Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TAŞKÖPRÜLÜZÂDE'NİN AHLÂK ANLAYIŞI

Yıl 2011, Sayı: 53, 3 - 14, 15.07.2011

Öz

İnsan yaratılış itibariyle medenîdir. Her insan erdemli şehri mesken edinmeye
mecburdur. Her insan ahlâk ilkelerine uymak zorundadır. Çünkü ahlâk
zorunlu iyinin ilmidir. Ahlâk dine dayanmalıdır. Ahlâkın ilkeleri aklın aydınlanmasıyla
dinden elde edilir. İnsanın aklen ve şeran öğülmüş fiilleri iyi ahlâk,
zemmedilmiş filleri ise kötü ahlâk olarak isimlendirilir. Baba çocuğu güzel
ahlâka yönlendirmelidir. Çocuk oburluktan korunmalıdır. Ahlâkın düzeltilmesinde
nefis terbiyesi önemlidir. Açlık fazilettir. Midenin üçte biri yemeğe, üçte
biri meşrubata, üçte biri de teneffüs için ayrılmalıdır.

Kaynakça

  • Aksekili Ahmet Hamdi, Ahlâk Dersleri, Ank. 1921-1923.
  • Farâbî, Kitab-ül-Tenbih, çev. Hilmi Ziya Ülken, Kıvameddin Burslav (Farâbî, İst. Tarihsiz, içinde)
  • Farâbî, İhsaü’l-Ulûm, çev. Ahmet Ateş, İst. 1990.
  • Farâbî, Medinet’ül Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Ank. 1990.
  • Sortais Gaston, s.j., Traité de philosophie, Paris. 1921.
  • Taşköprülüzâde Ahmet Efendi, Mevzuat’ül-Ulum, çev. Kemalüddin Mehmet Efendi, cilt I-II, İst.1313.

LA COMPRÉHENSİON MORALE DE TAŞKÖPRÜLÜZÂDE

Yıl 2011, Sayı: 53, 3 - 14, 15.07.2011

Öz

L’homme est civil par sa création. Chaque homme doit à habiter dans une
ville vertueuse. Chaque personne doit obéir aux principes morales, parce que la
morale est la science du bien obligatoire. Elle doit se fonder sur la religion. Les
principes de la morale sont obtenues de la religion par la raison eclairée. Les
actes loués de l’homme par la raison et la loi divine masulman sont nommés
comme la bonne morale, les actes dénigrés de par tous les deux sont nommés
comme mauvaise morale. Le père doit orienter son enfat vers la bone morale.
L’enfat doit être gardé contre gourmandise. Au sujet de l’amélioration de la
morale, abstinence austère est très importante. La faime est la vertu. L’estomac
doit se diviser en trois: Le premier tiers est pour repas, le deu xième tiers pour
boisson, le dernier tiers pour respirer.

Kaynakça

  • Aksekili Ahmet Hamdi, Ahlâk Dersleri, Ank. 1921-1923.
  • Farâbî, Kitab-ül-Tenbih, çev. Hilmi Ziya Ülken, Kıvameddin Burslav (Farâbî, İst. Tarihsiz, içinde)
  • Farâbî, İhsaü’l-Ulûm, çev. Ahmet Ateş, İst. 1990.
  • Farâbî, Medinet’ül Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Ank. 1990.
  • Sortais Gaston, s.j., Traité de philosophie, Paris. 1921.
  • Taşköprülüzâde Ahmet Efendi, Mevzuat’ül-Ulum, çev. Kemalüddin Mehmet Efendi, cilt I-II, İst.1313.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murtaza Korlaelçi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2011
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Korlaelçi, M. (2011). TAŞKÖPRÜLÜZÂDE’NİN AHLÂK ANLAYIŞI. Felsefe Dünyası(53), 3-14.


Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.