Bu yazıda, İbn Haldun’un Mukaddime’de daha çok siyasi içerikli bir kavram
olarak kullandığı, insanların toplum halinde yaşaması olgusunu temellendirmekte
sıklıkla başvurduğu ve soy ve neden asabiyeti olarak iki kategoride
incelediği asabiyet kavramıyla, 18. yüzyıldaki Aydınlanma düşüncesinin evrenselleştirdiği
kardeşlik kavramının bağlantılı görülüp görülemeyeceği ve asabiyetin
tikel, kardeşliğin ise tümel boyutları olduğu varsayıldığında, aralarında
bir tikel-tümel ilişkisi kurulup kurulamayacağı sorularına yanıt aranmaktadır.
Siyasi içerik ve erekleri bakımından, ilk bakışta bu iki kavramı karşılaştırmak
için uygun bir zemin bulunduğu düşünülebilse de, bu iki kavramın ortaya
çıktıkları çağlar ve düşünürlerin temel kaygıları daha dikkatlice incelendiğinde,
asabiyet ve kardeşlik kavramları arasında tikel-tümel ilişkisi kurmanın da,
neden asabiyetini kardeşlikle denk görmenin de, oldukça zorlamacı girişimler
olduğu görülecektir.
Asabiyet Umran Mülk Tikel Tümel Aydınlanma Eşitlik Özgürlük Kardeşlik.
The present article is an attempt to search for answers to the following
questions: 1. Is there any connection between asabiyyah- a political concept
used by Ibn Khaldun in his Muqaddimah under two categories, namely asabiyyah
due to kinship and asabiyyah due to common interest, while trying to provide
justification for the fact that human beings require a social organization,
and fraternity-a concept which the Enlightenment made universal?, 2. When it
is assumed that asabiyyah has particular dimensions, and fraternity universal,
is it possible to establish a particular-universal relation between asabiyyah and
fraternity? At first glance, it might seem that we have a ground for doing so,
given that both have political content and have political goals, but when we dig
a bit deeper, we see that asabiyyah and fraternity-even as political concepts-are
products of different ages, whose circumstances and major problems ar efor the
most irrelevant. Therefore, establishing a particular-universal relation between
asabiyyah and fraternity is as well a straining interpretation as presuming that
fraternity and asabiyyah due to common interest are equivalent.
Asabiyyah Umran Authority Particular Universal Enlightenment Equality Liberty Fraternity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2011 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 53 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.