Cinsiyete dayalı işbölümü, toplumu her yerinden saran eril tahakkümün bir
görüngüsü, izdüşümüdür. Mesleklerin cinsiyetlendirilmesi, aslen toplumdan
topluma farklılık göstermektedir. Bu çalışma, kendisini DJ Cannur olarak ta
nıtan bir kadın müziyen örneğinde “bayan orkestra” pratiğine odaklanacaktır.
Müzisyenlik birçok kültürde erkek mesleği olarak görülmektedir. Bu noktada
“bayan orkestra”lar toplumsal ön kabulleri, bu kabullerin en keskin olduğu
yerden, muhafazakâr toplulukların içinden alaşağı eder. Ancak bu alaşağı etme
eril tahakkümün hem bir sonucu hem de yeniden üretilmesini içerir. Bayan
orkestralar vardır çünkü muhafazakâr topluluklarda kadınların erkekler ile eğlenmesi
ve bu bağlamda erkek orkestraların olduğu eğlencelerde eğlenmesi
hoş karşılanmaz.Ancak bu durum aynı topluluklar tarafından hoş karşılanmayan başka bir durum
ile çözüme kavuşur: kamusal alanda müzisyenlik yapan kadınlar. Böylelikle
özellikle muhafazakâr topluluklardaki kına geceleri gibi kadın kadına
eğlencelerdeki müzisyen ihtiyacına cevaben, kendilerini “Bayan Orkestra”
olarak adlandıran DJ ve müzisyenler ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, İzmir’in
Kemalpaşa ilçesinde çoğunlukla muhafazakâr topluluklara “bayan orkestra
hizmeti” veren DJ Cannur ise örnek olayımızı oluşturur.
Çalışma “bayan orkestra” pratiğini cinsiyete dayalı işbölümü bağlamında ele almayı amaç
lamaktadır. Bu bağlamda, çalışmada öncelikle cinsiyete dayalı işbölümü ve
müzikteki izdüşümü incelenmiştir. Daha sonra cinsiyetlendirilmiş bir eğlenme
pratiği olarak kına gecesi ve bu ritüelin “bayan orkestra”ların orta çıkışındaki
rolü üzerinde durulmuştur. Son olarak yapılan görüşmeler ışığında bir analiz
denemesi yaplmıştır.
Bayan orkestra toplumsal cinsiyet kına gecesi eril tahakküm cinsiyete dayalı işbölümü
The gender division of labour is a phenomenon that projects masculine
domination that pervades society. The gendering of occupations is essentially
different from society to society. However, most cultures see music is seen as
a male occupation At this point, “bayan orchestras”, musical practices that are
done by women-only musicians and for women-only audience subvert social
presumptions about the gender of conservative communities, which is both a
result and reproduction of masculine domination. There “bayan orchestras”
in conservative communities are results of banning women to dance in the
presence of men. In this context; It is also not welcome for women to dance
in entertainment with male orchestras. However, this situation is resolved by
women performing music in the public sphere, which may not be welcomed,
either. Thus, DJs and musicians who call themselves “bayan orchestra” emerge
in response to the need for musicians in women-only entertainments, especially
in conservative communities, such as henna nights. In this context, DJ Cannur,
who provides bayan orchestra service” to mostly conservative groups in the
Kemalpaşa district of İzmir, is our case study.
This study aims to examine the “bayan” orchestra practice in the context of
gender division of labour. In this context, first, gender division of labour and
gender division of labour in music are examined. Afterwards, henna night as
a gendered entertainment practice and the role of this ritual in the emergence
of “bayan orchestras” are emphasized. Finally, an analysis based on interviews
is presented.
"Bayan"orchestra gender masculine domination gender division of labour henna night
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları, Türk Halk Bilimi, Antropoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)