Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Art as Grammar: An Inquiry on Wittgensteinen Aesthetics

Yıl 2015, Sayı: 62, 150 - 173, 15.12.2015

Öz

The picture theory that depicts the relationship between language and
the world in Tractatus by Wittgenstein was refuted in his so-called second
phase and hence ethics, aesthetics and theology that used to be left outside
the realm of sayable propositions as they are beyond the phenomenological
world in the first stage were called back into the life of experience. In this
second stage, the meaning reveals itself with gestures, facial expressions,
actions and their verbal equivalents as opposed to logical propositions of
language that were put forth as the mere carrier of the meaning previously.
This work inquires the possibility of an aesthetics that departs from
‘language games’ laid out in the second phase of Wittgenstein and comes
to be qualified as either “art as grammar” or “grammatical aesthetics”.

Kaynakça

  • • Diffey, Teffy, “Wittgenstein, Anti-Essentialism and the Definition of Art”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, Ashgate, 2004.
  • • Hafling, Oswald, “Wittgenstein on Music and Language”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, Ashgate, 2004.
  • • Hagberg, Garry L., “Art and Unsayable”, Art as Language: Wittgenstein Meaning and Aesthetic Theory, Cornell University Press, London, 1995, s. 8-31.
  • • Shusterman, Richard, “Aesthetic Argument and Perceptual Persuasion”, Critica, vol. 15, no: 45, 1983.
  • • Soykan, Ömer Naci, Felsefe ve Dil: Wittgenstein Üstüne Bir Araştırma, MTV Yay., İstanbul, 2006.
  • • Tilghman, Benjamin R., “Ethics and Aesthetics in Tractatus”, Wittgenstein, Ethics and Aesthetics: The View from Eternity, State University of New York Press, New York, 1991. • Tilghman, Benjamin R., “Aesthetic Descriptions and Secondary Senses”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Asgate, 2004. • Tilghman, Benjamin R., “Reflections on Aesthetic Theory”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Ashgate, 2004.
  • • Tilghman, Benjamin R., “Understanding People and Understanding Art”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Ashgate, 2004.
  • • Tunalı, İsmail, “Wittgenstein’ın Estetik Anlayışını ‘Vorlesungen Und Gespraeche Über Aesthetik, Psychologie Und Religion’ Kitabına Dayanarak Bir Belirleme Denemesi”, Felsefe Arkivi, sayı: 25, 1984.
  • • Utku, Ali, Wittgenstein: Erken Döneminde Dilin Sınırları ve Felsefe, Doğu Batı Yayınları, 2014.
  • • Wide, Carolyn, “Ethics and Aesthetics are One”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, ed. Peter B. Lewis, Ashgate, 2004, s. 165- 184.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Tractatus-Logico Philosophicus, trans.C.K. Ogden, Routledge, London, 1981.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Notebooks, trans. G.E.M. Anscombe, Basil Blackwell, 1961.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Philosophical Investigations, trans. G.E.M. Anscombe, Basil Blackwell, Oxford- Cambridge, 1958.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Zettel, çev. Doğan Şahiner, Nisan Yay., İstanbul, 2004.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Kesinlik Üstüne &Kültür ve Değer, çev. Doğan Şahiner, Metis Yay., İstanbul, 2008.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief, ed. Cyril Barrett, University of California Press, Los Angeles, 1967.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Philosophical Grammer, ed. Rush Rhees, trans. Anthony Kenny, Basil Blackwell, Oxford, 1974.

GRAMER OLARAK SANATt: WİTTGENSTEİNCİ ESTETİK ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2015, Sayı: 62, 150 - 173, 15.12.2015

Öz

Wittgenstein dil ile dünya arasında Tractatus’ta kurduğu resim
teorisinden ikinci döneminde vazgeçmiş, olgusal dünyanın dışında olduğu
için hakkında konuşulamayan alanlar olarak vaz ettiği etik, estetik ve
teolojiyi bu döneminde deneyim dünyasının içine dahil etmiştir. İkinci
döneminde sözcüğün anlamı artık dilsel olarak ifade edilen mantıksal
önermeler aracılığıyla değil, sözcüklerle birlikte onlara eşlik eden mimik,
jest ve hareketlerin “kullanımları” ile ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada
Wittgenstein’ın ikinci döneminde geliştirdiği dil oyunlarından hareketle
“gramer olarak sanat” ya da “gramer estetiği” şeklinde nitelendirilebilecek
bir estetiğin imkanı sorgulanacaktır.

Kaynakça

  • • Diffey, Teffy, “Wittgenstein, Anti-Essentialism and the Definition of Art”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, Ashgate, 2004.
  • • Hafling, Oswald, “Wittgenstein on Music and Language”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, Ashgate, 2004.
  • • Hagberg, Garry L., “Art and Unsayable”, Art as Language: Wittgenstein Meaning and Aesthetic Theory, Cornell University Press, London, 1995, s. 8-31.
  • • Shusterman, Richard, “Aesthetic Argument and Perceptual Persuasion”, Critica, vol. 15, no: 45, 1983.
  • • Soykan, Ömer Naci, Felsefe ve Dil: Wittgenstein Üstüne Bir Araştırma, MTV Yay., İstanbul, 2006.
  • • Tilghman, Benjamin R., “Ethics and Aesthetics in Tractatus”, Wittgenstein, Ethics and Aesthetics: The View from Eternity, State University of New York Press, New York, 1991. • Tilghman, Benjamin R., “Aesthetic Descriptions and Secondary Senses”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Asgate, 2004. • Tilghman, Benjamin R., “Reflections on Aesthetic Theory”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Ashgate, 2004.
  • • Tilghman, Benjamin R., “Understanding People and Understanding Art”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Ashgate, 2004.
  • • Tunalı, İsmail, “Wittgenstein’ın Estetik Anlayışını ‘Vorlesungen Und Gespraeche Über Aesthetik, Psychologie Und Religion’ Kitabına Dayanarak Bir Belirleme Denemesi”, Felsefe Arkivi, sayı: 25, 1984.
  • • Utku, Ali, Wittgenstein: Erken Döneminde Dilin Sınırları ve Felsefe, Doğu Batı Yayınları, 2014.
  • • Wide, Carolyn, “Ethics and Aesthetics are One”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, ed. Peter B. Lewis, Ashgate, 2004, s. 165- 184.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Tractatus-Logico Philosophicus, trans.C.K. Ogden, Routledge, London, 1981.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Notebooks, trans. G.E.M. Anscombe, Basil Blackwell, 1961.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Philosophical Investigations, trans. G.E.M. Anscombe, Basil Blackwell, Oxford- Cambridge, 1958.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Zettel, çev. Doğan Şahiner, Nisan Yay., İstanbul, 2004.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Kesinlik Üstüne &Kültür ve Değer, çev. Doğan Şahiner, Metis Yay., İstanbul, 2008.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief, ed. Cyril Barrett, University of California Press, Los Angeles, 1967.
  • • Wittgenstein, Ludwig, Philosophical Grammer, ed. Rush Rhees, trans. Anthony Kenny, Basil Blackwell, Oxford, 1974.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muharrem Hafız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Hafız, M. (2015). GRAMER OLARAK SANATt: WİTTGENSTEİNCİ ESTETİK ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Felsefe Dünyası(62), 150-173.


Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.