Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DESCARTES-BASED DİSCUSSİONS ON THE DEFİNİTİON OF KNOWLEDGE İN POST-GETTİERİAN EPİSTEMOLOGY

Yıl 2014, Sayı: 59, 41 - 59, 15.07.2014

Öz

E. Gettier’s a short paper titled “Is Justified True Belief Knowledge?”,
not only is one of the most influential writings in the history of philosophy, but
also constitutes a turning point in epistemology that is one from its unique areas.
Gettier’s critique to the tripartite definition of knowledge that he formulated in
his paper, has leaded to a serious discussion for the last fifty years, and enabled
claims that the main source of this problem was Cartesian thought. In this paper,
I tried to show, on the one hand, that the tripartite knowledge definition is not
compatible with Descartes’ definition and, on the other hand, that the traditional
epistemology is strong enough and epistemologically or morally superior to its
competitor(s).

Kaynakça

  • • Laurence BonJour, Epistemology: Classic Problems and Contemporary Responses, Rowman&Littlefield Publishers 2010 (2. baskı).
  • • Descartes, Metafizik Düşünceler, çev. Mehmet Karasan, Maarif Matbaası 1942.
  • • Edmund Gettier, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, 23 (1963), s. 121-23.
  • • Jaegwon Kim, “What is ‘Naturalized Epistemology’?”, Naturalizing Epistemology içinde, ed. H. Kornblith, MIT Press 1994 (2. baskı), s. 33-56.
  • • Hilary Kornblith, Knowledge and its Place in Nature, Clarendon Press 2002.
  • • Alvin Plantinga, “Justification in the 20th Century”, Philosophy and Phenomenological Research, 50 (1990), s. 45-71.
  • • Alvin Plantinga, Warrant: The Current Debate, Oxford UP 1993.
  • • Linda Zagzebski, Virtues of the Mind, Cambridge UP 1996.

GETTİER SONRASI EPİSTEMOLOJİDE DESCARTES ODAKLI BİLGİ TANIMI TARTIŞMALARI

Yıl 2014, Sayı: 59, 41 - 59, 15.07.2014

Öz

E. Gettier’in “Is Justified True Belief Knowledge?”(Gerekçelendirilmiş
Doğru İnanç Bilgi midir?) adlı küçük makalesi, felsefe tarihinin en etkili yazılarından
birisi olmakla kalmayıp, aynı zamanda felsefenin özgün alanlarının
başında gelen epistemolojide de bir dönüm noktası olarak kabul edilmektedir.
Gettier ilgili yazısında formüle ettiği bilgi tanımına yönelik eleştirileri, son elli
yılda ciddi bir tartışmaya ve geleneksel ya da üçlü bilgi tanımı olarak kabul edilen
bu tanımın önemli ölçüde Kartezyen düşüncenin bir ürünü olduğu iddialarına
yol açmıştır. Bu yazıda, bir taraftan söz konusu bilgi tanımının Descartes’ın bilgi
tanımıyla uyumlu olmadığını, diğer taraftan ise geleneksel epistemolojinin hâlâ
güçlü olduğunu ve gerek epistemik gerekse de ahlakî açıdan karşıt(lar)ını öncelediğini
göstermeye çalıştım.

Kaynakça

  • • Laurence BonJour, Epistemology: Classic Problems and Contemporary Responses, Rowman&Littlefield Publishers 2010 (2. baskı).
  • • Descartes, Metafizik Düşünceler, çev. Mehmet Karasan, Maarif Matbaası 1942.
  • • Edmund Gettier, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, 23 (1963), s. 121-23.
  • • Jaegwon Kim, “What is ‘Naturalized Epistemology’?”, Naturalizing Epistemology içinde, ed. H. Kornblith, MIT Press 1994 (2. baskı), s. 33-56.
  • • Hilary Kornblith, Knowledge and its Place in Nature, Clarendon Press 2002.
  • • Alvin Plantinga, “Justification in the 20th Century”, Philosophy and Phenomenological Research, 50 (1990), s. 45-71.
  • • Alvin Plantinga, Warrant: The Current Debate, Oxford UP 1993.
  • • Linda Zagzebski, Virtues of the Mind, Cambridge UP 1996.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nebi Mehdiyev

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Mehdiyev, N. (2014). GETTİER SONRASI EPİSTEMOLOJİDE DESCARTES ODAKLI BİLGİ TANIMI TARTIŞMALARI. Felsefe Dünyası(59), 41-59.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.