Moroccan contemporary thinker Muhammad Abed Jâbirî (27
December 1935-3 May 2010) launched long-termed analyses in Islamic
thought with some concepts that he developed and put forward during his
maturity times in his career. And in this sense, he endeavored to analyze
Islamic thought by classifying its exposition, demonstration and gnosis by
benefiting from structuralist and post-structuralist philosophical approaches
in his first book Our Philosophical Heritage and Us (Nahnû ve Tûrâs) and
his second and more comprehensive book The Critique of Arab Thought.
And here we want to emphasize his analyses on Avicenna, Ghazâlî, Averroes
and philosophical studies in thirteenth century and onwards. It is
seen that the conceptualization of Missing Link (Halkatu’l-mafkuda), an
idea-which is developed with the Nahda discourses in Contemporary Arap
thought- that philosophical studies was off in Islamic world during 13.century
was also shared by Jâbirî. Howewer, Jâbirî’s analyses on why, how
and in which sense philosophical studies was over are very problematic
and doesn’t correspond to the factual situations in Ottoman philosophy
history. Both his three classification: exposition (bayân), demonstration
(burhân) and gnosis (irfân) and his opinions that the crisis among these
categories started in 6. and 7.
• Aktay, Yasin, “Aklın Sosyolojik Soykütüğü: Soy Akıldan Tarihsel ve
Toplumsal Akla Doğru”, Toplum ve Bilim, Sayı: 82, İstanbul 1999.
• Alper, Ömer Mahir, “İbn Rüşd’ün İbn Sina’yı Eleştirisi: el-Fark Beyne
re’yeyi’l-Hakimeyn”, Dîvân: İlmî Araştırmalar, 2001, cilt: VI, sayı: 10.
• Alpyağıl, Recep, “Dil Oyunları’ ve ‘Aile Benzerliği’ Analojilerinden
Meşşailerin Felsefe-Din Münasebetine Olan Katkılarını Yeniden
Yapılandırmaya Yol Çıkar mı?”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi, Sayı:11, Yıl, 2005.
• Alpyağıl, Recep, “El-İşârât ve’t-Tenbîhât’ın Dekonstrüksiyoncu
Okunuşu: Dekonstrüksiyoncu Bir İbn Sînâcılığa Doğru”, Uluslararası
İbn Sînâ Sempozyumu Bildiriler, 22-24 Mayıs, Cilt:2, İstanbul 2008. s.
143-152.
• Alpyağıl, Recep, “Faslu’l-Makâl’i Wittgensteincı Bir Bağlamda
Okumak” Uluslararası İbn Rüşd Sempozyumu, Sivas 2007.
• Alpyağıl, Recep, “İslam Düşüncesinin Bünyesinde Endülüs Vizyonunu
Öncelemek: Felsefî Mirasımız ve Biz Üzerine Eleştirel Notlar”,
İslamiyat Dergisi, 3, 2004.
• Arnaldez, Roger, Averroes: A Rationalist in Islam, University of Notre
Dame Press, Notre Dame 2000.
• Bâlî, İzzet,İtticâhü’l-İşrâkî fî Felsefeti İbn Sînâ, Dâru’l-Cil, Beyrut
1994.
• Câbirî, Muhammed Âbid, “Felsefe: Fennu siyâgati’l-mefahim”, eşşarku’l-
evsat, Sayı: 6619, Ocak 11, 1997.
• Câbirî, Muhammed Âbid, “Gazâlî Düşüncesinin Temel Unsurları ve
Çelişkileri”, Çev. M. Okumuş, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 2003, cilt: XLIV, sayı: 1, s. 399-413.
• Câbirî, Muhammed Âbid, Felsefî Mirasımız ve Biz, Çev. Said Aykut,
Kitabevi, İstanbul 2000.
• Câbirî, Muhammed Âbid, Tekvinu’l-Aqli’l-Arabî, Merkezu’s-
Sekafiyyi’l-Arabî, Beyrut 1991. Türkçesi; Arap/İslam Aklının Oluşumu,
Çev. İbrahim Akbaba, Kitabevi Yay. İstanbul 2001.
• Câbirî, Muhammed Âbid, Turas ve’l-Hadase, el-Merkezu’s-
Sekafiyyu’l-Arabî, Beyrut 1991.
• Cebbûrî,Velâ Mehdî Muhammed Hüseyin,Câbirî- Teveccühühu el-
Arabiyyü’l-İslâmiyyü ve Fikrühu’l-Felsefiyyü’l-Muasıru, (Doktora
Tezi), Bağdat Ünv. Edebiyat Fakültesi, Bağdat 2005.
• Cleveland, William, A History of The Modern Middle East, Westview,
Boulder, 1994.
• Daftary, Farhad, Muhalif İslamın 1400 Yılı İsmaililer: Tarih ve Kuram,
Çev. Ercüment Özkaya, Raslantı Yay. Ankara 2001.
• Davutoğlu, Ahmet, “İslam Düşünce Geleneğinin Temelleri, Oluşum
Süreci ve Yeniden Yorumlanması”, Divan İlmî Araştırmalar Dergisi,
1996/1, s. 1-44.
• Davutoğlu, Ahmet, “Takdim”, İslam Düşüncesi Tarihi, Ed. M.M. Şerif,
İnsan Yay. İstanbul 1990.
• Ebu-Rabi, Ibrahim M, “Modern Dünyada İslam Felsefesi: Arap
Dünyası”, Çev. Şamil Öcal, H. Tuncay Başoğlu), İslam Felsefesi
Tarihi, içinde, Ed. Seyyid Hüseyin Nasr, Oliver Leaman, Açılım Kitap,
İstanbul 2007.
• Ebu-Rabi, İbrahim, M Çağdaş Arap Düşüncesi-1967 Sonrası Arap
Entelektüel Tarihi Araştırmaları, Çev. İbrahim Kapaklıkaya, Anka
Yay. İstanbul 2005.
• Eşlik, Ali, İbn Sînâ’da Hikmetü’l-Meşrîkıyye Kavramı, Marmara
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul
2008.
• Fazlıoğlu, İhsan, “Osmanlı Coğrafyasında İlmî Hayatın Teşekkülü
ve Dâvûd el-Kayserî (656-660/1258-1261-751/1350)”, Uluslararası
Dâvûd el-Kayserî Sempozyumu Tebliğleri, Kayseri 1998, s.25-42.
• Fazlıoğlu, İhsan, “Türk Felsefe-Bilim Tarihi’nin Seyir Defteri (Bir
Önsöz)”, Dîvân İlmî Araştırmalar Dergisi, 2005/1, Yıl: 10, Sayı: 18,
s.1-57.
• Fazlıoğlu, İhsan, “Türkiye'de/Türkçede Felsefe: VII. Oturum”,
Türkiye'de/Türkçede Felsefe Üzerine Konuşmalar, Küre Yayınları,
İstanbul 2009.
• Gazzâlî, Tehâfut’ul FelâsifeFilozofların Tutarsızlığı, Çev. Mahmut
Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, Klasik Yay. İstanbul 2005.
• Gencer, Bedri, İslam’da Modernleşme: 1839-1939, Lotus Yay. Ankara
2008.
• Goichon, A. M. İbn Sînâ Felsefesi ve Ortaçağ Avrupasındaki Etkileri,
Çev. İsmail Yakıt, Ötüken Yay. İstanbul 1986.
• Griffel, Frank, “The Relationship Between Averroes and al-Ghazali
as it Presents Itself in Averroes' Early writings, Especially in his
Commentary on al-Ghazali's al-Mustasfa” In Medieval Philosophy and
the Classical Tradition in Islam, Judaism, and Christianity. Edited by
John Inglis, Richmond: Curzon Press, 2002. 51-63.
• Gutas, Dimitri, “İbn Sînâ’nın Meşrıkî Felsefesi: Mâhiyeti, İçeriği ve
Günümüze İntikali”, Çev. M. Cüneyt Kaya, Marmara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, sayı: 19, s. 185-205.
• Gutas, Dimitri, İbn Sînâ’nın Mirası, Çev. M. Cüneyt Kaya, Klasik Yay.
İstanbul 2004.
• Güçlü, A. Baki, “Epistemolojik Engel”, Felsefe Ansiklopedisi, Ed.
Ahmet Cevizci, E-Babil Yay. Ankara 2007.
• Güçlü, A. Baki, “Epistemolojik Kopuş”, Felsefe Ansiklopedisi, Ed.
Ahmet Cevizci, Ankara 2007.
• Isma‘il, Mahmud. Fî Naqd Hiwâr al-Masyrîq wa al-Maghrîb bayn
Hanafi wa al-Jâbiri. Ru’yah li al-Nasyr wa al- Tawzî‘, al-Qâhirah 2005.
• İbn Rüşd, Tehafut et-Tehafut, Dar’ul-Maşrık, Beyrut 1986.
• İbn Sînâ, Kitâbü’ş-Şifâ Metafizik II, Çev. Ekrem Demirli, Litera Yay.
İstanbul 2004.
• İbrahim, Hâmid Ali, el-Akl ve’l-Aklâniyye fi’l-Felsefeti’l-Arabiyye fî el-
Endelüs ve Tecelliyatühâ inde İbni Bâcce ve İbni Tufeyl ve İbni Rüşd,
Câmi’atü Dımaşk, Külliyyetü’l-Âdâb, (Yüksek Lisans Tezi), Dımaşk
1998.
• Keskin, İbrahim, “Arap/İslam Kültürünün Yapısalcı Analizinin İmkânı:
M. Â. Câbirî Örneği”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
2010, cilt: XIX, sayı: 1, s. 255-274
Keskin, İbrahim, Bir Yapısalcı Olarak Câbirî’de Din-Kültür İlişkisi,
(Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa
2009.
• Keskin, Keskin, İbrahim, “Çağdaş Arap Düşüncesinde Gelenek ve
Modernlik: Câbirî Örneği”,EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 16 Sayı: 50,
Kış 2012.
• Khan, M.S, “İbn Sina and Rationalism”, Reason and Tradition in Islam,
Ed. Mahmut Haq, Institute of Islamic Studies, Aligarh 1992, s.108-115.
• Koshul, Basit Bilal, “Ghazalî, Ibn Rushd and Islam’s Sojourn into
Modernity Comperative Analysis”, Islamic Studies, 43/2, 2004;
• Kugelgen, Anke von, “A Call for Rationalism: ‘Arab Averroists’ in
the Twentieth Century”, Alif: Journal of Comparative Poetics,Sayı: 16,
1996, s. 97-132.
• Kutluer, İlhan, “Makâmâtü’l-Ârifîn: İbn Sînâ Felsefesinde Mistik
Terminoloji Sorunu”, Uluslararası İbn Sina Sempozyumu, Bildiriler,
Kültür A.Ş. İstanbul 2008.
• Kutluer, İlhan, İslam’ı Klasik Çağında Felsefe Tasavvuru, İz Yay.
İstanbul 1996, s. 87.
• Küyel, Mübahat Türkel, “İbn Sînâ ve Mistik Denen Görüşler”, İbn Sînâ
Doğumunun Bininci Yılı Armağanı, Haz. Aydın Sayılı, Türk Tarih
Kurumu Yay. Ankara, 1984, s. 769-792.
• Laraui, Abdullah, Tarihselcilik ve Gelenek, Çev. Hasan Bacanlı, Vadi
Yay. Ankara 1993.
• Meddeb, Abdelwahab, İslamın Hastalığı, Çev. H. Bayrı, Metis Yay.
İstanbul 2005.
• Moosa, Ebrahim, Ghazālī and the Poetics of Imagination, The
University of North Carolina Press, United States of America 2005.
• Özdemir,Muhammet, “Alternatif Gazzâlî Epistemolojisi Okumaları
İçin Bir Deneme: Toplumsal Koşullu Bir Bağlamda ‘Cedel’ ve ‘Keşf’in
Anlamı”, Fırat Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 16, 2011.
• Özdemir,Muhammet, Gazzâlî’nin Tehâfütü’l-Felâsife Adlı Eserinde
“Üç Mesele”nin EleAlınışı ve İbn Sînâ’nın Görüşleriyle Mukayesesi,
Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Doktora Tezi),
İstanbul 2012.
• Renan, Ernest, Averroès et l’Averroïsme A. Durand, Paris 1852.
• Rouayheb, Khaled, Islamic Intellectual History in the Seventeenth
Century: Scholarly Currents in the Ottoman Empire and Maghreb,
Cambridge University Press, New York 2015.
• Salman Bashier, “The Long Shadow of Max Weber: The Notion of
Transcendence and the Spirit of Mystical Islam”, Journal of Levantine
Studies, Summer, No. 1, 2011.
• Sharabi,Hisham Bashir, Arab Intellectuals and the West, The Formative
Years:1875-1914, London1970.
• Sheehi, Stephan, The Foundations of Modern Arap Identity, University
Press of Florida, Gainesville, 2004.
• Sheridan, Alan, Micheal Foucault: The Will to Truth, London:
Tavistock Publications, 1980.
• Tamamy, Saud M. S. Averroes, Kant and the Origins of the
Enlightenment: Reason and Revelation in Arab Thought, I.B. Tauris,
London and New York 2014.
• Uludağ, Süleyman, “Tasavvuf Karşıtı Akımlar ve İbn Teymiye’nin
Tasavvuf Felsefesi”, İslâmiyât Dergisi. Sayı: 3, 1999.
• Ulukütük, Mehmet, Câbirî’de Din-Akıl İlişkisinin Epistemolojik
Analizi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Doktora
Tezi), Erzurum 2013.
• Ulukütük, Mehmet, “M. Â. el-Câbirî’ye Göre Arap-İslam Kültüründeki
Epistemolojik Sistemlerin Yapısal Krizinden Çıkışın İmkânı: Meşrikî
Felsefe Karşısında Mağribî Felsefe”,III. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar
Kongresi Bildiriler Kitabı - II (Felsefe-Tarih) 15-18 Mayıs 2014,
Sakarya, 2014, s. 39-55.
• Wahba, Mourad - Abousenna, Mona, Eds. Averroes and the
Enlightenment, NY: Prometheus Books, Amherst 1996.
• Wahyudi, Yudian, The Slogan “Back to the Qur'an and the Sunna”:
A Comparative. Study of the Responses of Hasan Hanafi, Muhammad
'Abid al-Jabiri and Nurcolish Madjid, -Ph.D., dissertation, McGill
University 2002.
FELSEFİ MİRASIMIZI BUGÜN YENİDEN NASIL TEMELLÜK EDEBİLİRİZ? CABİRİ'NİN İSLAM DÜŞÜNCESİ OKUMASI BAĞLAMINDA ELEŞTİREL BİR SORGULAMA
Faslı çağdaş düşünür Muhammed Âbid el-Câbirî (27 Aralık 1935-3
Mayıs 2010) akademik kariyerinin olgunlaşma aşamalarında geliştirdiği ve
ortaya attığı bazı kavramlarla İslam düşüncesi üzerine uzun soluklu analizlere
girişmiştir. Bu bağlamda o ilk aşamada Felsefî Mirasımız ve Biz adlı
eseriyle daha sonraki aşamada ise sınırları çok daha fazla geniş ve kapsamlı
olan Arap Aklının eleştirisi projesinde yapısalcı ve postyapısalcı felsefî
ve sosyolojik yaklaşımlardan da faydalanarak İslam düşüncesini beyan,
burhan ve irfan tasnifleri yaparak analiz etmeye çalışmıştır. Biz bu makalemizde
onun bu analizlerinde İbn Sinâ, Gazzâlî, İbn Rüşd ve on üçüncü
yüzyıl ve sonrası felsefi çalışmaları hakkındaki analizleri üzerinde durmak
istiyoruz. Çağdaş Arap düşüncesinde nahda söylemleri çerçevesinde
geliştirilen Halkatu’l-mefkude (kayıp halka) kavramlaştırmasının on üçüncü
yüzyılda İslam coğrafyasında felsefe çalışmalarının bittiğini ilan eden
anlayışın Câbirî tarafından da paylaşıldığı görülür. Ancak Câbirî felsefe
çalışmalarının belirtilen tarihten sonra neden, nasıl, hangi düzeyde bittiği
ile ilgili gerekçeleri ve analizleri çok tartışmalı olup özellikle Osmanlı düşünce
tarihindeki olgusal durumlarla çok da örtüşmemektedir. Hem onun
beyan, irfan ve burhan tasnifi hem de bunlar arasındaki krizin altıncı ve
yedinci yüzyıllarda başlayıp çağdaş döneme kadar sürdüğü yönündeki kanaatleri
tartışılmayı beklemektedir.
• Aktay, Yasin, “Aklın Sosyolojik Soykütüğü: Soy Akıldan Tarihsel ve
Toplumsal Akla Doğru”, Toplum ve Bilim, Sayı: 82, İstanbul 1999.
• Alper, Ömer Mahir, “İbn Rüşd’ün İbn Sina’yı Eleştirisi: el-Fark Beyne
re’yeyi’l-Hakimeyn”, Dîvân: İlmî Araştırmalar, 2001, cilt: VI, sayı: 10.
• Alpyağıl, Recep, “Dil Oyunları’ ve ‘Aile Benzerliği’ Analojilerinden
Meşşailerin Felsefe-Din Münasebetine Olan Katkılarını Yeniden
Yapılandırmaya Yol Çıkar mı?”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi, Sayı:11, Yıl, 2005.
• Alpyağıl, Recep, “El-İşârât ve’t-Tenbîhât’ın Dekonstrüksiyoncu
Okunuşu: Dekonstrüksiyoncu Bir İbn Sînâcılığa Doğru”, Uluslararası
İbn Sînâ Sempozyumu Bildiriler, 22-24 Mayıs, Cilt:2, İstanbul 2008. s.
143-152.
• Alpyağıl, Recep, “Faslu’l-Makâl’i Wittgensteincı Bir Bağlamda
Okumak” Uluslararası İbn Rüşd Sempozyumu, Sivas 2007.
• Alpyağıl, Recep, “İslam Düşüncesinin Bünyesinde Endülüs Vizyonunu
Öncelemek: Felsefî Mirasımız ve Biz Üzerine Eleştirel Notlar”,
İslamiyat Dergisi, 3, 2004.
• Arnaldez, Roger, Averroes: A Rationalist in Islam, University of Notre
Dame Press, Notre Dame 2000.
• Bâlî, İzzet,İtticâhü’l-İşrâkî fî Felsefeti İbn Sînâ, Dâru’l-Cil, Beyrut
1994.
• Câbirî, Muhammed Âbid, “Felsefe: Fennu siyâgati’l-mefahim”, eşşarku’l-
evsat, Sayı: 6619, Ocak 11, 1997.
• Câbirî, Muhammed Âbid, “Gazâlî Düşüncesinin Temel Unsurları ve
Çelişkileri”, Çev. M. Okumuş, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 2003, cilt: XLIV, sayı: 1, s. 399-413.
• Câbirî, Muhammed Âbid, Felsefî Mirasımız ve Biz, Çev. Said Aykut,
Kitabevi, İstanbul 2000.
• Câbirî, Muhammed Âbid, Tekvinu’l-Aqli’l-Arabî, Merkezu’s-
Sekafiyyi’l-Arabî, Beyrut 1991. Türkçesi; Arap/İslam Aklının Oluşumu,
Çev. İbrahim Akbaba, Kitabevi Yay. İstanbul 2001.
• Câbirî, Muhammed Âbid, Turas ve’l-Hadase, el-Merkezu’s-
Sekafiyyu’l-Arabî, Beyrut 1991.
• Cebbûrî,Velâ Mehdî Muhammed Hüseyin,Câbirî- Teveccühühu el-
Arabiyyü’l-İslâmiyyü ve Fikrühu’l-Felsefiyyü’l-Muasıru, (Doktora
Tezi), Bağdat Ünv. Edebiyat Fakültesi, Bağdat 2005.
• Cleveland, William, A History of The Modern Middle East, Westview,
Boulder, 1994.
• Daftary, Farhad, Muhalif İslamın 1400 Yılı İsmaililer: Tarih ve Kuram,
Çev. Ercüment Özkaya, Raslantı Yay. Ankara 2001.
• Davutoğlu, Ahmet, “İslam Düşünce Geleneğinin Temelleri, Oluşum
Süreci ve Yeniden Yorumlanması”, Divan İlmî Araştırmalar Dergisi,
1996/1, s. 1-44.
• Davutoğlu, Ahmet, “Takdim”, İslam Düşüncesi Tarihi, Ed. M.M. Şerif,
İnsan Yay. İstanbul 1990.
• Ebu-Rabi, Ibrahim M, “Modern Dünyada İslam Felsefesi: Arap
Dünyası”, Çev. Şamil Öcal, H. Tuncay Başoğlu), İslam Felsefesi
Tarihi, içinde, Ed. Seyyid Hüseyin Nasr, Oliver Leaman, Açılım Kitap,
İstanbul 2007.
• Ebu-Rabi, İbrahim, M Çağdaş Arap Düşüncesi-1967 Sonrası Arap
Entelektüel Tarihi Araştırmaları, Çev. İbrahim Kapaklıkaya, Anka
Yay. İstanbul 2005.
• Eşlik, Ali, İbn Sînâ’da Hikmetü’l-Meşrîkıyye Kavramı, Marmara
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul
2008.
• Fazlıoğlu, İhsan, “Osmanlı Coğrafyasında İlmî Hayatın Teşekkülü
ve Dâvûd el-Kayserî (656-660/1258-1261-751/1350)”, Uluslararası
Dâvûd el-Kayserî Sempozyumu Tebliğleri, Kayseri 1998, s.25-42.
• Fazlıoğlu, İhsan, “Türk Felsefe-Bilim Tarihi’nin Seyir Defteri (Bir
Önsöz)”, Dîvân İlmî Araştırmalar Dergisi, 2005/1, Yıl: 10, Sayı: 18,
s.1-57.
• Fazlıoğlu, İhsan, “Türkiye'de/Türkçede Felsefe: VII. Oturum”,
Türkiye'de/Türkçede Felsefe Üzerine Konuşmalar, Küre Yayınları,
İstanbul 2009.
• Gazzâlî, Tehâfut’ul FelâsifeFilozofların Tutarsızlığı, Çev. Mahmut
Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, Klasik Yay. İstanbul 2005.
• Gencer, Bedri, İslam’da Modernleşme: 1839-1939, Lotus Yay. Ankara
2008.
• Goichon, A. M. İbn Sînâ Felsefesi ve Ortaçağ Avrupasındaki Etkileri,
Çev. İsmail Yakıt, Ötüken Yay. İstanbul 1986.
• Griffel, Frank, “The Relationship Between Averroes and al-Ghazali
as it Presents Itself in Averroes' Early writings, Especially in his
Commentary on al-Ghazali's al-Mustasfa” In Medieval Philosophy and
the Classical Tradition in Islam, Judaism, and Christianity. Edited by
John Inglis, Richmond: Curzon Press, 2002. 51-63.
• Gutas, Dimitri, “İbn Sînâ’nın Meşrıkî Felsefesi: Mâhiyeti, İçeriği ve
Günümüze İntikali”, Çev. M. Cüneyt Kaya, Marmara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, sayı: 19, s. 185-205.
• Gutas, Dimitri, İbn Sînâ’nın Mirası, Çev. M. Cüneyt Kaya, Klasik Yay.
İstanbul 2004.
• Güçlü, A. Baki, “Epistemolojik Engel”, Felsefe Ansiklopedisi, Ed.
Ahmet Cevizci, E-Babil Yay. Ankara 2007.
• Güçlü, A. Baki, “Epistemolojik Kopuş”, Felsefe Ansiklopedisi, Ed.
Ahmet Cevizci, Ankara 2007.
• Isma‘il, Mahmud. Fî Naqd Hiwâr al-Masyrîq wa al-Maghrîb bayn
Hanafi wa al-Jâbiri. Ru’yah li al-Nasyr wa al- Tawzî‘, al-Qâhirah 2005.
• İbn Rüşd, Tehafut et-Tehafut, Dar’ul-Maşrık, Beyrut 1986.
• İbn Sînâ, Kitâbü’ş-Şifâ Metafizik II, Çev. Ekrem Demirli, Litera Yay.
İstanbul 2004.
• İbrahim, Hâmid Ali, el-Akl ve’l-Aklâniyye fi’l-Felsefeti’l-Arabiyye fî el-
Endelüs ve Tecelliyatühâ inde İbni Bâcce ve İbni Tufeyl ve İbni Rüşd,
Câmi’atü Dımaşk, Külliyyetü’l-Âdâb, (Yüksek Lisans Tezi), Dımaşk
1998.
• Keskin, İbrahim, “Arap/İslam Kültürünün Yapısalcı Analizinin İmkânı:
M. Â. Câbirî Örneği”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
2010, cilt: XIX, sayı: 1, s. 255-274
Keskin, İbrahim, Bir Yapısalcı Olarak Câbirî’de Din-Kültür İlişkisi,
(Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa
2009.
• Keskin, Keskin, İbrahim, “Çağdaş Arap Düşüncesinde Gelenek ve
Modernlik: Câbirî Örneği”,EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 16 Sayı: 50,
Kış 2012.
• Khan, M.S, “İbn Sina and Rationalism”, Reason and Tradition in Islam,
Ed. Mahmut Haq, Institute of Islamic Studies, Aligarh 1992, s.108-115.
• Koshul, Basit Bilal, “Ghazalî, Ibn Rushd and Islam’s Sojourn into
Modernity Comperative Analysis”, Islamic Studies, 43/2, 2004;
• Kugelgen, Anke von, “A Call for Rationalism: ‘Arab Averroists’ in
the Twentieth Century”, Alif: Journal of Comparative Poetics,Sayı: 16,
1996, s. 97-132.
• Kutluer, İlhan, “Makâmâtü’l-Ârifîn: İbn Sînâ Felsefesinde Mistik
Terminoloji Sorunu”, Uluslararası İbn Sina Sempozyumu, Bildiriler,
Kültür A.Ş. İstanbul 2008.
• Kutluer, İlhan, İslam’ı Klasik Çağında Felsefe Tasavvuru, İz Yay.
İstanbul 1996, s. 87.
• Küyel, Mübahat Türkel, “İbn Sînâ ve Mistik Denen Görüşler”, İbn Sînâ
Doğumunun Bininci Yılı Armağanı, Haz. Aydın Sayılı, Türk Tarih
Kurumu Yay. Ankara, 1984, s. 769-792.
• Laraui, Abdullah, Tarihselcilik ve Gelenek, Çev. Hasan Bacanlı, Vadi
Yay. Ankara 1993.
• Meddeb, Abdelwahab, İslamın Hastalığı, Çev. H. Bayrı, Metis Yay.
İstanbul 2005.
• Moosa, Ebrahim, Ghazālī and the Poetics of Imagination, The
University of North Carolina Press, United States of America 2005.
• Özdemir,Muhammet, “Alternatif Gazzâlî Epistemolojisi Okumaları
İçin Bir Deneme: Toplumsal Koşullu Bir Bağlamda ‘Cedel’ ve ‘Keşf’in
Anlamı”, Fırat Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 16, 2011.
• Özdemir,Muhammet, Gazzâlî’nin Tehâfütü’l-Felâsife Adlı Eserinde
“Üç Mesele”nin EleAlınışı ve İbn Sînâ’nın Görüşleriyle Mukayesesi,
Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Doktora Tezi),
İstanbul 2012.
• Renan, Ernest, Averroès et l’Averroïsme A. Durand, Paris 1852.
• Rouayheb, Khaled, Islamic Intellectual History in the Seventeenth
Century: Scholarly Currents in the Ottoman Empire and Maghreb,
Cambridge University Press, New York 2015.
• Salman Bashier, “The Long Shadow of Max Weber: The Notion of
Transcendence and the Spirit of Mystical Islam”, Journal of Levantine
Studies, Summer, No. 1, 2011.
• Sharabi,Hisham Bashir, Arab Intellectuals and the West, The Formative
Years:1875-1914, London1970.
• Sheehi, Stephan, The Foundations of Modern Arap Identity, University
Press of Florida, Gainesville, 2004.
• Sheridan, Alan, Micheal Foucault: The Will to Truth, London:
Tavistock Publications, 1980.
• Tamamy, Saud M. S. Averroes, Kant and the Origins of the
Enlightenment: Reason and Revelation in Arab Thought, I.B. Tauris,
London and New York 2014.
• Uludağ, Süleyman, “Tasavvuf Karşıtı Akımlar ve İbn Teymiye’nin
Tasavvuf Felsefesi”, İslâmiyât Dergisi. Sayı: 3, 1999.
• Ulukütük, Mehmet, Câbirî’de Din-Akıl İlişkisinin Epistemolojik
Analizi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Doktora
Tezi), Erzurum 2013.
• Ulukütük, Mehmet, “M. Â. el-Câbirî’ye Göre Arap-İslam Kültüründeki
Epistemolojik Sistemlerin Yapısal Krizinden Çıkışın İmkânı: Meşrikî
Felsefe Karşısında Mağribî Felsefe”,III. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar
Kongresi Bildiriler Kitabı - II (Felsefe-Tarih) 15-18 Mayıs 2014,
Sakarya, 2014, s. 39-55.
• Wahba, Mourad - Abousenna, Mona, Eds. Averroes and the
Enlightenment, NY: Prometheus Books, Amherst 1996.
• Wahyudi, Yudian, The Slogan “Back to the Qur'an and the Sunna”:
A Comparative. Study of the Responses of Hasan Hanafi, Muhammad
'Abid al-Jabiri and Nurcolish Madjid, -Ph.D., dissertation, McGill
University 2002.
Ulukütük, M. (2016). FELSEFİ MİRASIMIZI BUGÜN YENİDEN NASIL TEMELLÜK EDEBİLİRİZ? CABİRİ’NİN İSLAM DÜŞÜNCESİ OKUMASI BAĞLAMINDA ELEŞTİREL BİR SORGULAMA. Felsefe Dünyası(63), 76-115.