Evil, which is a universal phenomenon affects various aspects of human life. In
the early periods of history, every situation that threatened human beings in the
struggle for survival with nature was described as bad. The cultural history of
humans continued with gathering, hunting, animal husbandry and eventually
the transition to settled life and agricultural society.
In this process, there is the presence and influence of belief in bad power or
forces. Studies have been conducted in Turkish folklore about the “Satan”,
which is believed to be one of the leading evil forces. However, there is no study
on the relationship between “woman” and “Satan” in narratives of the South
Siberia and this is the starting point of the study. Turkish narratives in Siberian
in general and the South Siberia in particular are important sources in this sense.
In addition to the narratives about the association of women with Satan, being
as bad as Satan and even deceiving Satan contribute to the image of women in
Turkish culture and allow to explain the reasons for this negative image.
The roles and the image of women have changed and transformed from the
beginning to the present. In this context, the main point of the study is the idea
that masculine discourse and power became widespread after the transition
from matriarchal to patriarchal period. At this point, the perception of “gender”
and “socialization” has been constructed as the initiator of this idea. As a result,
narratives from the South Siberian field (Altai, Tuva, Khakas), especially
including “woman” and “Satan” have been selected by random sampling
method in the study. Also, current reflections of the relationship between the
two phenomena have been identified in this study. The relationship between
these two phenomena has been critically examined in the context of cultural
feminism theory.
Evrensel bir olgu olan kötülük, insanoğlunun yaşamını her yönüyle etkilemiştir.
Tarihin ilk dönemlerinde doğayla olan hayatta kalma mücadelesinde insanı
tehdit eden her durum kötü olarak nitelendirilmiştir. Toplayıcılık ve avcılık ile
başlayıp tarım toplumuna geçişle devam eden insanlığın kültür tarihinde kötü
güce veya güçlere ilişkin inancın varlığı ve etkisi olagelmiştir.
Kötü güçlerin başında yer aldığına inanılan “Şeytan” hakkında Türk folklorunda
çalışmalar yapılmış olmakla birlikte özellikle Güney Sibirya sahası
anlatılarında “kadın” ve “Şeytan” ilişkisini ele alan bir incelemenin olmayışı
bu araştırmanın çıkış noktasıdır. Türk kültürünün ortaya çıktığı coğrafya olan
Sibirya sahasında bulunan ve arkaik unsurları barındıran anlatılar bu anlamda
önemli veri kaynaklarıdır.Özellikle Şeytana ilişkin tasarımların yanında kadının Şeytanla ilişkilendirilmesi,
Şeytan kadar kötü olması ve hatta Şeytanı aldatması hakkındaki anlatılar,
Türk kültüründe kadın imajını anlama noktasında katkı sağlamakta ve bu
olumsuz imajın sebeplerini açıklamaya imkân tanımaktadır.
Çalışmada kadın imajının ve rollerinin değişiminde ve dönüşümünde, anaerkil
devreden ataerkil devreye geçiş sonunda yaygınlaşan eril söylemin ve gücün
etkili olduğu düşüncesinden hareket edilmiştir. Bu noktada “toplumsallaşma”
ve “toplumsal cinsiyet” algısı, bu düşüncenin itici gücü olarak kurgulanmıştır.
Bu amaçla mitik unsurlar taşıyan ve özellikle “kadını” ve “Şeytanı” konu alan
Güney Sibirya Türklerine ait (Altay, Tuva, Hakas) anlatılar tesadüfî örneklem
yöntemiyle seçilmiş; iki olgu arasındaki ilişkinin günümüzdeki yansımaları
da dikkate alınarak araştırma, kültürel feminizm bağlamında ve eleştirel bir
yaklaşımla ele alınmıştır.
Güney Sibirya anaerkil ataerkil toplumsal cinsiyet kadın şeytan
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Antropoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)