Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Batı Düşüncesinde Doğu İmgesi: Jonas Hassen Khemiri’nin İstila! Oyunu

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 107, 857 - 872, 06.08.2021

Öz

Bu çalışmada, Jonas Hassen Khemiri’nin İstila! oyununa Edward Said’in
oryantalizm bakışıyla yaklaştım. Said, oryantalizmi Doğu ile Batı arasındaki
ontolojik ve epistemolojik ayrıma dayanan bir düşünme biçimi olarak görür.
Oryantalist bakışta Batı’nın kendisini tanımlamak için öncelikle Doğu’yu
tanımlaması ve tanıtması gerekir. Batı, Doğu üzerinde hegemonik bir yapı
oluşturur. Doğu ve Batı reel mekânlardan çok kurgusal mekânlar olarak inşa
edilirler. Khemiri değişmez Doğu mitine karşın tarihsel perspektifte öncelikle
‘Binbir Gece Masalları’ndaki Abulkasem, ardından İsveç’in önemli şair ve
oyun yazarlarından Carl Jonas Love Almquist’in ‘Signora Luna’ oyunundaki
Abulkasem’den vazgeçer ve sabitlenmiş Doğulu karakterini yıkar. Khemiri’ye
kadar kullanılan Abulkasem miti artık değişmiştir. Khemiri Batı’nın gözündeki
değişmez Abulkasem’i oyun içinde herkesi ve her şeyi ‘Abulkasem yaparak’ ve
‘Abulkasemleştirerek’ parodileştirir. İsveç’te geçen oyun İsveç’te yaşayan her
Ortadoğulu göçmenin aynı Abulkasem olmadığını vurgular. Oryantalist ırkçılık
ve algıyla Doğu ile özdeşleştirilmiş özellikler İstila!’da bir bir deşifre edilirken
bununla birlikte sadece Batı’nın gözünden Doğu öteki olarak tanımlanmaz,
Doğu’nun da kendini Batı’nın gözünden kavrayışı ve içselleştirmesi vardır.
Bu amaçla ilkin oryantalizm kavramını inceledim ardından ele alınan oyunda
ötekiliğin çift taraflı olduğunu tartışmaya açtım.

Kaynakça

  • Abdülmelik, E. (2014). Oryantalizm tartışma metinleri (A. Yıldız, Ed.) Krizdeki oryantalizm içinde (39), Ankara: Doğu Batı.
  • Ahıska, M. (2010). Edward W. Said anısına: Barbarları beklerken (M. Sökmen ve B. Ertür, Ed.) Şarkiyatçılık/garbiyatçılık: Modernliğin çıkmazı içinde (187), İstanbul: Metis.
  • Amin, S., Kenz, A. (2006). Avrupa ve Arap dünyası-yeni ilişkilerin seyri ve olasılıkları. İstanbul: Versus Kitap.
  • Arlı, A. (2018). Oryantalizm, oksidentalizm ve Şerif Mardin. İstanbul: Küre.
  • Atasever, G. (2009). Doğu-Batı ilişkileri bağlamında oryantalizm (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Bahow, A.C. (2018). Narratives and Jonas Hassen Khemiri’s play invasion!: Storytelling that fractures the orientalist narrative (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). DePaul University College of Liberal Arts and Social Sciences, USA.
  • Bhabha, H. K. (1997). Twentieth century literary theory (K. M. Newton, Ed.) The other question: The stereotype and colonial discourse içinde (293), New York: Second Edition.
  • Certeau, M. (1988). The writing of history (T. Conley, Çev.) New York: Columbia University.
  • Clifford, J. (2014). Oryantalizm tartışma metinleri (A. Yıldız, Ed.) Oryantalizm üzerine içinde (134), Ankara: Doğu Batı.
  • Fanon, F. (2007). Yeryüzünün lanetlileri (Ş. Süer, Çev.) İstanbul: Versus.
  • Göle, N. (1994). Modern mahrem - medeniyet ve örtünme. İstanbul: Metis.
  • Hentsch, T. (2016). Hayali Doğu-Batı’nın Akdenizli Doğu’ya politik bakışı. İstanbul: Metis. Khemiri, J.H., İstila! (S. B. Marçalı, Çev.) Basılmamış metin.
  • Kristeva, J. (2014). Korkunun güçleri: İğrençlik üzerine deneme (N. Tutal, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Lease, B. (2020). Contemporary European playwrights (M. Delgado, B. Lease and D. Rebellato, Ed.), Jonas Hassen Khemiri: Writing out of the binary içinde (364), New York: Routledge.
  • Mahçupyan, E. (1998, Şubat, Mart, Nisan). Doğu ve Batı: Bir zihniyet gerilimi. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 43.
  • Memmi, A. (1996). Sömürgeci ve sömürgeleştirilen insan (S. Ak, Çev.) Ankara: Öteki.
  • Meriç, C. (1995). Sosyoloji notları ve konferansları. İstanbul: İletişim.
  • Munslow, A. (2000). Tarihin yapısökümü (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Mutman, M. (1992-1993, Winter). Under the sign of Orientalism: The west vs. Islam.Books&Journals, 173. https://www.jstor.org/stable/1354194?seq=1&cid=pdf
  • Mutman, M. (1999). Oryantalizm, hegemonya ve kültürel fark (F. Keyman, M. Mutman ve M.Yeğenoğlu, Ed.) Oryantalizmin gölgesi altında: Batı’ya karşı İslam içinde (31), İstanbul:İletişim.
  • Mutman, M. (2002, Ağustos, Eylül, Ekim). Şarkiyatçılık: Kurumsal bir not. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 106-108.
  • Nacar, E. (2020). Deri-Ben’likten psişik sarmala: Tiksinti’de (1965) mekân ve abject ilişkisi. SineFilozi Dergisi, 657.
  • Rose, J. (2010). Edward W. Said anısına: Barbarları beklerken (M. Sökmen ve B. Ertür, Ed.) Edebiyatın politik avantajı içinde (45), İstanbul: Metis.
  • Said, E.W. (2017). Şarkiyatçılık, Batı’nın şark anlayışları (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Sezer, B. (1998, Şubat, Mart, Nisan). Doğu-Batı ayrımı. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 35.
  • Traboulsi, F. (2010). Edward W. Said anısına: Barbarları beklerken (M. Sökmen ve B. Ertür, Ed.) Şarklılara Şarkiyatçı yaklaşmak: Edward Said’in öteki mesajı içinde (45), İstanbul: Metis.
  • Turner, B. S. (2003). Oryantalizm postmodernizm ve globalizm. İstanbul: Anka.
  • Wallerstein, I. (2007). Avrupa evrenselciliği-iktidarın retoriği. İstanbul: Aram.
  • Yıldırım, S. (2003). Oryantalistlerin yanılgıları. İstanbul: Ufuk.
  • Young, R. (2000). Beyaz mitolojiler (C. Yıldız, Çev.) Ankara: Bağlam.
  • Zakzuk, M. H. (1993). Oryantalizm veya medeniyet hesaplaşmasının arka planı. İzmir: Işık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Duygu Kankaytsın Bu kişi benim 0000-0003-1107-2440

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 107

Kaynak Göster

APA Kankaytsın, D. (2021). Batı Düşüncesinde Doğu İmgesi: Jonas Hassen Khemiri’nin İstila! Oyunu. Folklor/Edebiyat, 27(107), 857-872.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)