Bu çalışma, Vasıf Öngören’in Asiye Nasıl Kurtulur adlı epik tiyatro metni ile Atıf Yılmaz’ın aynı adlı film uyarlamasını feminist görsel kültür kuramları ve epik tiyatro estetiği çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Metin ve uyarlama, kadın bedeninin temsilinde epik tiyatronun yabancılaştırma ilkesi ile görsel teşhirin erotik boyutu arasında kurulan gerilimli bir yapı temelinde inşa edilmektedir. Asiye karakterinin trajik öyküsü ataerkil şiddet, sınıfsal tahakküm ve cinsiyetlendirilmiş mekânlar üzerinden ele alınırken temsilin biçimsel ve ideolojik sınırları feminist kuramsal yaklaşımlarla tartışılmaktadır. Çözümleme, öncelikle Judith Butler’ın toplumsal cinsiyetin performatifliği kuramı aracılığıyla Asiye’nin sahnede ve perdede tekrar eden kadınlık kimliklerini değerlendirmektedir. Ardından Laura Mulvey’nin erkek bakışı kavramı doğrultusunda anlatıdaki müdahil erkek anlatıcının kadın bedeninin görsel ve anlatısal kontrolünü nasıl kurduğu irdelenmektedir. Linda Williams’ın pornografik sinema teorisinden hareketle teşhir ve performans ayrımı bağlamında Asiye’nin travmatik bedeninin hem politik bir tanıklık hem de potansiyel bir voyerist haz nesnesi olarak sahnelenişi analiz edilmektedir. Elin Diamond’ın epik tiyatronun toplumsal cinsiyet ideolojilerini görünür kılma potansiyeline ilişkin saptamaları çerçevesinde temsilin eleştirel olanakları ile teşhirin estetik riskleri karşılaştırmalı şekilde tartışılmaktadır. Son olarak Bertolt Brecht’in yabancılaştırma estetiği ile feminist tiyatronun sahneleme stratejileri birleştirilerek kadın bedeninin özneleşme imkânları ve seyircinin etik-politik konumlanışı incelenmektedir. Bu bağlamda çalışma tiyatro metninde ve sinema uyarlamasında kadın bedeninin temsili ile seyir pratiği arasında kurulan çelişkili yapıyı analiz etmekte; temsil ile teşhir, tanıklık ile voyerizm, politik eleştiri ile erotik görsellik arasındaki sınırları sorunsallaştırarak seyircinin konumunu eleştirel biçimde yeniden düşünmeye davet etmektedir.
Epik Tiyatro Feminist Tiyatro Kuramı Temsil ve Teşhir Pornografi Seyirci Konumu
This study offers a comparative analysis of Vasıf Öngören’s epic play Asiye Nasıl Kurtulur and Atıf Yılmaz’s film adaptation of the same title through the framework of feminist theories of visual culture and the aesthetics of epic theatre. Both the play and the film adaptation construct a tense representational structure that moves between the Brechtian alienation effect and the erotic dimension of visual exhibitionism in the representation of the female body. Asiye’s tragic story is analysed in terms of patriarchal violence, class-based oppression and gendered spaces, while the formal and ideological limits of representation are questioned through feminist theoretical approaches. The analysis first looks at Judith Butler’s theory of the performativity of gender to examine Asiye's repetitive enactments of femininity on stage and screen. Laura Mulvey’s concept of the male gaze will then be explored to determine how the male narrator, as an intervening figure, exerts visual and narrative control over the female body. Drawing on Linda Williams’ theory of pornographic cinema, the study analyses the staging of Asiye’s traumatic body as a site of political witnessing and as a potential object of voyeuristic pleasure through the lens of the distinction between performance and exhibition. Elin Diamond’s insights into the potential of epic theatre to expose gender ideologies will be used to compare the critical possibilities of representation with the aesthetic risks of objectification. Finally, Brecht’s alienation techniques will be re-evaluated alongside feminist staging strategies to assess the conditions under which the female body can become a political subject and the audience an ethically and critically engaged participant. In this context, the study examines the contradictory dynamics between representation and viewing practises in both theatre and film. It problematises the boundaries between representation and exhibition, witnessing and voyeurism, political critique and erotic spectacle and ultimately invites the viewer to critically reflect on their own position within this visual and ideological economy.
Epic Theatre Feminist Theatre Theory Representation and Exhibition Pornography Spectatorship
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kadın Araştırmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 2 |