Mali Okuryazarlık, Girişimcilik Eğilimi ve Potansiyeli Arası İlişkilerin Analizi
Yıl 2020,
, 68 - 81, 31.03.2020
Serkan Dilek
,
Murat Zorkun
Öz
Sürdürülebilir ekonomik büyüme ve kalkınma amaçlarını gerçekleştirebilmek için ülkeler, özellikle gençlerin girişimcilik eğilimlerini, potansiyellerini yükseltmeyi amaçlamaktadırlar. Gençlerin girişimcilik potansiyellerinin yükselmesi için de bilgi açısından donanımlı olmaları gerekmektedir. Girişimcilerin ekonomi, finans, maliye ile ilgili konularda sahip oldukları bilgiler işlerinde yardımcı olmaktadır. Bu çalışmanın amacı girişimcilik eğilimi ve potansiyeli ile mali okuryazarlık ilişkilerini incelemektir. Bu amaçla Karadeniz Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde okuyan gençlere anket uygulanmıştır. Korelasyon analizi sonucunda girişimcilik eğilimi ile mali okuryazarlık arasında orta ilişki; girişimcilik potansiyeli ile mali okuryazarlık arasında zayıf ilişki bulunmuştur. Regresyon analizi sonucunda ise mali okuryazarlığın, girişimcilik eğilimi ve girişimcilik potansiyeli üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Aksel, İ., & Bağcı, Z. (2016). Girişimcilik Eğilimi; Bir Kamu Üniversitesinin İİBF'sinde Öğrenim Gören Son Sınıf Öğrencilerinde Bir Araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(7), 2120-2133.
- Arslan, K. (2002). Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3(2), 1-11.
- Aydın, E. & Öner, G. (2016). Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Düzeylerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 497-515.
- Bhushan, P., & Medury, Y. (2013). Determining Tax Literacy of Salaried Individuals- An Empirical Analysis, IOSR Journal of Business and Management,10 (6), 76-80.
- Bilge, H. & Bal, V. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 131-148.
- Bosma, N. and Harding, R. (2006), Global Entrepreneurship Monitor (GEM ) 2006 Report, Babson College and London Business School, London.
- Chardon, T., Zwaan, L., Palm, C. & Liu, Y. (2016). University Students and Tax Literacy: Opportunities and Lessons for Tax Teaching. Journal of the Australasian Tax Teachers Association, 11(1), 85-102.
- Cural, M., Pekkaya, M., & Albayrak, E. C. (2018). Vergi Bilinci ve Vergiye Bakış Açıları: Zonguldak’taki SMMM'ler Üzerine Bir Uygulama. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(22), 46-64.
- Cvrlje, D. (2015). Tax Literacy as an Instrument of Combating and Overcoming Tax System Complexity, Low Tax Morale and Tax non-compliance. The Macrotheme Review, 4(3), 156-167.
- Delgado, M. L. (2013). La Educación Fiscal Como Instrumento de Lucha Contra El Fraude Y La Evasión Fiscal. In A. C. dos Santo & C. M. da M. Lopes (Eds.), Fiscalidade ‐ Outros Olhares (pp. 219–241). Porto: Vida Economica ‐ Editorial S.A.
- Dilek, S. (2017). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
- Dilek, S.; Kesgingöz, H. & Nergiz, E. (2019). Ekonomi Okuryazarlığının Girişimcilik Niyeti Üzerine Etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 89-107.
- Dilek, S.; Kesgingöz, H., Konak, A. & Halıcıoğlu, S. (2018). Factors Affecting Economic Literacy. Afro Eurasian Studies, 7(1), 11-51.
- Dilek, S.; Küçük, O. & Eleren, A. (2016). Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1865-1878.
- Duran, C., Büber, H. & Gümüştekin, G.E. (2013). Girişimcilik Hislerine Eğitimin Katkısı: Kütahya Meslek Yüksekokulu Makine Programı Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 33-56.
- Esmer, Y., & Dayı, F. (2017). Entrepreneurial leadership: a theoretical framework. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-124.
- Freudenberg, B., Chardon, T., Brimble, M., & Isle, M. B. (2017). Tax literacy of Australian small businesses. J. Austl. Tax'n, 19, 21.
- Grzybovski, D., & Hahn, T. G. (2006). Educação Fiscal: Premissa para Melhor Percepção da Questão Tributária. Revista de Administração Pública, 40(5), 841–864.
- Gümüş, N., Kandemir, O., & Benli, T. (2017). A Research on the Determination of Entrepreneurship Tendencies of the Students From Turkic Countries Studying at Kastamonu University. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(29), 1091-1110.
- Halis, M., Özsabuncuoğlu, I.H., & Özsağır, A. (2007). The Values of Entrepreneurship and Factors That Effect Entrepreneurship: Findings From Anatolia. Serbian Journal of Management, 2(1), 21-34.
- Hancıoğlu, Y. & Tekin, E. (2018). Genç Girişimci Adaylarının Girişimcilik Eğilimlerinin Değerlendirilmesi: Uygulamalı Girişimcilik Kampüsü Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 8 (1), 213-246.
- İrmiş, A. & Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin Kendilerini Girişimci bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25.
- Kılıç, R., Keklik, B., & Çalış, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Bandırma İİBF İşletme Bölümü Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(2), 423-435.
- Köksal, Y., & Penez, S. (2015). Yüksek Girişimcilik Eğilimli Üniversiteli Gençlerin Demografik Özellikleri ve Sektör Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 20(1), 155-167
- Küçük, O. (2015). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yönetimi. Seçkin Yayınları
- Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınevi.
- Latiff, A. R. A., Noordin, B. A. A., Omar, M. R. C., & Harjito, D. A. (2005). Tax Literacy Rate Among Taxpayers: Evidence from Malaysia. Indonesian Journal of Accounting and Auditing, 9(1), 1-10.
- Madi, N., Amrizah, K., Tamoi, J., Muliati, B.A.I., Aizimah, B.A.S. & Kamaruzaman, J. (2010). Tax Literacy Among Employees: Sabah and Sarawak’s Perspective, International Journal of Economics and Finance, 2 (1), 218- 223.
- Nichita, R.A. (2015). Is Tax Literacy Impacting on Tax Behaviour?. 2nd International Conference of the NORD events, Collaboratıon in Complex Systems, Sibiu.
- Ömürbek, N., Çiçek, H. G., & Çiçek, S. (2007). Vergi Bilinci Üzerine Bir İnceleme: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Yapılan Anketin Bulguları. Maliye Dergisi, 153 (2007), 102-122.
- Palma, C. C., & Pita, M. (2015). Para uma Política de Educação e Cidadania Fiscal ‐ os casos do Brasil, de Espanha e de Portugal. Revista de Finanças Públicas E Direito Fiscalal, 8(2), 29–62.
Pehlivan, O. (2018). Kamu Maliyesi. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Pinto, V. L., & Tomé, E. (2017). “What is the relationship between tax literacy and intellectual capital of the certified accountant in Portuguese SMEs tax performance?.” Organizational Culture and Leadership's Impact on a Safety Program Change Model, 323.
- Sağlam, M. (2013). Vergi Algısı ve Vergi Bilinci Üzerine Bir Araştırma: İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinde Vergi Algısı ve Bilinci. Sosyoekonomi, 19(1), 315-334.
- Scholz, J. T. and Lubell, M. (1998). To Collective Trust and Taxpaying: Testing the Heuristic Approach to Collective Action, American Journal of Political Science 42(2), 398-417.
- Şener, A. (1997). Verginin Önemi, Vergi Bilincinin Topluma Yayılması ve Vergilerle İlgili Son Düzenlemeler. Yaklaşım Dergisi, 5(52), 8-9.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
- Tekin, E. (2019), Girişimcilik ve Sosyal Sermaye, Eğitim Yayınevi.
- Teyyare, E., & Kumbaşlı, E. (2016). Vergi Bilinci ve Vergi Ahlakının Gelişmesinde Maliye Bölümü Eğitiminin Rolü. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(4), 1-30.
- Teyyare, E., Ayyıldız, B., Dirican, H., Zıvalı, B.S., & Renkli, B. (2018). İktisadi ve Mali Okuryazarlık Üzerine Bir Araştırma: Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(14), 99-120.
- Teyyare, E. (2018). Maliye Eğitiminin Vergi Okuryazarlığı Düzeyine Etkisi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(4), 315-333.
- Tojal, P. S. C. (2011). A Literacia Fiscal: O Caso Português (Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Contabilidade e Adminstração da Universidade de Aveiro).
- Top, S. (2006), Girişimcilik Keşif Süreci, Beta Yayınları
- Top, S., Çolakoğlu, N. & Dilek, S. (2012). Evaluating Entrepreneurship Intentions of Vocational High School Pupils Based On Self-Efficacy Concept. Procedia Social and Behavioral Sciences, 58, 934-943.
- Turan, R., & Akdağ, H. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar III. Pegem Atıf İndeksi, 1-413.
- Valantiejus, G. (2016). Educologıcal Approach to Tax Lıteracy: Assumptıons and Perspectıves In Lıthuanıa. Societal Studies, 8(1), 95-117.
- Servon, L. (2005). Policy options to support entrepreneurship among low-income Americans. POLICY.
- Vovchenko, N. G., Galazova, S. S., Danchenko, E. A., Ivanova, O. B., & Kostoglodova, E. D. (2018). Improvement of Financial Literacy as a Crucial Factor of Economic Development. European Research Studies, 21, 16.
- Yardımcıoğlu, M., Yusuf, A. & Yahya, G. (2014). Vergi Okuryazarlığı ve Vergisel Farkındalık: Kahramanmaraş Araştırması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 95-119.
- Yermekbayeva, B. ZH. and Yermekova, ZH. (2016). The development strategy of Kazakhstan’s tax services. The Journal of Economic Research & Business Administration, 114(2).
- Yılmaz, E. & Sünbül A.M. (2009). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.