Bu makale, ana yapıtı Varlık ve Oluş’u temel referans olarak alıp
Ülken’in felsefe, mantık ve yöntem anlayışını tahlil etmektedir. Felsefeyi kesin
ilk bilim olarak tanımlayan Ülken, onun aslında ilk olgu araştırmasına dayalı
dinamik bir düşünce disiplini olduğunu iddia etmektedir. Ülken’e göre, ilk olgu
araştırması, ortaya çıktığı zamandan beri felsefenin en temel ilkesi ve filozofun
en esaslı tasası olmuştur. Başlıca aleti, akıl ve mantık olan felsefî düşüncenin
konusu varlıktır. Varlık sahası ise hiyerarşik bir şekilde oluş’muş, aşkın/ideal ve reel içerikteki çift kutuplu dyadlardan oluşmaktadır. Felsefî düşünce akıl
ve mantığın rehberliğinde büyük oranda fenomenolojiye dayanan Dyadologie
yöntemiyle varlık sahasına yönelirse ancak gerçek anlamda zihnin ve varlığın
dikotomilerinden kurtulabilerek, söz konusu alanı idrak edebilecektir. Dyadologie
yöntemi, zihinsel bir uğraşla dyad’ların ideal ve reel boyutlarına nöbetleşe
yaklaşıp bu alandan epistemoloji, ontoloji ve değerler alanını inşa edebilecektir.
Böylece felsefî düşünce realizm ve idealizm kaynaklı ontolojik, epistemolojik
ve pozitivist yöntemin tutarsız ve çelişkili yöntemlerinden arındıracaktır.
This article examines Hilmi Ziya Ülken’s concepts about philosophy,
logic and methods, based on his main work of the Varlık ve Oluş. Describing
the philosophy as the first fundamental science, Ülken essencially claims that
the philosophy questioning the first reality is dynamically discipline the thought.
According to Ülken, Questioning to first reality have been main principle
of philosophy and main anxiety of philosopher since begining of philosophy.
Instruments of philosophy should be reason and logic, and its subject is being.
Area of being is constituted on dyads which have ideal and real dimensions
formed hierarchically. If philosophical thought examines area of being by the
methods of Dyadologie with guidance of reason and logic, it would be got rid of
dichotomies of being and mind and essencially grasped this area. The dyadological
method established epistemology, ontology, and values area by analyzing
to realist and transcendental dimensions of the dyads.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2011 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 53 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.