Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’NİN UFRS YOLCULUĞU VE MUHASEBE EĞİTİMİNE ETKİLERİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 284 - 292, 30.06.2025
https://doi.org/10.29106/fesa.1659196

Öz

IASB tarafından yayımlanan UFRS'lerin yüksek kalitede bir uluslararası finansal standartlar seti oluşturması hedeflenmekte ve sınır ötesi yatırım engellerini ortadan kaldırmak, finansal raporları kalitesini arttırmak, sermaye maliyetini düşürmek gibi sağladığı faydalar göz önüne alındığında günümüzde birçok ülke tarafından uygulanmaktadır. Türkiye’de ise muhasebe standartları açısından en önemli adımlardan biri 1994 yılında TÜRMOB bünyesinde 60 üyeli Türkiye Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu’nun (TMUDESK) oluşturulmasıdır. 1994 yılında finansal raporlama sistemini değiştirmek için adım atmaya başlayan Türkiye günümüzde UFRS ile yakınsama sürecinde önemli ilerlemeler kaydetmiş durumdadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin UFRS yakınsama sürecini incelemek ve Türkiye’den çeşitli üniversitelerin seçilen fakültelerinden, yetişen yeni muhasebecilerin eğitim ve öğretiminde bu süreçte karşılaştıkları akademik sorunlar ile ilgili girdi sunmaktır. Bu amaçla, yarı yapılandırılmış mülakat yöntemine dayalı anket çalışması ile akademisyenlerin Türkiye UFRS sürecine ilişkin neyin işe yarayıp neyin yaramadığına dair tavsiye, öneri ve görüşlerinden oluşan bir çalışma yapılmıştır. Sonuç olarak, bu bulguların öğrencilerini finansal muhasebe mesleğinin uluslararası yönleri için hazırlayan eğitimciler için yararlı bir girdi olarak hizmet edeceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akyüz, F; Yeşil, T. (2017). TFRS Açısından Muhasebe Meslek Mensuplarına Yönelik Yapılmış Olan Akademik Çalışmaların Değerlendirilmesi, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ss. 77-95.
  • Altunay, E., Oral, G., & Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim Kurumlarında Mobbing Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Brown, P. (2011). “International Financial Reporting Standards: what are the benefits?”, Accounting and Business Research,41(3). Ss. 269-285. DOI: 10.1080/00014788.2011.569054
  • Carvalho, L. N., & Salotti, B. M. (2012). “Adoption Of IFRS İn Brazil And The Consequences To Accounting Education”, Issues in Accounting Education, 28(2), 235-242.
  • Clay, M. E. (2013), “Incorporating International Financial Reporting Standards: IFRS in the accounting curriculum”, Proceedings of the Northeast Business & Economic Association, pp.35-39.
  • Coetzee, S. A., & Schmulian, A. (2012). “The Effect of IFRS Adoption On Financial Reporting Pedagogy In South Africa”, Issues in Accounting Education, 28(2), 243-251.
  • Çil Koçyiğit, S.; Güngör Tanç, Ş. (2017). Türkiye’deki Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim Programlarında Yer Alan Muhasebe Standartları Dersleri Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış, (50), ss. 57-58.
  • Daştan, A., & Bellikli, U. (2016). Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Eğitiminde İdeali Arayış: Türkiye'de Bir Araştırma. 35. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 45-84). K.K.T.C.: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İşletme Bölümü.
  • Duruer, S., Akbaş, H. E., & Zeytinoğlu, E. (2016). Uluslararası Finansal Raporlama Standartları ve Türkiye'de Muhasebe Eğitimi Veren Akademisyenlerin Görüşleri Üzerine Bir İnceleme. 35. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 125-148). K.K.T.C.: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İşletme Bölümü.
  • Eren, T., Alkan, A. Tunga (2021). Lisans Programlarında Öğretilen Muhasebe Standartları Dersi Üzerine Bir İnceleme: Türkite Örneği. 39. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 372-383). Burdur. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Gökçen, G., Ataman, B., Cebeci, Y., & Cavlak, H. (2015). Türkiye'deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(44), 121-145.
  • Jackling, B., de Lange, P. A.; Natoli, R. (2013). “Transitioning To IFRS İn Australian Classrooms: Impact On Teaching Approaches”, Issues in Accounting Education, 28(2), 263-275.
  • Kocamaz, H. (2014). “Uluslararası muhasebe standartlarının dünyada ve Türkiye’de oluşum ve gelişim süreci”. KSÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, ss. 105-120.
  • Nie, P.; Collins, A. B.; Wang, S. (2013). “China’s Progress with IFRS Convergence: Interviews with Chinese Professors”, Issues in Accounting Education, Vol: 28., No:2, ss. 277-290.
  • Munter, P.; Reckers, P. M. (2010). “Uncertainties And Budget Shortfalls Hamper Curriculum Progress On IFRS”, Issues in Accounting Education, 25(2), 189-198.
  • Sarı Özgün, H. (2018, Ocak). Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları Çerçevesinde Uluslararası Finansal Raporlama Standartları'nın Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Adım Üniversiteleri'nde Bir Uygulama. 16. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Taştan, H. ve Doğan, S. (2022). BOBİ FRS Kapsamında Tarımsal Faaliyetlerin İncelenmesi ve TMS-41 Tarımsal Faaliyetler Standardı ile Karşılaştırması, Mali Çözüm Dergisi, 32(170), 45-64.
  • Tan, A., Chatterjee, B.; Bolt, S. (2014). “The Rigour Of IFRS Education in The USA: Analysis, Reflection And Innovativeness”. Accounting Education, 23(1), 54-70.
  • Temiz, H., Acar, M., & İpçi, M. Ö. (2016). Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarının (UFRS) Muhasebe Eğitimi Açısından İncelenmesi Ankara Örneği. 35. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 105-121). K.K.T.C.: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İşletme Bölümü.
  • Thomas, J. (2009). “Convergence: Businesses And Business Schools Prepare For IFRS”, Issues in Accounting Education, 24(3), 369-376.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zhu, H., Rich, K. T., Michenzi, A. R.; Cherubini, J. (2011). “User-Oriented IFRS Education İn İntroductory Accounting At US Academic İnstitutions: Current Status And İnfluencing Factors”, Issues in Accounting Education, 26(4), 725-750.
  • İnternet Kaynakları
  • https://www.ifrs.org/groups/international-accounting-standards-board/, (Erişim Tarihi: 22.02.2025)
  • KGK (2023). Küçük ve Mikro İşletmeler için Finansal Raporlama Standardı (KÜMİ FRS). https://www.kgk.gov.tr/DynamicContentDetail/11692/Küçük-ve-Mikro-İşletmeler-için-Finansal-Raporlama-Standardı-(KÜMİ-FRS) , (Erişim Tarihi: 07.05.2025)

TURKEY'S JOURNEY TO THE EFFECTS OF IFRS AND ACCOUNTING EDUCATION

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 284 - 292, 30.06.2025
https://doi.org/10.29106/fesa.1659196

Öz

IFRSs issued by the IASB are aimed at setting a high-quality set of international financial standards and are currently being implemented by many countries today, taking into account the benefits of eliminating cross-border investment barriers, improving the quality of financial reports, and reducing capital costs. In Turkey, one of the most important steps in terms of accounting standards is the formation of the Turkey Accounting and Auditing Standards Board (TMUDESK) with 60 member in 1994 organized by TURMOB. Turkey began to take steps to change the financial reporting system in 1994, today it has already made significant progress in the process of convergence with IFRS. The aim of this study is to investigate the IFRS convergence process in Turkey and selected faculty from various universities in Turkey, grows in new education and training of accountants to provide input regarding academic issues they face in the process. For this purpose, semi-structured interviews with academics survey methods based on recommendation as to whether Turkey wounds of what works and what related to the IFRS process is carried out a study of the opinions and suggestions. As a result, it is thought that these findings will serve as a useful input for educators who prepare their students for the international aspects of the financial accounting profession.

Kaynakça

  • Akyüz, F; Yeşil, T. (2017). TFRS Açısından Muhasebe Meslek Mensuplarına Yönelik Yapılmış Olan Akademik Çalışmaların Değerlendirilmesi, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ss. 77-95.
  • Altunay, E., Oral, G., & Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim Kurumlarında Mobbing Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Brown, P. (2011). “International Financial Reporting Standards: what are the benefits?”, Accounting and Business Research,41(3). Ss. 269-285. DOI: 10.1080/00014788.2011.569054
  • Carvalho, L. N., & Salotti, B. M. (2012). “Adoption Of IFRS İn Brazil And The Consequences To Accounting Education”, Issues in Accounting Education, 28(2), 235-242.
  • Clay, M. E. (2013), “Incorporating International Financial Reporting Standards: IFRS in the accounting curriculum”, Proceedings of the Northeast Business & Economic Association, pp.35-39.
  • Coetzee, S. A., & Schmulian, A. (2012). “The Effect of IFRS Adoption On Financial Reporting Pedagogy In South Africa”, Issues in Accounting Education, 28(2), 243-251.
  • Çil Koçyiğit, S.; Güngör Tanç, Ş. (2017). Türkiye’deki Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim Programlarında Yer Alan Muhasebe Standartları Dersleri Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış, (50), ss. 57-58.
  • Daştan, A., & Bellikli, U. (2016). Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Eğitiminde İdeali Arayış: Türkiye'de Bir Araştırma. 35. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 45-84). K.K.T.C.: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İşletme Bölümü.
  • Duruer, S., Akbaş, H. E., & Zeytinoğlu, E. (2016). Uluslararası Finansal Raporlama Standartları ve Türkiye'de Muhasebe Eğitimi Veren Akademisyenlerin Görüşleri Üzerine Bir İnceleme. 35. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 125-148). K.K.T.C.: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İşletme Bölümü.
  • Eren, T., Alkan, A. Tunga (2021). Lisans Programlarında Öğretilen Muhasebe Standartları Dersi Üzerine Bir İnceleme: Türkite Örneği. 39. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 372-383). Burdur. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Gökçen, G., Ataman, B., Cebeci, Y., & Cavlak, H. (2015). Türkiye'deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(44), 121-145.
  • Jackling, B., de Lange, P. A.; Natoli, R. (2013). “Transitioning To IFRS İn Australian Classrooms: Impact On Teaching Approaches”, Issues in Accounting Education, 28(2), 263-275.
  • Kocamaz, H. (2014). “Uluslararası muhasebe standartlarının dünyada ve Türkiye’de oluşum ve gelişim süreci”. KSÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, ss. 105-120.
  • Nie, P.; Collins, A. B.; Wang, S. (2013). “China’s Progress with IFRS Convergence: Interviews with Chinese Professors”, Issues in Accounting Education, Vol: 28., No:2, ss. 277-290.
  • Munter, P.; Reckers, P. M. (2010). “Uncertainties And Budget Shortfalls Hamper Curriculum Progress On IFRS”, Issues in Accounting Education, 25(2), 189-198.
  • Sarı Özgün, H. (2018, Ocak). Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları Çerçevesinde Uluslararası Finansal Raporlama Standartları'nın Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Adım Üniversiteleri'nde Bir Uygulama. 16. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Taştan, H. ve Doğan, S. (2022). BOBİ FRS Kapsamında Tarımsal Faaliyetlerin İncelenmesi ve TMS-41 Tarımsal Faaliyetler Standardı ile Karşılaştırması, Mali Çözüm Dergisi, 32(170), 45-64.
  • Tan, A., Chatterjee, B.; Bolt, S. (2014). “The Rigour Of IFRS Education in The USA: Analysis, Reflection And Innovativeness”. Accounting Education, 23(1), 54-70.
  • Temiz, H., Acar, M., & İpçi, M. Ö. (2016). Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarının (UFRS) Muhasebe Eğitimi Açısından İncelenmesi Ankara Örneği. 35. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (s. 105-121). K.K.T.C.: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İşletme Bölümü.
  • Thomas, J. (2009). “Convergence: Businesses And Business Schools Prepare For IFRS”, Issues in Accounting Education, 24(3), 369-376.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zhu, H., Rich, K. T., Michenzi, A. R.; Cherubini, J. (2011). “User-Oriented IFRS Education İn İntroductory Accounting At US Academic İnstitutions: Current Status And İnfluencing Factors”, Issues in Accounting Education, 26(4), 725-750.
  • İnternet Kaynakları
  • https://www.ifrs.org/groups/international-accounting-standards-board/, (Erişim Tarihi: 22.02.2025)
  • KGK (2023). Küçük ve Mikro İşletmeler için Finansal Raporlama Standardı (KÜMİ FRS). https://www.kgk.gov.tr/DynamicContentDetail/11692/Küçük-ve-Mikro-İşletmeler-için-Finansal-Raporlama-Standardı-(KÜMİ-FRS) , (Erişim Tarihi: 07.05.2025)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serkan Atanoğlu 0000-0001-6959-6509

Aysun Aktaş Mozeikçi Bu kişi benim 0000-0001-9691-5253

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2025
Kabul Tarihi 6 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atanoğlu, S., & Aktaş Mozeikçi, A. (2025). TÜRKİYE’NİN UFRS YOLCULUĞU VE MUHASEBE EĞİTİMİNE ETKİLERİ. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 284-292. https://doi.org/10.29106/fesa.1659196