Ankara, 1990.
  • TRT 2001 Genel Yayın Planı, Yayın Planlama Koordinasyon ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Türkiye Radyoları 2001 Yılı Söz ve Müzik Programları Yapım ve Uygulama Talimatı, Radyo Dairesi Başkanlığı, Ankara, 2001.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA64TE37DG
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Gülay Karşıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 16 Sayı: 61

Kaynak Göster

APA Karşıcı, G. (2010). MÜZİK TÜRLERİNE İDEOLOJİK YAKLAŞIM: 1970-1990 YILLARI ARASINDAKİ TRT SANSÜRÜ. Folklor/Edebiyat, 16(61), 169-178.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)