Araştırmada, bireylerin dövme yaptırmalarına neden olan temel düşünceler, tutum ve davranışlar analiz edilmektedir. Bu amaçla (i) dövme yaptırmanın nedenleri (ii) dövmenin popüler bir kültür ürünü olup olmadığı (iii) dövme kullanımının psiko-sosyal etkileri araştırılmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu Ankara ili Çankaya ilçesinde yaşayan bedeninde dövme işareti bulunan 30 kişi oluşturmaktadır. Araştırma sahasına 2021 yılı Haziran-Ağustos ayları arasında gidilmiştir. Katılımcı grup basit ve kartopu örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Veriler toplamda 15 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve katılımcı gözlem tekniği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre yaş, cinsiyet, meslek, sosyal statü vb. niteliklerden bağımsız olarak pek çok insan farklı nedenler ile dövme yaptırabilmektedir. Dövmenin popüler bir kültür ürünü olması ise tartışmalıdır. Süreç içinde sağlık sorunlarının yaşanabilmesi, dövmeye karşı psikolojik bağımlılık oluşabilmesi, geleneksel algıda oluşabilecek tepkiler, meslek seçiminde yaşanabilecek zorluklar, zaman içinde dövmenin anlamını yitirmesi gibi bireyde kaygı ve pişmanlık oluşturabilecek faktörler, dövmeye çelişkili bir tüketim kültürü öğesi olarak bakılmasına neden olmuştur. Bunun yanı sıra önemli bir kitle, dövme yaptırmanın öğrenilen ve taklit edilen bir davranış olarak kimliğin yeniden inşasında önemli bir unsur olarak görmektedir.
This research discusses whether tattoos are a product of popular culture by
analyzing the underlying reasons for getting a tattoo and the psychosocial effects of
tattoo use. The sample for this study consisted of 28 people living in the Çankaya
district of Ankara, Turkey who all had tattoos on their bodies. The study location
was visited between June and August 2021. The simple and snowball sampling
techniques helped determine the participant group. Data were collected through a
semi-structured interview consisting of 15 questions and participant observation
techniques. Data analysis was conducted using descriptive and content analysis
methods. According to the results, the motivation for getting a tattoo varied.
Some of the reasons included admiration and emulation, a period of mourning, a
means of communication, belief in a tattoo’s protective properties, covering of a
scar, and assimilation into a group. The belief that a tattoo is a product of popular
culture is controversial in nature. Tattooing differs from other manifestations of
popular culture in that it has a painful construction phase as well as a healing and
maintenance process. However, various factors may cause anxiety and regret in
the individual, such as experiencing health problems in the process of getting the
tattoo, psychological dependence on tattooing, reactions that may occur due to
societal perceptions, difficulties in choosing a profession, or the tattoo losing its
meaning over time. Ultimately, the tattoo may be viewed as an element that is
contradictory to consumer culture. Tattooing is perceived as a learned and imitated
behavior by a significant audience and as a determining factor in the reconstruction
of identity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Antropoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 28 Sayı: 112 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)