Kent kimliği birçok etkenle birlikte kültür ve sanat dağarcığı gibi bileşenlerden de
oluşur. Kuşkusuz kültür ve sanatın önemli alanlarından biri tiyatro etkinlikleridir.
Çalışmayla tiyatro sanatının Erzurum’daki tarihi seyrine ışık tutmaya çalışılırken
bu etkinliklerin kent kimliğindeki yeri ve işlevlerine dikkat çekmek ve dağınık
olan bilgi ve yaşanmışlıkların bilimsel bir yayın ile literatüre kazandırılması
amaçlanmıştır. Nitel-betimsel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada
özellikle kentin Cumhuriyet dönemi tiyatro dağarcığı ele alınmış, Erzurum’daki
tiyatro birikimi etkinlikler ve tiyatrocular üzerinden yansıtılmış, ana izlek ise
kronolojik bir akışla meydana getirilmiştir. Özellikle son yüz yılın fotoğraflandığı
çalışmada temel hedef olarak kentin sosyo-kültürel ve eğitim alanlarında
tiyatronun etkilerine dikkat çekilmiş, dönemlerin oyun repertuarları dikkate
alınarak kentin değişen seyirci profili üzerine değerlendirme ve çıkarımlarda
bulunulmuştur. Bu noktada özel ve amatör tiyatro grupları ile resmi ve yarı resmi
tiyatro kurumlarının yüzyıldır süregelen tiyatro etkinlikleri sayesinde Erzurum’un
ülkenin en zengin tiyatro dağarcığına sahip kentlerinden biri olduğunu söylemek
olasıdır. Kazım Karabekir’in kurduğu ilk modern anlayıştaki tiyatro grubu olan
İbret Evi’nin oyunları ile 1930’larda kurulan Halkevlerinin tiyatro çalışmaları,
akabinde 1980’e kadar süren yoğun özel – amatör tiyatro etkinlikleri ile kente
yapılan çok sayıdaki turneler, son olarak da yine özel – amatör tiyatro grupları
ile Erzurum Devlet Tiyatrosunun etkinlikleri Erzurum’un tiyatro birikiminin temel
yapı taşlarındandır. Bunlar aynı zamanda geçmişin şimdi ile bağını kuran kent
belleğinin temel dinamiklerindendir.
Culture and art, together with many factors, are the basic components that make
up an urban identity. Undoubtedly, one of the important areas of culture and art is
theater. In this study, while trying to shed light on the historical course of the art
of theater in Erzurum, it was aimed to draw attention to the place and functions of
these activites, in line with the the identity of the city and to bring together scattered
knowledge and experiences to the literature with a scientific publication. In this
study, where a qualitative – descriptive methodology is used, theater activities of
the Republican era was discussed, the Erzurum theater experience was reflected
through the activities and theater actors, and a chronological flow was established.
In this study, where the last century was photographed specifically, attention was
drawn to the effects of theater in the socio-cultural and educational areas of the city,
and considering the play repertoires of the periods, evaluations and inferences were
made regarding the city’s changing audience profile. At this point, it is possible to
say that Erzurum was one of the richest cities in terms of theater accumulation
in the country, thanks to the continuation of theater activities of both private and
amateur theater groups as well as official and semi-official theater institutions for
over a century. Plays staged at İbret Evi, which is the first modern establishment of
a theater group founded by Kazım Karabekir, and theatrical performances held at
the Community Center (Halkevi) established in the 1930’s continued intensely until
the 1980’s in the form of various tours and consecutive performances as private
amateur theatre groups along with the Erzurum State Theatre performances all
established the foundation and basic building blocks for accumulation of theatre in
Erzurum. They also constitute the basic dynamics of urban memory that connects
the past with the present.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 29 Sayı: 115 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)