Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİKİLİ’NİN KÖYLERİNDE CENAZE TÖRENLERİNİN DEĞİŞEN UYGULAMALARI

Yıl 2018, Cilt: 24 Sayı: 93, 123 - 137, 01.02.2018
https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2017.73

Öz

Bu makalede Dikili’nin köylerinde, ölüm sonrasına ilişkin geleneksel uygulamalardaki

değişimler değerlendirilmektedir. Geçiş ritüellerinden biri olan ölüm sonrasına ilişkin olarak

görülen uygulamalar, toplumlara göre farklılaşabilir. Dikili’nin köylerinde ölüm sonrasına

ilişkin uygulamalar değerlendirildiğinde; Ortaasya ile ilişkilendirilen geleneksel uygulamaların

Müslümanlık geleneği ile bağdaştırmacı olarak devam ettiği görülürken, bazı geleneklerin de

değişmeye başladığı saptanmıştır.

Modernleşme ile iletişim ve ulaşımda sağlanan kolaylıkların, geleneksel uygulamalarda

değişiklik yarattığı gözlenmiştir. Köylerin, Büyükşehir Belediyelerine bağlanması ile bir yandan

belediyenin sağladığı hizmetlerin köylere ulaşması, diğer yandan göç olaylarının yaşanması

ve köyden ayrılarak kentlerde yaşayanların yeni bilgileri köye taşımaları ile geleneksel

uygulamalardan bazılarının hızla yok olmaya başladığını belirtmemiz olanaklıdır. Diğer yandan

dışarı göç olayının diğer köylere göre daha az olduğu köylerde; geleneksel uygulamaların daha

yavaş değiştiği belirlenmiştir.

Köylerde yakın tarihe kadar “yeri kaybolsun” diye mezar yaptırılmaz, dolayısıyla mezarlık

ziyareti de yapılmazmış. Bir yandan göç edenlerin köye ziyaretleri aracılığı ile getirdiği yenilikler,

diğer yandan ulaşım ve iletişim alanında yaşanan değişimlerin kolaylıklar yaratması sonucunda;

köyde yaşayanların mezar yapımı ve ziyareti ile ilgili düşünce ve pratiklerinde geçmişe göre

farklılıkların oluştuğu gözlenmiştir.

Çalışma; Temmuz 2016’da Dikili’nin köylerinde yaşayan ve kendilerini Yörük ve Balkan

Göçmenleri, Çepni ve Roman olarak tanımlayanlar ile görüşülerek elde edilen bulgulara

dayanmaktadır. Ölüm sonrası uygulamalara ilişkin bilgiler, sözlü tarih yöntemi kullanılarak

görsel/işitsel kayıt altına alınmıştır. Kayıtlar deşifre edilerek; yorumlanarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Artun, E. (1998). Tekirdağ Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri Doğum-Evlenme-Ölüm. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 9-10, 85-l07.
  • Artun, E. (2005). Türk Halkbilimi. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Bates, D. G. (1973). Nomads and Farmers: A Study of The Yörük Of Southeastern Turkey. Michigan: Museum Of Anthropology, Universtiy Of Michigan No.M52.
  • Beydili, C. (2005). Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük. Ankara:Yurt Kitap-Yayın.
  • Bulut, M. (2017). Identity Belonging Changes through Migration. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 5:26-31.
  • Büyükşahin, F. (2017). Kültür-Çevre Bağlamında Geleneksel Ekolojik Bilginin Korunmasının Önemi: Sarıkeçili Yörükler Örneği. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sosyal Çevre Bilimleri Anabilim Dalı. Basılmamış Doktora Tezi.
  • Cohen, P. A. (1999). Topluluğun Simgesel Kuruluşu. M. Küçük (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Connerton, P. (2014). Modernite Nasıl Unutturur. K. Kelebekoğlu (Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Çıblak, N. (2002). Anadolu’da Ölüm Sonrası Mezarlıklar Çevresinde Oluşan İnanç ve Pratikler. Türk Kültürü. Y.XL, S.474:605-614.
  • Emiroğlu, K., Aydın, S. (2003). Antropoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Erdem Nas, G. (2015).Yörük Kültüründe Düğün-Doğum-Ölüm Adetleri ve Adlandırmaları (Anamur Örneği). Journal of Turkish Language and Literature, Volume:1, Issue: 2, 25-32.
  • Ergun, P. (2013). Türk Kültüründe Ölümle ilgili Bazı Terimler. Milli Folklor, 25, 100, 134-148.
  • Ersoy, R.(2014). Türklerde Ölüm ve Ölü ile İlgili Rit ve Ritüeller. Milli Folklor, 86-101.
  • Gennep, A. V. (1960). The Rites of Passage. M. B. Vizedom- G. L. Caffee (Çev.). The University Of Chicago Press.
  • İnan, A. (2015). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.8.Baskı.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropoloji de Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Levy-Bruhl, L. (2006). İlkel İnsanda Ruh Anlayışı. O. Adanır (Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Levy-Bruhl, L. ( 2006). İlkel Toplumlarda Mistik Deneyim ve Simgeler. O. Adanır (Çev.). Ankara:Doğu Batı Yayınları.
  • Matsubara, M. (2012). Göçebeliğin Dünyası. (K. Sugihara, Çev.) Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını : 424.
  • Öğel, B. (1984). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi: Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre. Ankara: Atatürk Kültür, Tarih Yüksek Kurumu Türk tarih Kurumu Yayınları VII. Dizi. II.Baskı.
  • Örnek, S. V. (1971). Anadolu Folklorunda Ölüm. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Örnek, S. V. (1977). Türk Halk Bilimi. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları, Folklor Dizisi 4.
  • Örnek, S.V. (1995) 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane.İstanbul:Gerçek Yayınevi. 3. Baskı
  • Roux, J. P. (2012). Eski Türk Mitolojisi. Ankara: Bilge Su Yayınları.
  • Sait, R. (2010). Türkiye’de Dernekleşme ve Balkan Göçmenleri. http://www. Gazete yenigun.com.tr.
  • Türk, H. (2016). Kazakistan Kültürü. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
  • Yalman (Yalgın). A. R. (1993). Cenup’ta Türkmen Oymakları I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Meryem Bulut

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 93

Kaynak Göster

APA Bulut, M. (2018). DİKİLİ’NİN KÖYLERİNDE CENAZE TÖRENLERİNİN DEĞİŞEN UYGULAMALARI. Folklor/Edebiyat, 24(93), 123-137. https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2017.73

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)