Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Le Guin’in Karanlığın Sol Eli Romanında Ataerkiye Meydan Okuma

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek, 285 - 296, 11.10.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1410

Öz

En hafif ifadeyle ataerki, erkeksi olanın mutlak üstünlüğünü öngören, bunu
sağlayıp sağlamlaştırmayı amaçlayan baskıcı bir düşünce yapısıdır. Burada
degil belki, ama mutlaka bir sekilde ataerki kavramina, edebiyatta kullanimina
temel bir kac kaynaktan referans vermek gerekecek. Ataerki, katı bir kadınerkek
karşıtlığı üzerinde hareket eder. Ataerkinin omurgasını oluşturan özcü
vurgu göze batacak şekilde heteroseksist bir düsturu temel almaktadır. Bu
düstur, insan türünün değişemez ve sorgulanamaz biçimde keskin bir kadınerkek
ikililiğine ayrılmasını öngörür. Öngörülen bu kadın-erkek ayrımı baştan
içselleştirilmesi beklenen, ‘resmi olarak onaylanıp olumlanan’ biricik cinsel
yönelim olan heteroseksüelliğe dayanmaktadır.
İşte Ursula Le Guin, ilk kez 1969 yılında yayımlanmış olan bilim-kurgu türündeki
Karanlığın Sol Eli romanında ikili karşıtlık takıntısı olan, katı ve aynı
zamanda da durağan olan ataerkiye adeta meydan okumaktadır.
Bunu, ataerkinin olmazsa olmaz özelliklerinden olan cinsiyet temelli değişmezliği
ortadan kaldırarak başarmaktadır. Le Guin’in özcülük karşıtı savının
‘öz’ünü işte bu durağan olmayan, değişebilir cinsiyet rolleri oluşturmaktadır.
Romanda ustaca sergilenip işlenen bu sav; ataerkinin, ataerkiyle ilgili özelliklerin
ya da doğrudan ataerkiden kaynaklanan tutumların, baştan heteroseksüel
olduğu varsayılan kadın-erkek karşıtlığının dayatılmasına ve içselleştirilmesine
dayandığını ikna edici biçimde göstermektedir.

Kaynakça

  • Burns, T. (2004). Marxism and science fiction: A celebration of the work of Ursula K. Le Guin. Capital&Class, Winter (84), 139-148.
  • Freedman, E.B. (Ed.). (2007). The essential feminist reader. The Modern Library.
  • Gordon, J. (1990). Dancing gracefully but cautiously. Science-Fiction Studies, March(1), 117-119.
  • Kaya, N. (2000). Der Gott des Grotesken: Eine literaturanthropologische Studie. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Kaya, N. (2005). Natur-Literatur-Kultur: Literatur als Kulturelle Ökologie. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Kureishi, H. (1996). My beautiful Laundrette and the rainbow sign. Faber and Faber.
  • Le Guin, U. K. (1997). The left hand of darkness. Orbit.
  • Le Guin, U. K. (2004). A war without end. In Ursula K. Le Guin, The wave in the mind. Shambhala.
  • Paglia, C. (2001). Sexual personae: Art and decadence from Nefertiti to Emily Dickinson. Yale Nota Bene.
  • Pennington, J. (2000). Exorcising gender: Resisting readers in Ursula K. Le Guin’s Left Hand of Darkness. Extrapolation Volume 41, Winter(4), 351-358.
  • Sen, A. K. (2009). The idea of justice. Belknap.
  • Soanes, C. & Stevenson, A. (Eds.). (2004). Concise Oxford English dictionary. Oxford UP.

Defiance of Patriarchy in LeGuin’s The Left Hand of Darkness

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek, 285 - 296, 11.10.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1410

Öz

Patriarchy can succinctly be defined as, to say the least, an oppressive frame of
mind operating on the principle of dualities to ordain, maintain, and consolidate
the absolute superiority of masculinity. Patriarchy’s ‘essential(ist)’ emphasis
is predicated on a blatant heterosexist conviction decreeing the austere
segregation of human species as female and male assigned to an unalterable as
well as unchallengeable sexual orientation. This imposed sexual edict involves
heterosexuality in the novel’s context and relevant gender roles issuing from
this ‘officially acknowledged and approved’ heterosexuality.
This paper argues that in her science-fiction novel The Left Hand of Darkness
(1969) Ursula Le Guin subverts the dualism of an obsessed, stringent, and
simultaneously ‘stagnant swamp’ patriarchy as she delineates a mode of
existence where rigid female-male duality is wiped out through the introduction
of alterable sexes. This non-essentialist, or rather to be more precise, antiessentialist
‘essential’ argument deftly displayed and handled in the novel
convincingly demonstrates that patriarchy along with its relevant attributes and
attitudes directly emanating from it focuses on the indoctrination and resigned
internalization of heterosexual female-male dichotomy.

Kaynakça

  • Burns, T. (2004). Marxism and science fiction: A celebration of the work of Ursula K. Le Guin. Capital&Class, Winter (84), 139-148.
  • Freedman, E.B. (Ed.). (2007). The essential feminist reader. The Modern Library.
  • Gordon, J. (1990). Dancing gracefully but cautiously. Science-Fiction Studies, March(1), 117-119.
  • Kaya, N. (2000). Der Gott des Grotesken: Eine literaturanthropologische Studie. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Kaya, N. (2005). Natur-Literatur-Kultur: Literatur als Kulturelle Ökologie. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Kureishi, H. (1996). My beautiful Laundrette and the rainbow sign. Faber and Faber.
  • Le Guin, U. K. (1997). The left hand of darkness. Orbit.
  • Le Guin, U. K. (2004). A war without end. In Ursula K. Le Guin, The wave in the mind. Shambhala.
  • Paglia, C. (2001). Sexual personae: Art and decadence from Nefertiti to Emily Dickinson. Yale Nota Bene.
  • Pennington, J. (2000). Exorcising gender: Resisting readers in Ursula K. Le Guin’s Left Hand of Darkness. Extrapolation Volume 41, Winter(4), 351-358.
  • Sen, A. K. (2009). The idea of justice. Belknap.
  • Soanes, C. & Stevenson, A. (Eds.). (2004). Concise Oxford English dictionary. Oxford UP.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Emre Say Bu kişi benim 0000-0001-5618-7992

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek

Kaynak Göster

APA Say, E. (2021). Defiance of Patriarchy in LeGuin’s The Left Hand of Darkness. Folklor/Edebiyat, 27(106 Özel Ek), 285-296. https://doi.org/10.22559/folklor.1410

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)