Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Tüketici Güven Endeksi ile Döviz Kuru Arasındaki İlişki: Fourier Fonksiyonları Yaklaşımı

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 4, 598 - 608, 31.12.2020
https://doi.org/10.29106/fesa.756071

Öz

Bu çalışmada Türkiye’de tüketici güven endeksi ile döviz kuru arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaçla çalışmada 2004: 01 ile 2020: 05 dönemine ait aylık veriler kullanılmıştır. Fourier ADF birim kök testine göre hem tüketici güven endeksi hem de döviz kuru serileri düzey değerlerinde durağan değildir. İki değişken arasındaki ilişki Fourier ADL eşbütünleşme testi ile araştırılmış ve tüketici güven endeksi ile döviz kuru arasında uzun dönemli ilişki bulunmuştur. Uzun dönem katsayılarının tahmini için FMOLS, CCR ve DOLS yöntemleri kullanılmıştır. Tüketici güven endeksi ile döviz kuru arasında negatif bir ilişki bulunmuştur. Her üç yöntem sonucuna göre döviz kurundaki %1’lik artış tüketici güven endeksini yaklaşık %0,17 azaltmaktadır. Her üç yöntem için uzun dönem katsayıları istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır. Tüketici güven endeksi ile döviz kuru serileri arasındaki nedensellik testi sonuçlarına göre döviz kurundan tüketici güven endeksine doğru tek yönlü nedensellik tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AYUNINGTYAS, R. ve KOESRINDARTOTO, D. P. (2014). The Relationship Between Business Confidence, Consumer Confidence and Indexes Return: Empirical Evidence In Indonesia Stock Exchange. International Conference On Trends In Economics, Humanities and Management (ICTEHM’14), 21 – 25.
  • BANERJEE, P., ARCABIC, V. ve LEE, H. (2017). Fourier ADL Cointegration Test To Approximate Smooth Breaks With New Evidence From Crude Oil Market. Economic Modelling, vol: 67, 114 – 124.
  • BAŞARIR, C., BICIL, İ. M. ve YILMAZ, Ö. (2019). The Relationship Between Selected Financial and Macroeconomic Variables With Consumer Confidence Index. Journal of Yasar University, vol:14, 173 – 183.
  • BAŞTÜRK, M. F. (2019). Tüketici Güven Endeksi ile Hisse Senedi Piyasası Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği. Maliye Dergisi, vol: 177, 145 – 159.
  • BECKER, R., ENDERS, W. ve LEE, J. (2006). A Stationary Test In The Presence Of An Unknown Number Of Smooth Breaks. Journal of Time Series Analysis. 27(3), 381 – 409.
  • BEŞEL, F. ve YARDIMCIOĞLU, F. (2016). Tüketici Güven Endeksi ile Makro Değişkenler Arasındaki İlişki. ICPESS, 475 – 487.
  • BEŞİKTAŞLI, D. K. ve CİHANGİR, Ç. K. (2020). Tüketici Güven Endeksinin Finansal Piyasalara ve Makroekonomik Yapıya Etkisi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 54 – 67.
  • CHRISTOPOULOS, D. K. ve LEDESMA, M. A. L. (2010). Smooth Breaks and Non – Linear Mean Reversion: Post – Bretton Woods Real Exchange Rates. Journal of International Money and Finance, vol: 29, 1076 – 1093.
  • ÇELİK, S., ASLANOĞLU, E. ve UZUN, S. (2010). Determinants of Consumer Confidence in Emerging Economies: A Panel Cointegration Analysis. Topics In Middle Eastern and African Economies, vol: 12, 1 – 19.
  • EYÜBOĞLU, S. ve EYÜBOĞLU, K. (2018). Tüketici Güven Endeksi ile Borsa İstanbul Sektör Endeksleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 235 – 259.
  • FERRER, E., SALABER, J. ve ZALEWSKA, A. (2016). Consumer Confidence Indices and Stock Markets Meltdowns. Forthcoming In The European Journal of Finance, 22(3), 195 – 220.
  • GÖKALP, N. (2003). Ekonomide Güven Faktörü. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 10(2), 163 – 174.
  • GÖKALP, B. T. (2019). Hisse Senedi Getirileri ile Tüketici Güven Endeksi Arasındaki İlişki: Diyagonal VECH Modeli Üzerinden Bir Değerlendirme. Ekonomi, Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 139 – 150.
  • GÖRMÜŞ, Ş. ve GÜNEŞ, S. (2010). Consumer Confidence, Stock Prices and Exchange Rates: The Case of Turkey. Applied Econometrics and International Development, 10(2), 103 – 114.
  • HACKER, S. ve HATEMI-J, A. (2006). Test For Causality Between Intagrated Variables Using Asymptotic and Boostrap Distributions: Theory and Application. Applied Economics, 38(13), 1489 – 1500.
  • ISLAM, T. U. ve MUMTAZ, M. N. (2016). Consumer Confidence Index and Economic Growth: An Empirical Analysis of EU Countries. Business Administration and Business Economics, 2(35), 17 – 22.
  • IŞIK, T. T., ŞAHİN, İ. ve AYDINKAYA, İ. Y. (2016). Consumer Confidence Index, Relationship Between Growth and Inflation A Case of Turkey. International Journal of Economics, Commerce and Management, 4(4), 295 – 306.
  • İBİCİOĞLU, M., KAPUSUZOĞLU, A. ve KARAN, M. B. (2013). Türkiye’deki Tüketici Güven Endeksi ile Döviz Kuru Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(1), 5 – 16.
  • IBRAHIM, A., BAWA, S., ABDULLAHI, S. I., DIDIGU, C. E. ve MAINASARA, S. S. (2015). Consumer Confidence Indicators and Economic Fluctuations In Nigeria. CBN Journal of Applied Statistics, 6(1), 285 – 300.
  • KATONA, G. (1968). Behavioral and Ecological Economics Consumer Behavior: Theory and Findings On Expectations and Aspirations. The American Economic Review, 58(2), 19 – 30.
  • KAYGISIZ, A. D. (2019). Türkiye’de Tüketici ve Reel Kesim Güven Endeksi ile Seçilmiş Makro Değişkenler Arasındaki İlişki: 2010 – 2018. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(1), 314 – 332.
  • ÖZSAĞIR, A. (2007). Ekonomide Güven Faktörü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 46 – 62.
  • PARK, J. Y. (1992). Canonical Cointegrating Regressions. Econometrica, 60(1), 119 – 143.
  • PHILLIPS, P. C. B. ve HANSEN, B. E. (1990). Statistical Inference In Instrumental Variables Regression With I(1) Processes. The Review of Economic Studies, 57(1), 99 – 125.
  • SAIKKONEN, P. (1992). Estimation and Testing of Cointegrated Systems by an Autoregressive Approximation. Econometric Theory, 8(1), 1 – 27.
  • SÖNMEZLER, G., GÜNDÜZ, İ. O. ve TORUN, M. (2019). Türkiye’de Kredi Kartı Harcamaları İle Tüketici Güven Endeksi ve Enflasyon Arasındaki İlişki Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 17 – 29.
  • STOCK, J. H. ve WATSON, M. W. (1993). A Simple Estimator of Cointegrating Vectors In Higher Order Integrated Systems. Econometrica, 61(4), 783 – 820.
  • TODA, H. Y. ve YAMAMOTO, T. (1995). Statistical Inference In Vector Autoregressions With Possibly Integrated Processes. Journal of Econometrics, vol: 66, 225 – 250.
  • YILDIRIM, E. ve ZEREN, F. (2014). The Relationship Between Consumer Confidence Index and Online Credit Card Using In Turkey: New Evidence From Frequency Domain Causality Test. The Journal of Internet Banking and Commerce, vol: 19, 1 – 13.
  • www.tuik.gov.tr, Erişim tarihi: 10.04.2020
  • www.tcmb.gov.tr, Erişim tarihi: 10.04.2020
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Levent Kaya 0000-0001-7278-8114

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2020
Kabul Tarihi 30 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kaya, L. (2020). Türkiye’de Tüketici Güven Endeksi ile Döviz Kuru Arasındaki İlişki: Fourier Fonksiyonları Yaklaşımı. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(4), 598-608. https://doi.org/10.29106/fesa.756071

Cited By






Türkiye için Turizm Kaynaklı EKC Hipotezinin Test Edilmesi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
https://doi.org/10.33437/ksusbd.875357