Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Gösterge Aracı Olarak Sinema: Lal Gece (2016) ve Hwal (Yay,2005) Filmlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamda Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek, 171 - 198, 11.10.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1592

Öz

Bu çalışmanın amacı toplumsal cinsiyet ve kültür arasındaki ilişkiselliği bir
kültürel gösterge aracı olan sinema üzerinden kurmaktır. Çalışma kültürel
kimlik ile toplumsal cinsiyet arasında paralellik olduğu varsayımından yola
çıkarak Türkiye ve Güney Kore’deki kültürel ve ataerkil yapıyı, her iki ülkede
kadın olma durumunu ve kadına yönelik şiddet olgusunu bir kültürel gösterge
ve ulusal temsil alanı olan sinema üzerinden karşılaştırmalı olarak okuma çabasında
olmuştur.Araştırmanın çıkış noktası Türk ve Kore sinemasındaki toplumsal cinsiyet
kimliklerinin inşasının Türk ve Kore kültürünün nasıl bir parçası olduğu ve
bunun söylemsel veya simgesel olarak nasıl kurgulandığı yönündedir.
Bu bağlamda, kadını irdeleyen Yeni Türk sinemasının son örneklerinden Lal
Gece (Reis Çelik, 2012) filmi ile Güney Kore sinemasının Hwal (Yay, Kim Ki
Duk, 2005) filmi özellikle çocuk gelinler özelinde ele alınarak karşılaştırmalı
eleştirel okuması yapılmıştır. Çalışmaya görsel çözümleme ve söylem analizi
teknikleri uyarlanmış ve film okumaları yapılmıştır. Filmlerin okuması, görsel
çözümleme ve söylem analizi yöntemleri uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma
ayrıca gelenek ve görenekler, ataerkil yapı, ulusal sinemadaki kültürel ve
toplumsal cinsiyete dair söylemler, sözsel, fiziksel, sembolik şiddet, toplumsal
baskı ve töre gibi olgulara da yer vermiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, H. (2008). Kadına melodram yakışır: Türk melodram sinemasında kadın imgeleri. İstanbul: Bağlam.
  • Aydemir, E. (2011), Evlilik mi evcilik mi? Erken ve zorla evlilikler çocuk gelinler. Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu, Sosyal Araştırmalar Merkezi, USAK Rapor no: 11-08
  • Balibar, E. & Wallerstein, I. (1995). Irk, ulus, sınıf: Belirsiz kimlikler. 2. Bsk. (Nazlı Ökten,Çev) İstanbul: Metis.
  • Beauvoir, S. (1997). 1908-1986: The second sex. H.M. Parshley. London: Vintago.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet belası, feminizm ve kimliğin altüst edilmesi (B. Ertürk, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Choi, H. (2009). Gender and mission encounters in Korea new women, old ways, University of California.
  • Foucault, M. (1990). History of sexuality: An introduction. New York: Vintage Books.
  • Haskell, M. (1974). From reverence to rape: The treatment of women in the movies NY: Holt.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık anıları. (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Kandiyoti, D. (1997). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. İstanbul: Metis.
  • Larutetis, T. (1984). Alice doesn’t: Feminism, semiotics, cinema. Indiana: Indiana University.
  • Mohanna, C. (1993). Filmlerde kadınlar. E. Demiray, 25. Kare, 5, 19-21 Soykan, F. (1993). Türk sinemasında kadın 1920-1990. İzmir: Altındağ . Davis, N.Y. (2003). Cinsiyet ve millet (A. Bektaş, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Elektronik kaynaklar: Bingöl, O.(2014).Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si 16 (Özel Sayı I): s. 108-114, 2014 ISSN: 2147 – 7833. Erişim tarihi, 20 Aralık 2019, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/107207
  • Ergöçmen, B.E., Keskin, F. ve Yüksel-Kaptanoğlu, İ., (2020). Child, early and forced marriage in Turkey child, early and forced marriage in Turkey, Data Analysis of Turkey Demographic and Health Surveys, p. 78, Erişim tarihi 27 Mayıs 2021, https://turkey.unfpa.org/en/publications/childearly-and-forced-marriage-turk

Cinema as a Form of Culturel Representation: A Comparative Analysis of the Films Lal Gece (2016) and Hwal (Yay,2005) from Gender Perspectives

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek, 171 - 198, 11.10.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1592

Öz

The aim of this study is to establish the relation between gender and culture
through cinema, which is a cultural indicator tool. Based on the assumption
that there is a parallelism between cultural identity and gender, the study has
tried to comparatively read the cultural and patriarchal structure in Turkey
and South Korea, the status of being a woman in both countries, and the
phenomenon of violence against women through cinema, which is a cultural
indicator and national representation area.
The starting point of the research is how the construction of gender identities
in Turkish and Korean cinema is a part of Turkish and Korean culture and how
it is constructed discursively or symbolically. In this context, Lal Night (Reis
Çelik, 2012), which is one of the last examples of New Turkish cinema that
examines women, and the film Hwal (Yay, Kim Ki Duk, 2005) of South Korean
cinema were examined especially by focusing on the representations of child
brides and their comparative critical reading was made. Visual analysis and
discourse analysis techniques were adapted to the study and movie readings
were made. The reading of the films was carried out by applying visual analysis
and discourse analysis methods. The study also covered phenomena such as
traditions and customs, patriarchal structure, cultural and gender discourses
in national cinema, verbal, physical, symbolic violence, social pressure and
custom

Kaynakça

  • Akbulut, H. (2008). Kadına melodram yakışır: Türk melodram sinemasında kadın imgeleri. İstanbul: Bağlam.
  • Aydemir, E. (2011), Evlilik mi evcilik mi? Erken ve zorla evlilikler çocuk gelinler. Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu, Sosyal Araştırmalar Merkezi, USAK Rapor no: 11-08
  • Balibar, E. & Wallerstein, I. (1995). Irk, ulus, sınıf: Belirsiz kimlikler. 2. Bsk. (Nazlı Ökten,Çev) İstanbul: Metis.
  • Beauvoir, S. (1997). 1908-1986: The second sex. H.M. Parshley. London: Vintago.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet belası, feminizm ve kimliğin altüst edilmesi (B. Ertürk, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Choi, H. (2009). Gender and mission encounters in Korea new women, old ways, University of California.
  • Foucault, M. (1990). History of sexuality: An introduction. New York: Vintage Books.
  • Haskell, M. (1974). From reverence to rape: The treatment of women in the movies NY: Holt.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık anıları. (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Kandiyoti, D. (1997). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. İstanbul: Metis.
  • Larutetis, T. (1984). Alice doesn’t: Feminism, semiotics, cinema. Indiana: Indiana University.
  • Mohanna, C. (1993). Filmlerde kadınlar. E. Demiray, 25. Kare, 5, 19-21 Soykan, F. (1993). Türk sinemasında kadın 1920-1990. İzmir: Altındağ . Davis, N.Y. (2003). Cinsiyet ve millet (A. Bektaş, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Elektronik kaynaklar: Bingöl, O.(2014).Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si 16 (Özel Sayı I): s. 108-114, 2014 ISSN: 2147 – 7833. Erişim tarihi, 20 Aralık 2019, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/107207
  • Ergöçmen, B.E., Keskin, F. ve Yüksel-Kaptanoğlu, İ., (2020). Child, early and forced marriage in Turkey child, early and forced marriage in Turkey, Data Analysis of Turkey Demographic and Health Surveys, p. 78, Erişim tarihi 27 Mayıs 2021, https://turkey.unfpa.org/en/publications/childearly-and-forced-marriage-turk
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antropoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

İzlem Kanlı Bu kişi benim 0000-0003-4880-0640

Pelin Agocuk Bu kişi benim 0000-0002-1886-1883

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek

Kaynak Göster

APA Kanlı, İ., & Agocuk, P. (2021). Kültürel Gösterge Aracı Olarak Sinema: Lal Gece (2016) ve Hwal (Yay,2005) Filmlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamda Karşılaştırmalı Analizi. Folklor/Edebiyat, 27(106 Özel Ek), 171-198. https://doi.org/10.22559/folklor.1592

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)