ÜNİVERSİTE EĞİTİMLİ KADINLARDA TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI BAZINDA SATIN ALMA EĞİLİMLERİ: ÇORUM ARAŞTIRMASI
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 1, 120 - 145, 31.03.2020
Hülya Çağıran Kendirli
,
Sinem Kaptan
Öz
Tüketici karar süreci, gereksinimin doğması, seçenekler arasından tercih yapma, para, zaman ve efor harcayarak satın alımı gerçekleştirme ve kullanımını bünyesinde barındıran devimsel bir süreçtir. Bu bağlamda çalışmanın konusu üniversite eğitimi alan kadın tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki etkileridir.
Çalışmanın amacı tüketici davranışı ve tüketici davranış modellerinin açıklanması, kadın tüketicilerin satın alma davranışı ve kadın tüketicilerin satın alma karar aşamalarının açıklanması ile birlikte üniversite eğitimi alan kadın tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki etkilerinin ortaya konulmasıdır. Çalışma literatür taramasının yanında Çorum ilinde uygulanan anket çalışması ile desteklenmiştir.
Kaynakça
- Akgün, V. O. (2010). Modern Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi ve Konya İlinde Bir Uygulama. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12(19), 153-163.
- Aktaş, E. (2018). Abraham Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramına Göre Günümüzde Kadına Yönelik Tüketim Analizi, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Akyüz, N. (2006). Farklı Eğitim Düzeyindeki Kadın Tüketicilerin Giyim Eşyası Satın Alma Davranışları, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Arslan, Z. (2014). Kadınların Tutum ve Davranışları: E-Ticaret, (Yüksek Lisans Tezi), Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Babaoğul, M. ve Altyok, N. (2010). Türkiye’de ve AB Ülkelerinde Tüketici Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Babaoğul, M. ve Bener, Ö. (2010). Yeni Teknolojiler ve Tüketici Etkileşimi, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Barletta, M. (2003) Marketing to Women : How to Understand, Reach and Increase Your Share of the World’s Largest Market Segment. Dearborn Trade Publishing. Chicago.
- Bartos, R (1989). Marketing to Women Around The World. Harvard Business Scholl Press. Boston.
- Brunel, F.F., Nelson M.R. (2003). Message ORDER Effects and Gender Differences in Advertising Persuasion, Journal of Advertising Research , 330-341.
- Boylu, A. A. (2010). Görme Engelli Tüketiciler: Satın Almada Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Cansız, E. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Isparta: T.C. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
- Çoşgun, M. (2012). “Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu”. Batman Üniversitesi, Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 837-850.
- Demir, Z. (2016). Tüketici Davranışlarında Algı Yönetiminin Rolü: Ünlü Algısının Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma, (Yüksek Lisans Tezi), İsytanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Dölarslan, E. Ş. (2012). “Seçim Seti Teorisi Çerçevesinde Tüketici Satın Alma Karar Süreci”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 7-37.
- Duman, T. (2003). “Tüketici Memnuniyet, ve Tüketici Değer Algısı”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 45-56.
- Dursun, İ, Alnıaçık., Ü. ve Kabadayı, E. T. (2013). “Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı Ve Boyutları”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), 293-304.
- Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). “Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
- Gray J. (2001). Erkekler Mars’tan, Kadınlar Venüs’ten. Çev. Gülden Şen 7. Basım, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul
- Güldoğan, N. E. (2009). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Kadın Tüketicilerin Reklam Mesajlarına Karşı Tutumlarının İncelenmesi: Eskişehir İli Uygulaması, (Doktota Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Güven, S. (2010). Sürdürülebilir Kalkınma Açısından Aile, Tüketim ve Çevre, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Hamşıoğlu, A. B. (2013). “Tüketicilerin Yaşam Tarzlarını Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama”, International Journal of Economic and Administrative Studies, 6(11), 17-34.
- Harmancıoğlu, N. ve Demirel, S. (2011). “Tüketicilerin Ürün İnovasyonlarını Değerlendirme Süreçleri: Tipoloji ve Önermeler”. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 29-64.
- Hayta, A. B. (2008). “Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Süreci Ve Karşılaşılan Sorunlar”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(16), 31-48.
- Hekimci, F. (2010). Ekonominin Yükselen Değerleri; Etik Tüketicilik ve Etik Ticaret, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Interep Research, (2003). Marketing On Venus&Mars-Is The Gender Gap Over? The Differences Between The Sexes In 21.st Century America.
- http://site.interep.com/apps/research/resweb.nsf, 12, (Ekim 2016)
- Kabadayı, E. T. ve Alan, A. K. (2014). “Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 203-217.
- Kamanlıoğlu, E. B. ve Göztaş, A. (2010). “Yöndeş Teknolojiler: Bireyler, İhtiyaçları ve Çelişkiler”, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Kanner, B. (2003). Pocketbook Power, Çev. Füsun Kamışoğlu, Kadınlar Ne İster?. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. İstanbul (34).
- Karabiber, C. A. ve Hazer, O. (2010). Tüketicilerin Bilgi Kaynağı Olarak Gıda Ürünlerindeki Etiketi Okuma ve Anlamada Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Karabulut, S. (2001). Televizyon Reklamlarının Kadın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi (Çamaşır Deterjanı Reklamları Üzerine Bir Araştırma, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Karakaya, E. ve İnci, H. (2014). “Bingöl İli Merkez İlçesi Hane Halkının Kanatlı Eti Tüketim Tercihleri”. U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1), 53-64
- Karamustafa, K. ve Erbaş, E. (2011). “Satın Alma Karar Sürecinde Algılanan Risk: Paket Turlara Yönelik Bir Araştırma”. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 103-140.
- Kılıçarslan, C. (2010). Tüketiciler Açısından Serbest Zaman Faaliyetleri ve Alışveriş Merkezleri, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Kişioğlu, N. (2004). Tüketici Davranışlarında Cinsiyet Faktörü (Cep Telefonu Seçimi Üzerine Bir Araştırma), (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Lembet, Z. (2010). Lüks Tüketim ve Lüks Markalar, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Levit, M. (2005). Marketing According to Gender, http://www.partnerslevit.com/one/onea//oneb/onec/oned/onej.html, (Ekim 2016).
- Mitchell, VW. ve Walsh, G. (2004). Gender Differences in German Consumer Decision -Making Styles, Journal of Consumer Behaviour 3(4), 331-333.
- Odabaşı, Y. (2010). Küresel Kriz Ortamında Tüketici Davranışları, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Onay, A. (2012). “Reklamlara Yönelik Tutumlar: Nitel Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Dergisi, 1(4), 51-66.
- Oral, S. ve Yetim, A. Ç., (2013). “Deneyimsel Değer, Tüketici Tatmini Ve Tüketici Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 469-497.
- Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye’de Kadın ve Eğitim, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33) 93-112.
- Özdemir, E. (2005). Kadın Tüketicilere Yönelik Pazarlama Stratejileri ve Bursa İlinde bir Uygulama, (Doktora Tezi), Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Özgören, F. (2013). Deneyimsel Markalama, İstanbul Journal of Social Sciences, 3(1), 1-20.
- Özgül, E. (2011). “Tüketicilerin Sosyo-Demografik Özelliklerinin Hedonik Tüketim ve Gönüllü Sade Yaşam Tarzları Açısından Değerlendirilmesi”, Ege Akademik Bakış, 11(1), 25-38.
- Öztop, H. (2010). Yaşlılık Dönemi ve Tüketim, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Özyurt, H. K. (2016). Kadınların E-Ticaret Sistemlerini Kullanma Eğilimleri ve Gaziantep İlinde Bir Uygulama, (Yüksek Lisans Tezi), Gaziantep: Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Pınar, M. (2018). Sosyal Ağlar Üzerinden Yapılan Ticarette Tüketici Satın Alma Niyetini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Instagram Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi
- Senir, G. (2014). Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin Satın Alma Kararı Üzerindeki Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Niğde: Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi
- Şener, A. (2010). Medya, Reklam ve Tüketim: Çocuklar Açısından Bir Değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara
- Tavukçu, A. (2015). Kadınların İnternet Üzerinden Satın Alma Davranışlarında Hedonik ve Faydacı Güdülerin Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Turan, A. H. ve Çolakoğlu, B. E. (2009). “Yaşlı Tüketicilerde Algılanan Marka Değeri Ve Satın Alma Niyeti”. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 277-296.
- Turkey’s Statistical Yearbook, (2014). http://www.die.gov.tr/yillik/10-Calisma.pdf, (Ekim 2016).
- Türk-İş, (2005). Türkiye’de Emek Piyasasında Kadınların Durumu, Türk-İş Raporu
- UNESCO, (2015). Global Education Monitoring Report. http://en.unesco.org/gem -report/ (Ekim 2016).
- UNESCO, (2016). Women and Girl’s Education. http://en.unesco.org/themes/women-andgirls-education. (Ekim 2016).
- United Nations, (2015). The World’s Women 2015, Trends and Statistic, New York: United Nations, Department of Economic and Social Affairs Statistics Division.
- Üler, E. (2018). Kadın Tüketicilerin Tüketim Davranışları Üzerine Ampirik Bir Araştırma, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Ülkü, A. (2012). Kadın Tüketicilere Yönelik Pazarlama Stratejileri: İstanbul Çıkışlı Paket Tur Satın Alan Kadın Tüketiciler Üzerine Bir Araştırma, (Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Ünüsan, C. Pirtini, S. ve Bilge, O. F. (2009). “Tüketicilerin Satın Alma Davranışları”. Marmara Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,, 9(2), 1-13.
- Villi, B. (2012). Kadınların Kozmetik Ürünlerde Plansız Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Alan Araştırması, (Yüksek Lisans Tezi), Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Women in Turkey, (1999). http://www.undp.org/hdr2003/indicatory/cty_f_TUR.html, (Ekim 2016)
- Women Value Change, Strive For Growth (2003). Marketing to Women 16(1), January. 1-7.
- Wilson, M. (2004). A World of Differences. Chain Store Age. 80(9). September, 126.
- Yaman, S.Y. (2018). Kadınların İnternetten Satın Alma Sürecini Etkileyen Faktörler, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: T.C. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticeret Enstitüsü
- Yılmaz, V. (2004). “Lisrel ile Yapısal Esitlik Modelleri: Tüketici Şikayetlerine Yeloğlu, O., (2013). “Markalaşma ve Yenilikçilik”. Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İktisadi Yenilik Dergisi, 1(1), 12-26.
- Yıldırım, H. H. (2010). “Sağlık Hizmetlerinde Tüketici Yanlılık ve Tüketici Davranışları: Genel Bir Çerçeve ve Türkiye’nin Durumu”, Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Araştırma Test ve Eğitim Merkezi, II. Basım, Ankara Uygulanması”, Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 77-90.