When determining the research
subject, the main problems of graphic art were examined and this research is
based on design of poster according to the target population. During literature
review, among many criteria that have been found, only message-image
compatibility, verbal hierarchy and distinguishability were used. For the
target population, 12 different groups were formed and considered based on age,
sex and education levels. 4 different hypothesizes were formed and tried to be
proved. The hypothesizes were built on perception of criteria taken into
consideration in poster design by men, women, AA students or graduates, BA
students or graduates, master or doctorate students or graduates. Hypothesizes
were proved by overall surveys using ordinal scales. By this technique, the
most important criteria taken into consideration on poster design were found by
each research group. The main aim of the study is to help poster designers to
use the most effective criteria for the target population and create more
efficient posters.
Araştırma konusu belirlenirken grafik sanatların sorunları araştırılmış
ve bu araştırmaya, afiş tasarımı sırasında yaşanan hedef kitleye uygun
tasarımlar yapmak sureti ile afişi amacına ulaştırmak ile ilgili sorunlar konu
edilmiştir. Yapılan araştırmalarda afiş tasarımı sırasında değerlendirmeye
alınan pek çok kriter olduğu gözlemlenmiş, bu kriterlerden mesaj, mesaj- imge
uyumu, sözel hiyerarşi ve fark edilirlik ele alınmıştır. Hedef kitleler
seçilirken kullanılan, yaş, cinsiyet ve eğitim durumu gibi farklı demografik
özelliklerden oluşan, 12 farklı özellikte grup değerlendirmeye alınmıştır. 4
farklı hipotez hazırlanmış ve anket yöntemi ile hipotezlerin ispatına
çalışılmıştır. Hipotezler; kadın, erkek, 25 yaş ve altı, 26 yaş ve üstü, ön
lisansta okuyan / mezun, lisansta okuyan / mezun, yüksek lisansta okuyan /
mezun kişiler arasında, afişi değerlendirirken farklı özellikleri önemsedikleri
üzerine kurulmuştur. Ankete verilen cevapların ordinal ölçekte
ölçeklendirilmesi ile bu hipotezlerin doğrulanması veya yanlışlanması
sağlanmıştır. Bu şekilde hangi grubun neleri en fazla önemsediği verisi elde
edilmiş, aradaki farklılıklar ortaya koyulmuştur. Böylece bu araştırma
sonuçlarının, afiş tasarımcılarına yardımcı olması, afiş tasarımı sırasında
hedef kitleye uygun kriterleri değerlendirmeye alarak afişin en verimli
sonuçlara ulaşması sağlanmak istenmiştir.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1 |