Dünyada,
teknoloji alanında yaşanan gelişmeler ve işletme faaliyetlerinin küreselleşmesine
bağlı olarak karmaşıklaşmasıyla birlikte iç kontrol sisteminin önemi artmış ve
işletmeler için vazgeçilmez bir unsur halini almıştır. İşletme içerisinde
kurulacak etkin bir iç kontrol sistemi işletmeye; hedeflerine ulaşmasında, faaliyetlerini
etkin ve verimli bir şekilde yürütüp yasa ve mevzuatlara uygunluk sağlamasında
yardımcı olacaktır. Bu amaçlar dışında işletmelerin önündeki en büyük
tehlikelerden biri olan hile eylemine de set olacaktır. Hile eylemi, dünyada
gün geçtikçe artmakta ve yaşanan teknolojik gelişmelerle birlikte önüne
geçilemez bir hal almaktadır. Hileler işletmeye maddi olarak zarar verdiği gibi,
kurum imajını da zedeleyerek işletmenin sürdürülebilirliğine zarar vermektedir.
İşletmeler açısından hilelerin belirlenmesi veya önlenmesi oldukça zor bir
süreçtir. Çoğu zaman hilenin belirlenmesi yıllarca sürmekte ve işletme bu
dönemde ağır yaralar almaktadır. Bu nedenle hilenin, yaşanmadan önlenmesi
tespit edilmesine göre daha akılcı olacaktır. Bu durumda etkin bir iç kontrol
sisteminin işletilebilmesi ile mümkündür. Çalışmada; iç kontrol, hile ve etkin
bir iç kontrol sisteminin temel ilkeleri açıklanarak Perakende Sektöründe
gerçekleştirilen bir anket çalışması ile etkin bir iç kontrol sisteminin
işletmelerdeki hileleri önlemedeki rolünün tespiti amaçlanmıştır. Bu temel
amacın yanında; iç kontrol ve hilelerin mevcut durumu, bunların işletmenin
hukuki yapısı, çalışan ve mağaza sayısı, faaliyet yılı ve işletmede iç denetim
biriminin varlığına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği de
araştırılmıştır. Arştırma sonucunda iç kontrol ile hilelerin önlenmesi arasında
pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |