Bu çalışma, erken ve okulöncesi yaşta çocuğu bulunan ana babaların çocuk
yetiştirme ile ilgili olarak geniş aileden aldıkları destek, babanın ücretsiz
bakım emeği, annenin çalışma statüsü, sosyal bağlar, kültürel değerler, sosyoekonomik
durum ve akrabalık ilişkilerinin rolünü feminist bakış açısıyla
incelemektedir. Veri toplama aracı olarak Demografik Bilgiler Formu, Baba
Katılım Ölçeği, Geniş Aile Desteği Ölçeği, Çocuk Günlüğü Testi ve Sürekli
Kaygı Envanterinden oluşan bir soru kâğıdı kullanılmıştır. Araştırma grubu,
yaşları 12 ile 60 ay arasında değişen toplam 397 çocuğun annelerinden
oluşmaktadır. Annelerin 318’i ücret karşılığı bir işte çalışmakta, 79’u ise ücret
karşılığı herhangi bir işte çalışmamaktadır. Çocukların ortalama yaşı 36.0
aydır. Ailelerin tamamı çekirdek aile olarak yaşamlarını sürdürmekte, %17.9’u
amalgam aile yapısı içerisinde anne ve babalarının yaşadığı bir binada ve %3.8’i
ise geniş aile yapısı içerisinde aynı evde oturmaktadırlar. Araştırmaya katılan
annelerin %71.9’u geniş aileden destek aldıklarını ifade etmişlerdir. Ücret
karşılığı çalışan anneler grubuna dahil çocukların yarısında (%51.6), çocuklar
en az iki yaşına gelene kadar, gün içi bakımlarının büyükanneleri tarafından
yapıldığı görülmüştür. Öte yandan, babaların ücretsiz ev emeği paylaşımlarının
ve çocuk bakımı sorumluluklarının sınırlı olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma
bulguları Kuzey Kıbrıs’ta sosyal çevrenin çocuk bakım yöntemi olarak
aile içi bakımı desteklediğini göstermektedir. Sonuç olarak, Kuzey Kıbrıs
örnekleminde, kadına yüklenen çocuk yetiştirme rolü, büyükanneler aracılıyla
da devam etmektedir.
cinsiyetlendirilmiş ebeveynlik ücretsiz bakım emeği çocuk gelişimi baba katılımı geniş aile desteği
This study examines the role of extended family support for parents with
children in early and pre-school age, father’s unpaid care work, mother’s
employment status, social ties, cultural values, socioeconomic status, and
kinship relations from a feminist perspective. A questionnaire composed of a
Demographic Information Form, Father Involvement Scale, Extended Family
Support Scale, Child’s Day Test, and Trait Anxiety Inventory was used for
data collection. The research sample consisted of mothers of 397 children who
were aged between 12 and 60 months. A total of 318 mothers were employed
in a paid job while 79 were not employed in a paid job. The average age of
the children was 36.0 months. It was observed that while all the families live
as nuclear families, 17.9% of them lived in a building where their mothers
and fathers live as an amalgam family structure (nuclear family living very
close to the extended family, for example in the same building but in separate
flats), and 3.8% lived in the same house as an extended family structure. The
overall percentage of mothers who stated that they receive extended family
support was 71.9%. The study also showed that half of the children (51.6%)
of the employed mothers were cared for by their grandmothers during the
day at least until the children reached two years of age. Furthermore, it was
found that fathers’ involvement was limited both in housework and childcare
responsibilities. Research findings showed that the social environment in
North Cyprus supports familial care as a childcare method. In conclusion, in
the North Cyprus sample, the gendered child-rearing role attributed to women
continues in the status of grandmothers.
gendered parenting unpaid care work extended family support father involvement child development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Antropoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)