Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL BANKACILIK ETKİLEŞİMİYLE TÜRKİYE KATILIM BANKACILIĞI: 2020 – 2023 DÖNEMİ ANALİZ VE DEĞERLENDİRME

Yıl 2024, , 124 - 134, 30.06.2024
https://doi.org/10.29106/fesa.1439878

Öz

Katılım bankacılığı İslami prensipler doğrultusunda çalışan bankacılık türlerinden birisidir. Bilindiği üzere günümüzde bankacılık sektörü teknoloji yoğun sektörlerin başında gelmektedir. Katılım bankacılığının sağlıklı ve sürdürülebilir şekilde gelişmesi ve dijital dönüşümünün sağlanması, dünya finans sektöründe olduğu gibi Türkiye’de de hız kazanmaktadır. Dijital bankacılıkta öne çıkan unsurlar ise; mobil bankacılık kullanımı, çağrı merkezi istatistikleri, toplam dijital müşteri sayısı, işlem hacmi ve katılım bankalarının işlem dağılımlarıdır. Bu çalışmada Türkiye Katılım Bankacılığı dijital analizinin ve değerlendirilmesinin yapılması amaçlanmıştır. Böylece katılım bankacılığında gelecek trendlerinin yakalanması, sürdürülebilirliğin sağlanması ve stratejik planlama analizleri çok daha verimli kurgulanabilecektir. Analizler 2020-2023 dönemini kapsamaktadır. Analiz döneminin pandeminin başlangıç yılına denk gelmesi, pandemi sonrası hız kazanan dijital görünümün, katılım bankacılığına etkileri açısından da anlamlıdır. Örneğin uzaktan müşteri edinim istatistiklerinde kazanılan müşteri sayısı 2021 yılının son ayında 23.618 iken; 2023 yılının 9. ayında 58.594 ile oransal olarak %148’lik bir artışa tekabül etmektedir. Dijital bankacılık aktif müşteri kullanımı sadece mobil bankacılıkta 2020’nin 2. döneminde %81,36 iken; 2023 yılı 2. döneminde % 7,5 artışla %88,86 olmuştur. Sonuç olarak bu çalışma ile ilerleyen dönemlerde katılım bankacılığının daha da yaygınlaşabileceği ve konvansiyonel bankalarla rekabetin dijitalleşme alanında farklı bir boyut kazanması beklenmektedir

Kaynakça

  • ÇONKAR, K. (2018). Para Vakıflarından Katılım Bankalarına Türkiye’de Riba’dan Kaçınma Çabaları. Ulusal Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 109-138.
  • ERDOĞAN, S. , GEDİKLİ, A. , YILDIRIM, S. , YILDIRIM, D. Ç. , YILMAZ G, S. , HOBİKOĞLU, H. , E. ve ERDOĞAN, F. (2020 (41)). An Investigation of Participation Banking Performance in Turkey From Costumer Perspective:. Bilimname, 1095-1127.
  • JOHAR, R. S. ; SUHARTANTO, D. (2019). Tha Adoption of Online Internet Banking in Islamic Banking Industry. IOP Cenference Series: Material Science and Engineering, 662(3), 1 - 7. doi:10.1088/1757-899X/662/3/032032
  • JOSHİ, D ; PARIHAR, S. (2017). Digitalization & Customer Perception towards the Banking Services. Aweshkar (A Peer Reviewed Research Journal), 133-141.
  • KAYAHAN, C., & GÖRKAŞ, İ. (2018). Para Vakfından Mal Vakfına Dönüşüm: Nedenler ve Sonuçlar. Düşünce Dünyasında Türkiz, 91 - 107.
  • KAYAHAN, C., GÖRKAŞ, İ., & ÖNK, H. (2016, Aralık). Osmanlı Dönemi Para Vakıflarıyla Günümüz Katılım Bankalarının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(Afro-Avrasya Özel Sayısı), 70 - 90.
  • KHAN, Y. (2019). An Essential Review of Internet Banking Services in Developing Countries. e-Finanse, 15, s. 74.
  • LZAO, Z., CHEUNG, M. T. (2002). Internet-based e-banking and consumer attitudes: an empirical study. Informatioon & management, 283-295.
  • ÖZCAN, T. (2008). Osmanlı Toplumuna Özgü Bir Finansman Modeli: Para. Çerçeve, İslam Ülkeleri Arasında Ekonomik İşbirliği Dosyası, 124 - 128.
  • ÖZCAN, T. (2003). Osmanlı Para Vakıfları: Kanuni Dönemi Üsküdar Örneği. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • RAHMAYATI. (2021). Competition Strategy in the Islamic Banking Industry: An Empirical Review. International Journal of Business, Economics and Social Development, 2, 65-71.
  • SERPAM. (2013). İslami Finans. Sermaye Piyasaları Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • SUGÖZÜ, İ. (2017). “İslam Ekonomisi ve Adil Ekonomik Düzen”. Turkish Studies Academic Journals(12 (8)), 185-210.
  • TAKAN, M. (2001). Bankacılık Teori, Uygulama ve Yöntem. Adana: Nobel Kitabevi.
  • YILDIRIM, D.Ç. YILDIRIM, S. (2018). İslami Bankacılık Sistemine Genel Bir Bakış. In S. K. Editörler: İlhan Eroğlu. Ekin Yayın.
  • YILDIRIM, S ; YILDIRIM, D ,Ç. (2022). İslami Bankacılık Sektöründe Dijital Dönüşüm ve Adaptasyon: Türkiye Örneği. Kapanaltı Muhasebe Finans Ekonomi Dergisi(1), 81.
  • YILDIRIM, S; YILDIRIM, D. Ç. (2022). İslami Bankacılık Sektöründe Dijital Dönüşüm ve Adaptasyon: Türkiye Örneği. Kapanaltı Muhasebe Finans Eknomi Dergisi-(1), 73-84.

TURKISH PARTICIPATION BANKING WITH THE IMPACT OF DIGITAL BANKING: 2020 - 2023 PERIOD ANALYSIS AND EVALUATION

Yıl 2024, , 124 - 134, 30.06.2024
https://doi.org/10.29106/fesa.1439878

Öz

Participation banking is one of the banking types operating in line with Islamic principles. As is known, the banking sector is one of the most technology-intensive sectors today. The healthy and sustainable development and digital transformation of participation banking is gaining momentum in Turkey as in the global financial sector. The prominent factors in digital banking are mobile banking usage, call centre statistics, total number of digital customers, transaction volume and transaction distribution of participation banks. In this study, it is aimed to make a digital analysis and evaluation of Turkish Participation Banking. Thus, capturing future trends in participation banking, ensuring sustainability and strategic planning analyses can be designed much more efficiently. The analyses cover the period 2020-2023. The fact that the analysis period coincides with the beginning of the pandemic is also meaningful in terms of the effects of the digital outlook, which gained momentum after the pandemic, on participation banking. For example, while the number of customers acquired in remote customer acquisition statistics was 23,618 in the last month of 2021, it corresponds to a proportional increase of 148% with 58,594 in the 9th month of 2023. While digital banking active customer usage was 81.36% only in mobile banking in the 2nd period of 2020, it was 88.86% with an increase of 7.5% in the 2nd period of 2023. As a result of this study, it is expected that participation banking will become more widespread in the future and competition with conventional banks will gain a different dimension in the field of digitalisation.

Kaynakça

  • ÇONKAR, K. (2018). Para Vakıflarından Katılım Bankalarına Türkiye’de Riba’dan Kaçınma Çabaları. Ulusal Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 109-138.
  • ERDOĞAN, S. , GEDİKLİ, A. , YILDIRIM, S. , YILDIRIM, D. Ç. , YILMAZ G, S. , HOBİKOĞLU, H. , E. ve ERDOĞAN, F. (2020 (41)). An Investigation of Participation Banking Performance in Turkey From Costumer Perspective:. Bilimname, 1095-1127.
  • JOHAR, R. S. ; SUHARTANTO, D. (2019). Tha Adoption of Online Internet Banking in Islamic Banking Industry. IOP Cenference Series: Material Science and Engineering, 662(3), 1 - 7. doi:10.1088/1757-899X/662/3/032032
  • JOSHİ, D ; PARIHAR, S. (2017). Digitalization & Customer Perception towards the Banking Services. Aweshkar (A Peer Reviewed Research Journal), 133-141.
  • KAYAHAN, C., & GÖRKAŞ, İ. (2018). Para Vakfından Mal Vakfına Dönüşüm: Nedenler ve Sonuçlar. Düşünce Dünyasında Türkiz, 91 - 107.
  • KAYAHAN, C., GÖRKAŞ, İ., & ÖNK, H. (2016, Aralık). Osmanlı Dönemi Para Vakıflarıyla Günümüz Katılım Bankalarının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(Afro-Avrasya Özel Sayısı), 70 - 90.
  • KHAN, Y. (2019). An Essential Review of Internet Banking Services in Developing Countries. e-Finanse, 15, s. 74.
  • LZAO, Z., CHEUNG, M. T. (2002). Internet-based e-banking and consumer attitudes: an empirical study. Informatioon & management, 283-295.
  • ÖZCAN, T. (2008). Osmanlı Toplumuna Özgü Bir Finansman Modeli: Para. Çerçeve, İslam Ülkeleri Arasında Ekonomik İşbirliği Dosyası, 124 - 128.
  • ÖZCAN, T. (2003). Osmanlı Para Vakıfları: Kanuni Dönemi Üsküdar Örneği. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • RAHMAYATI. (2021). Competition Strategy in the Islamic Banking Industry: An Empirical Review. International Journal of Business, Economics and Social Development, 2, 65-71.
  • SERPAM. (2013). İslami Finans. Sermaye Piyasaları Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • SUGÖZÜ, İ. (2017). “İslam Ekonomisi ve Adil Ekonomik Düzen”. Turkish Studies Academic Journals(12 (8)), 185-210.
  • TAKAN, M. (2001). Bankacılık Teori, Uygulama ve Yöntem. Adana: Nobel Kitabevi.
  • YILDIRIM, D.Ç. YILDIRIM, S. (2018). İslami Bankacılık Sistemine Genel Bir Bakış. In S. K. Editörler: İlhan Eroğlu. Ekin Yayın.
  • YILDIRIM, S ; YILDIRIM, D ,Ç. (2022). İslami Bankacılık Sektöründe Dijital Dönüşüm ve Adaptasyon: Türkiye Örneği. Kapanaltı Muhasebe Finans Ekonomi Dergisi(1), 81.
  • YILDIRIM, S; YILDIRIM, D. Ç. (2022). İslami Bankacılık Sektöründe Dijital Dönüşüm ve Adaptasyon: Türkiye Örneği. Kapanaltı Muhasebe Finans Eknomi Dergisi-(1), 73-84.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Katılım Bankacılığı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cantürk Kayahan 0000-0003-4777-1470

Kübra Gülal 0009-0009-0108-9813

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2024
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kayahan, C., & Gülal, K. (2024). TURKISH PARTICIPATION BANKING WITH THE IMPACT OF DIGITAL BANKING: 2020 - 2023 PERIOD ANALYSIS AND EVALUATION. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 124-134. https://doi.org/10.29106/fesa.1439878