There are many physical, psychological, and social factors that have an impact on the decision-making process. Subjective cognitive factors that affect this process are called cognitive biases. Cognitive biases can impede people from making the right decisions by affecting their objective behavior in decision-making. This situation comes to the fore, especially in financial investment decisions and investors move away from making optimal decisions due to various cognitive biases. Culture has a significant impact on the way of life and thinking of people living in a country. The cultural characteristics of the country may have an impact on the prominence of different cognitive biases. In this study, the relationship between cultural dimensions and cognitive biases was examined in terms of individual financial investments in Türkiye.
Karar verme sürecini etkileyen birçok fiziksel, psikolojik ve sosyal faktör vardır. Bu süreç üzerinde etkili olan sübjektif bilişsel faktörlere bilişsel önyargılar denir. Bilişsel önyargılar, insanların karar vermedeki nesnel davranışlarını etkileyerek doğru kararlar vermelerini engelleyebilmektedir. Bu durum özellikle finansal yatırım kararlarında ön plana çıkmakta ve çeşitli bilişsel önyargılar nedeniyle yatırımcılar optimal karar vermekten uzaklaşmaktadır. Kültür, bir ülkede yaşayan insanların yaşam biçimleri ve düşünceleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Ülkenin kültürel özellikleri farklı bilişsel önyargıların öne çıkmasında etkili olabilir. Bu çalışmada kültürün boyutları ile bilişsel önyargılar arasındaki ilişki Türkiye'deki bireysel finansal yatırımlar açısından incelenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Finans, Finans ve Yatırım (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |