Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAPAY ZEKÂ VE ETİK İLİŞKİSİ

Yıl 2019, Sayı: 70, 81 - 99, 15.12.2019

Öz

Zekâ üzerine yapılan araştırmalar ve tartışmalar net bir sonuca ulaşamamış olsa da zekânın ne oluğu üzerine birçok görüş belirtilmiştir. Zekâ insanın düşünme, akılyürütme, objektif gerçekleri algılama, yargılama ve sonuç çıkarma yeteneklerinin tamamı, anlak, dirayet, feraset olarak tanımlanır. Yapay zekâ ise insan zekâsının ileri teknoloji ile kopyalanmış hali, mantıklı ve matematiksel kararlar verebilen teknoloji sistemidir. Günümüzde yapay zekâ sistemleri milli savunma, hukuki sistemler, bankacılık ve veri toplama merkezleri gibi doğrudan sosyal boyutlara sahip olan bilişsel işlerde kullanılmaktadır. Yapay zekâ doğrudan insanla ve toplumsal yaşamla ilişkili olması bakımından etik çerçevede incelenmelidir. Bugün ve geçmişte insan doğanın ve diğer canlıların varlığının korunmasında her zaman sorumluluk sahibi olmuştur. Bugün de yapay zekâ teknolojilerinde etik problemleri göz önünde bulundurmak insanın sorumluluğundadır.

Kaynakça

  • • Asimow, Isaac. Ben Robot, çev. Ekin Odabaş. İstanbul: İthaki yayınları, 2016.
  • • Aladağ, Emre, https://www.emrealadag.com/makine-ogrenmesi-nedir.html, (Erişim: 20.03.20)
  • • Aydın, Ali Orhan. Yapay Zekâ: Bütünleşik Bilişe Doğru. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, 2013.
  • • Dedeoğlu, Gözde. “Bilişim Toplumunda Etik Sorunlar”, [Bildiri], II. Uygulamalı Etik- Kongresi, 18-20 Ekim 2006, Ankara.
  • • Dore, Fatma. “Güçlü Yapay Zekâya Karşı Çin Odası Argümanı”. Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 14, Sayı: 1, 2012, 23-38.
  • • Ersoy, Çağlar. Robotlar, Yapay Zekâ ve Hukuk. İstanbul: On iki Levha Yay., 2018.
  • • Ethics Advisory Group Report 2018:, https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/ 18-01-25_eag_report_en.pdf (E.T: 27.09.19).
  • • Floridi, L.; AI4People’s Ethical Framework for a Good AI Society: Opportunities, Risks, Princip-les, and Recommendations, https://www.eismd.eu/wp content/uploads/ 2019/03/AI4People%E2%80%99s-Ethical-Framework-for-a-Good-AI-Society. pdf (E.T.27.09.10)
  • • Floridi, L.(ed.), The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era, p.7, Heidelberg Spirnger Open, 2009.
  • • Koyuncu, Merve. “Çağdaş Zihin Felsefesinde Yapay Zekâ Tartışmaları Turing Testi ve Yansımaları”. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • • Kuçuradi, İonna. Yüzyılımızda İnsan Felsefesi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 1987.
  • • Penrose, Roger. Bilgisayar ve Zekâ, çev. Tekin Dereli. İstanbul: TÜBİTAK Yayınları, 2004.
  • • Pirim, Harun. “Yapay Zekâ”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi Cilt: 1, Sayı: 1, (2006), 81-93.
  • • Ryle, Gilbert. Zihin Kavramı, çev. Sara Çelik. , İstanbul: Doruk Yayınevi, 2011.
  • • Sayan, Erdinç. “Analitik Zihin Felsefesinin Temel Problemleri”. Kaygı Sayı: 19, (2012), 37-54.
  • • Searle, John R. Zihnin Yeniden Keşfi, çev. Muhittin Macit. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2004.
  • • Saygılı, Serdar. “Paul K. Feyerabend’in Bilim Anlayışı: Çoğulcu Bilim Kuramı”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 15, (2011), 83-94.
  • • Shaffer, Jerome. Zihin Felsefesi, çev. Turan Koç. İstanbul: İz Yayıncılık, 1991. 99 felsefe dünyası Yapay Zekâ ve Etik İlişkisi
  • • Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr, (Erişim: 25.04.2018).
  • • Tahça, Mehmet. “Felsefi Açıdan Yapay Zekâ”. Yayımlanmış yüksel lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • • Uyar, Tevfik. “Ya Yapay Ahlak?”. İstanbul Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları Sayı: 75, 2017, 18-20.
  • • Whitby, Blay. Yapay Zekâ: Yeni Başlayanlar İçin Kılavuz, çev. Çiğdem Karabağlı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2005.

Relationship Between Artificial Intelligence and Ethics

Yıl 2019, Sayı: 70, 81 - 99, 15.12.2019

Öz

Although the researches and discussions on intelligence have not reached a clear result, many opinions have been given about what intelligence is. Intelligence is defined as the ability of people to reason, to reason, to perceive objective facts, to judge and to draw conclusions. Artificial intelligence is the state of the art technology, which is a copy of human intelligence with advanced technology, which can make logical and mathematical decisions. Today, artificial intelligence systems are used in cognitive tasks that have direct social dimensions such as national defense, legal systems, banking and data collection center. Artificial intelligence should be studied ethically in terms of being directly related to human and social life. Today and in the past it has always been responsible for the preservation of the existence of human nature and other living things. Today, it is human responsibility to consider ethical problems in artificial intelligence technologies.

Kaynakça

  • • Asimow, Isaac. Ben Robot, çev. Ekin Odabaş. İstanbul: İthaki yayınları, 2016.
  • • Aladağ, Emre, https://www.emrealadag.com/makine-ogrenmesi-nedir.html, (Erişim: 20.03.20)
  • • Aydın, Ali Orhan. Yapay Zekâ: Bütünleşik Bilişe Doğru. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, 2013.
  • • Dedeoğlu, Gözde. “Bilişim Toplumunda Etik Sorunlar”, [Bildiri], II. Uygulamalı Etik- Kongresi, 18-20 Ekim 2006, Ankara.
  • • Dore, Fatma. “Güçlü Yapay Zekâya Karşı Çin Odası Argümanı”. Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 14, Sayı: 1, 2012, 23-38.
  • • Ersoy, Çağlar. Robotlar, Yapay Zekâ ve Hukuk. İstanbul: On iki Levha Yay., 2018.
  • • Ethics Advisory Group Report 2018:, https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/ 18-01-25_eag_report_en.pdf (E.T: 27.09.19).
  • • Floridi, L.; AI4People’s Ethical Framework for a Good AI Society: Opportunities, Risks, Princip-les, and Recommendations, https://www.eismd.eu/wp content/uploads/ 2019/03/AI4People%E2%80%99s-Ethical-Framework-for-a-Good-AI-Society. pdf (E.T.27.09.10)
  • • Floridi, L.(ed.), The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era, p.7, Heidelberg Spirnger Open, 2009.
  • • Koyuncu, Merve. “Çağdaş Zihin Felsefesinde Yapay Zekâ Tartışmaları Turing Testi ve Yansımaları”. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • • Kuçuradi, İonna. Yüzyılımızda İnsan Felsefesi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 1987.
  • • Penrose, Roger. Bilgisayar ve Zekâ, çev. Tekin Dereli. İstanbul: TÜBİTAK Yayınları, 2004.
  • • Pirim, Harun. “Yapay Zekâ”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi Cilt: 1, Sayı: 1, (2006), 81-93.
  • • Ryle, Gilbert. Zihin Kavramı, çev. Sara Çelik. , İstanbul: Doruk Yayınevi, 2011.
  • • Sayan, Erdinç. “Analitik Zihin Felsefesinin Temel Problemleri”. Kaygı Sayı: 19, (2012), 37-54.
  • • Searle, John R. Zihnin Yeniden Keşfi, çev. Muhittin Macit. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2004.
  • • Saygılı, Serdar. “Paul K. Feyerabend’in Bilim Anlayışı: Çoğulcu Bilim Kuramı”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 15, (2011), 83-94.
  • • Shaffer, Jerome. Zihin Felsefesi, çev. Turan Koç. İstanbul: İz Yayıncılık, 1991. 99 felsefe dünyası Yapay Zekâ ve Etik İlişkisi
  • • Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr, (Erişim: 25.04.2018).
  • • Tahça, Mehmet. “Felsefi Açıdan Yapay Zekâ”. Yayımlanmış yüksel lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • • Uyar, Tevfik. “Ya Yapay Ahlak?”. İstanbul Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları Sayı: 75, 2017, 18-20.
  • • Whitby, Blay. Yapay Zekâ: Yeni Başlayanlar İçin Kılavuz, çev. Çiğdem Karabağlı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2005.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arslan, Yağmur Topakkaya, Eyibaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 70

Kaynak Göster

APA Topakkaya, Eyibaş, A. Y. (2019). YAPAY ZEKÂ VE ETİK İLİŞKİSİ. Felsefe Dünyası(70), 81-99.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.