Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF THE PERCEPTION OF CRITERIAS TAKEN INTO CONSIDERATION ON POSTER DESIGN

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 46, 01.12.2016

Öz

When determining the research
subject, the main problems of graphic art were examined and this research is
based on design of poster according to the target population. During literature
review, among many criteria that have been found, only message-image
compatibility, verbal hierarchy and distinguishability were used. For the
target population, 12 different groups were formed and considered based on age,
sex and education levels. 4 different hypothesizes were formed and tried to be
proved. The hypothesizes were built on perception of criteria taken into
consideration in poster design by men, women, AA students or graduates, BA
students or graduates, master or doctorate students or graduates. Hypothesizes
were proved by overall surveys using ordinal scales. By this technique, the
most important criteria taken into consideration on poster design were found by
each research group. The main aim of the study is to help poster designers to
use the most effective criteria for the target population and create more
efficient posters.

Kaynakça

  • Becer, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bittel, L.R. (1985). What Every Supervisor Should Know. The Basics of Supervisory Management. ABD: McGraw Hill Inc.
  • Bülbül, R. (2001). İletişim ve Etik. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
  • Cüceloğlu, D. (1992). Yeniden İnsan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 19 Yıl : 2005/2 (71-96 s.)
  • Dökmen, Ü. (1995). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Erkuş, A. ve Günlü, E.(2009). İletişim Tarzının ve Sözsüz İletişim Düzeyinin Çalışanların İş Performansına Etkisi. Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia. Turizm Araştırmaları Dergisi. 20(1). Bahar: 7-24.
  • Mutlu, E. (1999). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Işık, M. (2000). İletişimden Kitle İletişimine. Konya: Mikro Yayınları.
  • James,T. ve Cinelli,B. (2003). Exploring Gender Based Communications Styles. Journal of School Health, 73(1):41-42.
  • Kılıç, L. Altunay, A. Savaş, H. ve Durmaz, B. (2009). Görsel Estetik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-ofset Tesisleri
  • Koçel,T. (2001). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern ve Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Nacino-Brown, R. Oke, F. E. ve Brown, D. P. (1982). Curriculum and Instruction. London and Basingstoke: The MacMillan Press Ltd.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1998). İşletmelerde Halkla İlişkiler. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Sayers, F. Bıngamın, C. E. Graham, R. ve Wheeler, M. (1993).Yöneticilikte İletişim. İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic.Ltd. Şti.
  • Sözer, M. ve Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şimşek, Ş. Akgemci, T. ve Çelik, A. (1998). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Konya: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Ünlü, S. (2001). Psikoloji. Anadolu Üniversitesi. Yayın No:1288, Eskişehir
  • Yüksel, H. (1989). İletişim Süreci ve Sistem Yaklaşımı Açısından İletişim Sürecinin İncelenmesi. Kurgu Anadolu Üniversitesi Dergisi, Sayı: 6.
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/, (Erişim Tarihi: 10.07.2013)
  • http://www.tdk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 10.07.2013)

AFİŞ TASARIMINDA DİKKATE ALINAN KRİTERLERİN ALGILANMASININ ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 46, 01.12.2016

Öz

Araştırma konusu belirlenirken grafik sanatların sorunları araştırılmış
ve bu araştırmaya, afiş tasarımı sırasında yaşanan hedef kitleye uygun
tasarımlar yapmak sureti ile afişi amacına ulaştırmak ile ilgili sorunlar konu
edilmiştir. Yapılan araştırmalarda afiş tasarımı sırasında değerlendirmeye
alınan pek çok kriter olduğu gözlemlenmiş, bu kriterlerden mesaj, mesaj- imge
uyumu, sözel hiyerarşi ve fark edilirlik ele alınmıştır. Hedef kitleler
seçilirken kullanılan, yaş, cinsiyet ve eğitim durumu gibi farklı demografik
özelliklerden oluşan, 12 farklı özellikte grup değerlendirmeye alınmıştır. 4
farklı hipotez hazırlanmış ve anket yöntemi ile hipotezlerin ispatına
çalışılmıştır. Hipotezler; kadın, erkek, 25 yaş ve altı, 26 yaş ve üstü, ön
lisansta okuyan / mezun, lisansta okuyan / mezun, yüksek lisansta okuyan /
mezun kişiler arasında, afişi değerlendirirken farklı özellikleri önemsedikleri
üzerine kurulmuştur. Ankete verilen cevapların ordinal ölçekte
ölçeklendirilmesi ile bu hipotezlerin doğrulanması veya yanlışlanması
sağlanmıştır. Bu şekilde hangi grubun neleri en fazla önemsediği verisi elde
edilmiş, aradaki farklılıklar ortaya koyulmuştur. Böylece bu araştırma
sonuçlarının, afiş tasarımcılarına yardımcı olması, afiş tasarımı sırasında
hedef kitleye uygun kriterleri değerlendirmeye alarak afişin en verimli
sonuçlara ulaşması sağlanmak istenmiştir.

Kaynakça

  • Becer, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bittel, L.R. (1985). What Every Supervisor Should Know. The Basics of Supervisory Management. ABD: McGraw Hill Inc.
  • Bülbül, R. (2001). İletişim ve Etik. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
  • Cüceloğlu, D. (1992). Yeniden İnsan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 19 Yıl : 2005/2 (71-96 s.)
  • Dökmen, Ü. (1995). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Erkuş, A. ve Günlü, E.(2009). İletişim Tarzının ve Sözsüz İletişim Düzeyinin Çalışanların İş Performansına Etkisi. Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia. Turizm Araştırmaları Dergisi. 20(1). Bahar: 7-24.
  • Mutlu, E. (1999). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Işık, M. (2000). İletişimden Kitle İletişimine. Konya: Mikro Yayınları.
  • James,T. ve Cinelli,B. (2003). Exploring Gender Based Communications Styles. Journal of School Health, 73(1):41-42.
  • Kılıç, L. Altunay, A. Savaş, H. ve Durmaz, B. (2009). Görsel Estetik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-ofset Tesisleri
  • Koçel,T. (2001). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern ve Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Nacino-Brown, R. Oke, F. E. ve Brown, D. P. (1982). Curriculum and Instruction. London and Basingstoke: The MacMillan Press Ltd.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1998). İşletmelerde Halkla İlişkiler. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Sayers, F. Bıngamın, C. E. Graham, R. ve Wheeler, M. (1993).Yöneticilikte İletişim. İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic.Ltd. Şti.
  • Sözer, M. ve Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şimşek, Ş. Akgemci, T. ve Çelik, A. (1998). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Konya: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Ünlü, S. (2001). Psikoloji. Anadolu Üniversitesi. Yayın No:1288, Eskişehir
  • Yüksel, H. (1989). İletişim Süreci ve Sistem Yaklaşımı Açısından İletişim Sürecinin İncelenmesi. Kurgu Anadolu Üniversitesi Dergisi, Sayı: 6.
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/, (Erişim Tarihi: 10.07.2013)
  • http://www.tdk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 10.07.2013)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Naime Şimşek Yüksekbilgili

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek Yüksekbilgili, N. (2016). AFİŞ TASARIMINDA DİKKATE ALINAN KRİTERLERİN ALGILANMASININ ANALİZİ. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 33-46.