Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HİLMİ ZİYA ÜLKEN’İN VARLIK ANLAYIŞI

Yıl 2013, Sayı: 58, 15 - 26, 15.12.2013

Öz

Bu makalenin konusu, H. Z. Ülken’in varlık anlayışını tespite yönelik bir
girişimdir. Varlık anlayışını belirlemek, metin içerisinde işaret ettiğimiz nedenlerden
dolayı oldukça zor bir husustur. Bize göre son tahlilde Ülken’in varlık
anlayışını, kendisinin belirlediği ve adlandırdığı şekliyle ritim ve kriz ilkeleri
oluşturmaktadır. Ritim varlıkta oluşu, düzenliliği ve devamlılığı sağlayan bir ilktir;
kriz ise varlıkta bozulmayı ve değişimi sağlayan bir ilkedir. Bu iki ilke ayrı
ayrı bağımsız ilkeler değil; biri diğerinin nedenidir ve birlikte çalışan ilkelerdir.

Kaynakça

  • • Ülken (H.Z.): Varlık ve Oluş, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 85, Ankara, 1968
  • • Ülken (H.Z.): Felsefe Dersleri-I ve II, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1957-1958.
  • • Ülken, (H.Z.): Genel Felsefe Dersleri, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 108, Ankara, 1972
  • • Ülken (H.Z.): Yirminci Asır Filozofları, İstanbul, 1936.
  • • Ülken (H.Z.): Tarihî Maddeciliğe Reddiye, İstanbul, 1951.
  • • Ülken (H.Z.): Telifçiliğin Tenakuzları: İçtimaî Felsefe Tenkitleri-1, İstanbul, 1933.
  • • Ülken (H.Z.): İlim Felsefesi-1, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 10, Ankara, 1969.
  • • Ülken, (H.Z.): İlliyet Meselesi ve Diyalektik, Ankara, 1942.
  • • Vergili (A.): Hilmi Ziya Ülken Kitabı, İstanbul, Kitabevi, 2006.
  • • Vergili (A.): “Hilmi Ziya Ülken Bibliyografyasına Yeni Katkılar”, Müteferrika, Kış, 2006, sayı 30, s. 283-293.
  • • Vural (M.): Hilmi Ziya Ülken’in Varlık Felsefesi, Ankara, Beyaz Kule, 2009.
Yıl 2013, Sayı: 58, 15 - 26, 15.12.2013

Öz

L’objet de cet article est une venture pour déterminer la compréhension
d’étre chez H. Z. Ülken. En effet il est difficulté de préciser son théorie d’étre
pour certaines raisons que nous avon indiquées dans le text. Pour nous son
copréhension d’étre consistes en derniére analyse en deux principes come il les
est lui-meme nommés et définiés : Rythme et Crise. Ces deux principes ne sont
pas indépendants l’un de l’autre, étant l’un est la cause de l’autre. Le principe
de crise est la cause de la corruption et du changement dans l’étre, et le principe
de rythme est la cause du devenir, de la continuité et de l’homogénité dans l’étre.

Kaynakça

  • • Ülken (H.Z.): Varlık ve Oluş, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 85, Ankara, 1968
  • • Ülken (H.Z.): Felsefe Dersleri-I ve II, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1957-1958.
  • • Ülken, (H.Z.): Genel Felsefe Dersleri, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 108, Ankara, 1972
  • • Ülken (H.Z.): Yirminci Asır Filozofları, İstanbul, 1936.
  • • Ülken (H.Z.): Tarihî Maddeciliğe Reddiye, İstanbul, 1951.
  • • Ülken (H.Z.): Telifçiliğin Tenakuzları: İçtimaî Felsefe Tenkitleri-1, İstanbul, 1933.
  • • Ülken (H.Z.): İlim Felsefesi-1, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 10, Ankara, 1969.
  • • Ülken, (H.Z.): İlliyet Meselesi ve Diyalektik, Ankara, 1942.
  • • Vergili (A.): Hilmi Ziya Ülken Kitabı, İstanbul, Kitabevi, 2006.
  • • Vergili (A.): “Hilmi Ziya Ülken Bibliyografyasına Yeni Katkılar”, Müteferrika, Kış, 2006, sayı 30, s. 283-293.
  • • Vural (M.): Hilmi Ziya Ülken’in Varlık Felsefesi, Ankara, Beyaz Kule, 2009.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Bayraktar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Bayraktar, M. (2013). HİLMİ ZİYA ÜLKEN’İN VARLIK ANLAYIŞI. Felsefe Dünyası(58), 15-26.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.