BibTex RIS Kaynak Göster

AURATİK HIRSIZIN TARİHSEL SERMAYESİ - Cingöz Recai Serileri Üzerinde Bir Çoklu Uyum Analizi Uygulaması

Yıl 2011, , 9 - 30, 01.12.2011

Öz

Bu makalede, Pierre Bourdieu’nün alan, sermaye ve habitus kavramlarıyla Franco Moretti’nin
edebî tür kavramını sorgulamaya açmasından yola çıkarak Peyami Safa’nın Server Bedi takma
adıyla 1924-1960 yılları arasında yazdığı Cingöz Recai serileri incelenmiştir. Bu incelemede
Pierre Bourdieu’nün Fransa eğitim sistemini, edebî alanını, akademik alanı incelemek için
kullandığı Çoklu Uyum Analizinden (Multiple Correspondence Analysis) faydalanılmıştır.
Bu şekilde Server Bedi’nin kahramanı Cingöz Recai’nin ve yabancıların romansal uzamdaki
konumları, bu konumun dönemin ideolojileriyle ilişkileri sorgulanmıştır. Bu sorgulamada
Walter Benjamin’in auratik nesne kavramı aracılığıyla Cingöz Recai serilerinde tarihin nasıl
bir tarihsel sermayeye dönüştüğü üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Server Bedi (1926) Cingöz’ün Kız Kaçırması, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (Peyami Safa) (2006) Cingöz Kafeste, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Server Bedi (Peyami Safa) (2006) Mişon’un Definesi, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Cingöz Geldi, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Esrarlı Köşk, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Karanlıkta Bir Işık, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Kadın Cinayeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Düşman Şakası, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Tütüncünün Ölümü, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Aynalı Dolap, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi(1925) Tatavla Cinayeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Son Muvaffakiyet, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Cingöz’ün Akıbeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Kaybolan Adam, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Karanlıkta Hücum, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Han Baskını, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Yerin Dibinde Sesler, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Gece Tuzağı, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Ateşten Gözler, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Sekiz Adım Kala, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Al Kanlar içinde, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Gece Kuşları, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) imdat, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928)Şeytanî Tuzak, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Sahte Sherlock, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Domuz Sokağı Vakası, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Polis Tuzağı, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Cingöz’ün Ziyafeti, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Bir Düğün Gecesi, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Çalınan Vasiyetname, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928)inci Tesbih Sirkati, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Tiyatro Baskını, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Zifiri Karanlıkta, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1935) Cingöz’ün Esrarı, Tecelli Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi, Zeyrek Cinayeti, Cingöz Neşriyat, İstanbul, Tarihsiz. Server Bedi (1955) Beyaz Cehennem, İstanbul.
  • Server Bedi (1955) Kral Faruk’un Elmasları, İstanbul.
  • Server Bedi, Cingöz Merihte, Milliyet, 18 Aralık 1955-17 Mart 1956’da arasında tefrika.
  • Server Bedi, Sağdan üçüncü Söğüt, Havadis, 21 Temmuz-13 Ekim 1960 arası tefrika.
  • Server Bedi (1962) Sultan Aziz’in Mücevherleri, Tan Gazetesi ve Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (2006) Arsen Lüpen istanbul’da I- II, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Ayvazoğlu, Beşir (2008) Peyami, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Benjamin, Walter (1993) Pasajlar, YKY, İstanbul.
  • Benjamin, Walter (2008) Son Bakışta Aşk, Der. Nurdan Gürbilek, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, Pierre (1984) Distinction, A Social Critique of the Judgement of Taste, Harward University Pres.
  • Bourdieu, Pierre (1984) Homo Academicus, Stanford University Pres.
  • Bourdieu, Pierre (2006) Sanatın Kuralları, YKY, İstanbul.
  • Bourdieu, Pierre- Wacquant Loic(2003) Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar, İletişim
  • Yayınları, İstanbul. Bourdieu, Pierre “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1. (Spring, 1989).
  • Calhoun, Craig (2007)“Bourdieu Sosyolojisinin Anahatları”, Ocak ve Zanaat-Pierre
  • Bourdieu Derlemesi, Der. Güney Ceğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan,

HISTORICAL CAPITAL OF AURATIC ROBBER

Yıl 2011, , 9 - 30, 01.12.2011

Öz

In this article, Cingöz Recai crime fiction series, published between 1924-1960 by Peyami
Safa under the penname Server Bedi, are examined through Pierre Bourdieu’s concept of
capital and habitus along with Franco Moretti’s approach to literary genre. In this study,
it is benefited from Multiple Correspondence Analysis which Bourdieu used to study the
education system, academic and literary field in France and thanks to it, how Cingöz and
foreigners are positioned and what kind of relations there were between their positions and
the ideology of the period are questioned. In addition to this, it is made a point of how
the history exchanged a historical capital in the novelistic space through Walter Benjamin’s
concept of auratic object.

Kaynakça

  • Server Bedi (1926) Cingöz’ün Kız Kaçırması, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (Peyami Safa) (2006) Cingöz Kafeste, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Server Bedi (Peyami Safa) (2006) Mişon’un Definesi, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Cingöz Geldi, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Esrarlı Köşk, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Karanlıkta Bir Işık, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Kadın Cinayeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Düşman Şakası, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Tütüncünün Ölümü, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Aynalı Dolap, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi(1925) Tatavla Cinayeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Son Muvaffakiyet, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Cingöz’ün Akıbeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Kaybolan Adam, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Karanlıkta Hücum, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Han Baskını, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Yerin Dibinde Sesler, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Gece Tuzağı, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Ateşten Gözler, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Sekiz Adım Kala, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Al Kanlar içinde, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Gece Kuşları, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) imdat, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928)Şeytanî Tuzak, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Sahte Sherlock, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Domuz Sokağı Vakası, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Polis Tuzağı, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Cingöz’ün Ziyafeti, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Bir Düğün Gecesi, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Çalınan Vasiyetname, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928)inci Tesbih Sirkati, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Tiyatro Baskını, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Zifiri Karanlıkta, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1935) Cingöz’ün Esrarı, Tecelli Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi, Zeyrek Cinayeti, Cingöz Neşriyat, İstanbul, Tarihsiz. Server Bedi (1955) Beyaz Cehennem, İstanbul.
  • Server Bedi (1955) Kral Faruk’un Elmasları, İstanbul.
  • Server Bedi, Cingöz Merihte, Milliyet, 18 Aralık 1955-17 Mart 1956’da arasında tefrika.
  • Server Bedi, Sağdan üçüncü Söğüt, Havadis, 21 Temmuz-13 Ekim 1960 arası tefrika.
  • Server Bedi (1962) Sultan Aziz’in Mücevherleri, Tan Gazetesi ve Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (2006) Arsen Lüpen istanbul’da I- II, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Ayvazoğlu, Beşir (2008) Peyami, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Benjamin, Walter (1993) Pasajlar, YKY, İstanbul.
  • Benjamin, Walter (2008) Son Bakışta Aşk, Der. Nurdan Gürbilek, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, Pierre (1984) Distinction, A Social Critique of the Judgement of Taste, Harward University Pres.
  • Bourdieu, Pierre (1984) Homo Academicus, Stanford University Pres.
  • Bourdieu, Pierre (2006) Sanatın Kuralları, YKY, İstanbul.
  • Bourdieu, Pierre- Wacquant Loic(2003) Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar, İletişim
  • Yayınları, İstanbul. Bourdieu, Pierre “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1. (Spring, 1989).
  • Calhoun, Craig (2007)“Bourdieu Sosyolojisinin Anahatları”, Ocak ve Zanaat-Pierre
  • Bourdieu Derlemesi, Der. Güney Ceğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan,
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA66YZ88JY
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Seval Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011

Kaynak Göster

APA Şahin, S. (2011). AURATİK HIRSIZIN TARİHSEL SERMAYESİ - Cingöz Recai Serileri Üzerinde Bir Çoklu Uyum Analizi Uygulaması. Folklor/Edebiyat, 18(68), 9-30.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)